Hotellit aurinkorannoilla: aurinkotuolin varaaminen
Katsoin jotain dokkaria kamalimmista matkoista ja siinä oli mainittu ja kuvattu sellainen ilmiö, että brittiläisturistit jossain aurinkomatkalla on heti aamusta jonottamassa altaan aukaisuun, läimäsevät pyyhkeensä aurinkotuolille ja varaavat sen itselleen koko päiväksi, niin että suurimman osan päivästä ovat vieläpä jossain muualla.
Onko tuollaista ihan oikeasti, oletko törmännyt tuollaiseen käytökseen? Ihan kamalan kuuloista, itse en aurinkomatkaile, mutta miksi hotelli sallii tuollaisen käytöksen?
Kommentit (21)
Olen törmännyt. En tiedä mihin ihmisen ominaisuuteen se perustuu?
Mä laitan pyyhkeen muualle ja otan tuolin itselle, ei niitä saa varata
Miksei ne tuolit voisi ihan vaan olla varattuja, silloin kun niissä joku makaa? Miksi se pitää saada jollain pyyhkeellä varata? Joko makaa siinä tai sitten ei ja antaa seuraavalle makaajalle vuoron.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ohjelman perusteella ne turistit voi käydä päälle, jos niiden varattu tuoli on "varastettu".
Vierailija kirjoitti:
Tama on just oikea tapa toimia. Siella tosiaan idiootit hipsii jo aamu seitsemalta "varaamaan" niita paikkoja. Hotellien kanta tosiaan on, etta tuoleja ei saa varata, eli ihan hyvin ne pyyhkeet voi vaan siirtaa pois ja ottaa paikan itselleen, jos pyyhkeen omistajaa ei nay mailla halmeilla.
Joskus on tullut sanomista mutta ei usein, riittaa kun katsoo vaan silmiin pitkaan ja rauhallisesti kasvot peruslukemilla.
Ainakin oikeilla rannoilla (ei uima-altaan reunalla) joutuu aurinkotuoleista maksamaan ja sen saa pitää koko päivän, - viikon, jne. Riippuu, kunka pitkäksi aikaa nyt kukakin haluaa aurinkotuolinsa varata.
Ainakin Italian Riminissä/ Riccionessa ne maksut ovat todella hinnoissaan.
olen nähnyt videon jostain espanjan aurinkorannalta: ryhmärämä saksalaisia ja englantilaisia tappelee,
kunnon rysy aikaisin aamulla varatuista aurinkotuoleista poolialueella ; turpaan tuli ja kunnolla!
cocco bello kirjoitti:
Ainakin oikeilla rannoilla (ei uima-altaan reunalla) joutuu aurinkotuoleista maksamaan ja sen saa pitää koko päivän, - viikon, jne. Riippuu, kunka pitkäksi aikaa nyt kukakin haluaa aurinkotuolinsa varata.
Ainakin Italian Riminissä/ Riccionessa ne maksut ovat todella hinnoissaan.
Tämä onkin eri asia, eiköhän nuo maksulliset tuoli ole ihan oma juttunsa, ei kai missään hotellissa kuitenkaan tuollaista ole?
Kyllähän niitä varaillaan, mikäli hotelli ei sitä kiellä. Osalle on niin tärkeää päästä omasta mielestään hyville paikoille. Ihan ymmärrettävää. Ei ole pahemmin vaikuttanut mun lomailuun.
Joissain hotelleissa on ollut varaussysteemi. Saa jättää huoneen numerolapun siihen tuoliin minkä haluaa varata (ja mikä on vapaana tietysti), ja sen saa pitää koko loman ajan, tai vaihtaa toiseen sitä mukaa kun muita vapautuu. Ihan hyvä systeemi, ei tarvitse tapella.
