Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia kuumat aallot ovat? Vai olenko vain vilustunut?

Vierailija
12.08.2019 |

Olen toissa illasta lähtien saanut monta kertaa päivässä omituisen kuumotuskohtauksen: käsivarret ja pää ovat yhtäkkiä kuin tulessa ja iho on hieman nahkea. Tunne menee ohi noin minuutissa. En muista kokeneeni tällaista koskaan. Ilmalämpöpumpun viilennys ei tehoa ollenkaan.

Yritän saada selville, olenko vilustunut vai vaihdevuosissa. Ikää on 55 vuotta ja kuukautiset säännölliset, mutta nyt aivan yhtäkkiä kolme viikkoa myöhässä. Paleltaako kuumien aaltojen jälkeen? Pidän viileässä nukkumisesta ja kuumenen peiton alla nopeasti, mutta viime yö meni epätavallisen palelemisen (peitto päälle) ja hikoilemisen (peitto pois) kierteessä läpivedon viilentämässä makuuhuoneessa.

Olen lukenut, että vaihdevuosien kuumat aallot voivat olla mitättömiä tai sitten hyvin voimakkaita ja häiritseviä hikoilukohtauksia ja kaikkea siltä väliltä. Millaisia teillä on ollut, etenkin niillä, joilla vaihdevuodet ovat siirtyneet tälle Gaussin käyrän loppupäähän?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellaisia mitättömiä, ei tule hiki (siis kostea iho) vaan tulee sellainen sisäinen kuumotus, tuntuu että kasvot ovat kuumat, mutta tavallisen viileiltä ne koskettaessa tuntuu. Näitä tulee muutamia kertoja vuorokaudessa, kestävät alle minuutin. Ja melkein tuntuu, että saan ne itse aikaan, kun tulee mieleen, että eipä ole ollut sitä tunnetta ja samantien tuntuu, että kasvot kuumenevat. Niitä oli joskus viime vuonna muutaman kuukauden ajan ja nyt taas ollut noin kuukauden. 

Vierailija
2/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo siltä kuulostaa että voisi olla kuumista aalloista kyse. Minulla tosin ei kuumene käsivarret niinkään kuin rintakehän yläosa, mutta silti. 

Olen 56-vuotias, ja kuukautiset saattaa edelleen satunnaisesti tulla. Olen huomannut, että kuumia aaltoja on silloin, kun kuukautiset pysyvät poissa, ja sitten taas kun ne muutaman kerran tulevat, kuumat aallot lakkaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös herkkä punastumaan, mutta tämä on erilaista naaman kuumenemista. :)

1

Vierailija
4/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen kuumotus kuin joskus tulee talvella pitkän ulkoilun jälkeen: very tuntuu pakkautuvan kasvoihin ja on kuuma!

Vierailija
5/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietiskelin juuri viime yönä ihan samaa! Heräsin jossakin vaiheessa siihen, että vaikka peittoa ei ollut kuin ala kropan päällä, niin olin hiessä ihan oudosti. Minulla on ennen ollut juuri tuota rintakehän yläosan hikeä, mutta en sitä yhdistänyt mihinkään vaihdevuosiin. Menkat tulivat viimeksi kolmisen viikkoa sitten, mutta sitä edelliset jäivät tulematta.

Mieliala on normaali, kohdun limakalvot samoin ja muuten kaikki on ok.

Vierailija
6/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tuskailin viime yönä, mietin että jos ei tämä ole kuuma aalto, niin varmaan sitten se spontaani itsesyttyminen tuloillaan.

Vierailija
7/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se on. Minulle tuli jo vähän alle viisikymppisenä. Kesti vuoden - max puolitoista. Aika vähällä pääsin.

Vierailija
8/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi mielenkiintoisia vastauksia on tullut. Liittyykö noihin kuumotuskohtauksiin kasvojen punakkuutta? Minulla ei sellaista näytä olevan. Toivoakseni nämä ovat minun versioni kuumista aalloista: tuntuvat, mutta eivät näy päällepäin.

Minulla ei ole koskaan ollut gynekologisia vaivoja, ei PMS:ää eikä kuukautiskipuja, joten toivon, että tämä vaihe menee ohi yhtä vaivattomasti. Pelkään kuitenkin sitä, että kuumiin aaltoihin liittyy hikoilemista. En nimittäin kestä lämmintä säätä ollenkaan (20 astetta on melkein jo liikaa) ja olen poikkeuksellisen kova hikoilemaan hiuspohjasta. Sitä hikoilua ei estä eikä piilota mikään.

Tässä kirjoitellessani sain yhden kuumotuskohtauksen, mutta samalla melkein värisin vilusta. Omituista, muttei pitemmän päälle kovinkaan hauskaa.

Ap

Vierailija
9/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tuskailin viime yönä, mietin että jos ei tämä ole kuuma aalto, niin varmaan sitten se spontaani itsesyttyminen tuloillaan.

Oi kamala. Tuo mahdollisuus ei ole käynyt mielessänikään. Voin kuvitella patologin ihmettelemässä sitä, että muuten tuo nainen on palanut poroksi, mutta märät varpaat jäivät. :(

Ap

Vierailija
10/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tule näissä kuumotuskohtauksissa naama punaiseksi, olen ehtinyt tarkistaa muutaman kerran, mutta muuten punastun kyllä herkästi. 