Me varaamme aina, aamiaiselle mennessämme viemme kassin, pyyhkeet, kirjat ja aurinkohatut jne. Järjestämme ne niin, että näkee vain uimaan ja hetkeksi muulle poistutun. Jos tätä ei tee, saa vain huonon paikan kun aamiaiselta rannalle tulee. Tuo siis silloin, jos erikseen ei ole varaussysteemiä.
Itse nuorempana harrastina aina että aamulla ennen aamupalaa menin uima-altaan ohi ja nakkelin aina tuoleilla olevat pyyhkeet altaaseen.
Joskus jotkut varas jo illalla, eli sama homma baarista tullessa ,pyyhkeet altaaseen vaa.
Käyn aamukusella altaalla niin että lorottelen useamman tipan mahdollisimman monen pyyhkeen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Joissain hotelleissa on ollut varaussysteemi. Saa jättää huoneen numerolapun siihen tuoliin minkä haluaa varata (ja mikä on vapaana tietysti), ja sen saa pitää koko loman ajan, tai vaihtaa toiseen sitä mukaa kun muita vapautuu. Ihan hyvä systeemi, ei tarvitse tapella.
Ihan hyvä systeemi, kun joku ei sitten saa aurinkotuolipaikkaa ollenkaan? Haloo?
En oikeastaan tiedä miksi tuo jäi niin häiritsemään, kun en edes tuollaisilla aurinkomatkoilla käy. Kai se sitten iski oikeustajuun niin lujasti, että piti päästä kysymään asiasta hieman lisää. No hyvä jos ne pyyhkeet voi ja uskaltaa heittää mäkeen tuolilta jos joku on koittanut varata, mutta kuulostaa jokatapauksessa niin ikävältä käytökseltä, että taidan jatkossakin pysyä kaukana tuollaisista turistirysistä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Me varaamme aina, aamiaiselle mennessämme viemme kassin, pyyhkeet, kirjat ja aurinkohatut jne. Järjestämme ne niin, että näkee vain uimaan ja hetkeksi muulle poistutun. Jos tätä ei tee, saa vain huonon paikan kun aamiaiselta rannalle tulee. Tuo siis silloin, jos erikseen ei ole varaussysteemiä.
Sama täällä. Ei ole kiva toimia näin, mutta kun niin moni muukin tekee tätä on pakko jotta ei itse jää ilman paikkaa. Usein kun ei edes ole kyse siitä saako hyvän vai huonon paikan, vaan siitä että tuoleja ei riitä läheskään kaikille.
On kyllä tympeä tapa mutta aivan yleistä. Kerran olen ollut hotellissa jossa allasalueella oli kyltit joissa kerrottiin varaamisen olevan kiellettyä ja henkilökunnan keräävän pyyhkeet pois aurinkotuoleilta jos ei tuoli ole selvästi kenenkään käytössä. Ja niin todella tehtiin.
Monessa hotellissa tuolien varaaminen on kielletty, ja joissain sitä myös valvotaan. Olen nähnyt henkilökunnan keräävän pyyhkeitä pois tuoleilta. Tottakai uimassa voi käydä välillä, mutta jos kokonaan poistuu altaalta pidemmälle kuin uimaan/vessaan on ihan oikein että tuoleja ei saa pitää varattuna. Rannoilla tuolit usein ovatkin maksulliset tai jos hotellilla on oma ranta saa numeroidun tuolin käyttöönsä ja näitä tuoleja riittää kaikille hotellin asukkaille.
Tämän takia kannattaa lomailla vähän paremmissa paikoissa, joissa on yksityiset rannat. Piikki auki rantaravintolaan ja ei kukaan tule mitään maksuja kysymään.
Ainakin jossain rantakohteessa, jossa oltiin, oli aina aamiaiselle mentäessä tietyt rantatuolit altaan reunalta varattu pyyhkeillä. En sitten tiedä, miten aikaisin ne oli varattu, kun meillä ei ole tapana kamalan pitkään nukkua yleensäkään, ollaan aika aamuvirkkuja koko perhe.