1 ja 3

Vierailija
11/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ole onnellinen, että olet päässyt 55-vuotiaaksi ilman kuumia aaltoja. Mulla on ollut yöllisiä hikoilukohtauksia ennen menkkoja jo muutaman vuoden, enkä ole vielä edes neljääviittä. Päivällä ei onneksi vielä ole tullut kuumia aaltoja.

Vierailija
12/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi mielenkiintoisia vastauksia on tullut. Liittyykö noihin kuumotuskohtauksiin kasvojen punakkuutta? Minulla ei sellaista näytä olevan. Toivoakseni nämä ovat minun versioni kuumista aalloista: tuntuvat, mutta eivät näy päällepäin.

Minulla ei ole koskaan ollut gynekologisia vaivoja, ei PMS:ää eikä kuukautiskipuja, joten toivon, että tämä vaihe menee ohi yhtä vaivattomasti. Pelkään kuitenkin sitä, että kuumiin aaltoihin liittyy hikoilemista. En nimittäin kestä lämmintä säätä ollenkaan (20 astetta on melkein jo liikaa) ja olen poikkeuksellisen kova hikoilemaan hiuspohjasta. Sitä hikoilua ei estä eikä piilota mikään.

Tässä kirjoitellessani sain yhden kuumotuskohtauksen, mutta samalla melkein värisin vilusta. Omituista, muttei pitemmän päälle kovinkaan hauskaa.

Ap

Voin allekirjoittaa tekstisi kaikki muut kohdat paitsi päänahan hikoilemisen. Minäkään en tule punaiseksi vaikka yhtäkkiä iskee kamala kuuma olo ja välillä vaihdan sohvalle nukkumaan, jotta sänky jäähtyy sillä välin :D. Yö menee mukavasti potkien peittoa pois ja vetäen taas takaisin päälle.

Ikää on 58 ja vasta puolisen vuotta ollut nämä oireet, n. vuosi sitten alkoivat lievemmät oireet hormonikierukan poiston jälkeen.

Vierailija
13/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menolistica auttaa oireisiin ainakin mulla. 🙂

Vierailija
14/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan samoilta oireilta, joita olen kokenut silloin tällöin noin 10 vuoden ajan t. 31 v. 

Vierailija
15/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voin allekirjoittaa tekstisi kaikki muut kohdat paitsi päänahan hikoilemisen. Minäkään en tule punaiseksi vaikka yhtäkkiä iskee kamala kuuma olo ja välillä vaihdan sohvalle nukkumaan, jotta sänky jäähtyy sillä välin :D. Yö menee mukavasti potkien peittoa pois ja vetäen taas takaisin päälle.

Ikää on 58 ja vasta puolisen vuotta ollut nämä oireet, n. vuosi sitten alkoivat lievemmät oireet hormonikierukan poiston jälkeen.

Viluttaako sinua noiden kuumien hetkien jälkeen?

Ap

Vierailija
16/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viime päivää on ainakin täällä meillä päin ollut tosi suuri ilmankosteus, vaikka tavallaan viileää onkin. Tuntuu että on vuorotellen hiki ja kylmä, kun haluaa pitää ikkunaa auki.

Tulisipa kunnon ukkonen, joka viilentäisi ja poistaisi tämän kummallisen, hiostava ilman. 

Vierailija
17/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Viluttaako sinua noiden kuumien hetkien jälkeen?

Ap

Kyllä, erityisesti yöllä. Ja sitten kohta on taas kuuma. Ja sitten kylmä, heh.

Vierailija
18/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietiskelin juuri viime yönä ihan samaa! Heräsin jossakin vaiheessa siihen, että vaikka peittoa ei ollut kuin ala kropan päällä, niin olin hiessä ihan oudosti. Minulla on ennen ollut juuri tuota rintakehän yläosan hikeä, mutta en sitä yhdistänyt mihinkään vaihdevuosiin. Menkat tulivat viimeksi kolmisen viikkoa sitten, mutta sitä edelliset jäivät tulematta.

Mieliala on normaali, kohdun limakalvot samoin ja muuten kaikki on ok.

Mistä tiedät kohdun limakalvojen kunnon?

Vierailija
19/19 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari viime päivää on ainakin täällä meillä päin ollut tosi suuri ilmankosteus, vaikka tavallaan viileää onkin. Tuntuu että on vuorotellen hiki ja kylmä, kun haluaa pitää ikkunaa auki.

Tulisipa kunnon ukkonen, joka viilentäisi ja poistaisi tämän kummallisen, hiostava ilman. 

Ilmatieteen laitoksen havaintoasemalla tuossa vieressä ilmankosteus näkyy olevan 81 %. Täällä sisällä saattaa olla vielä korkeampi, koska makuuhuoneen oviaukkoon ripustamani, eilen pestyt housut ovat edelleen melkeinpä märät. Onkohan nyt kyseessä vaihdevuosioire, vilustuminen vai korkea ilmankosteus? Mieluiten tuo viimeinen. :D

Ap