Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Malin osti asunnon ja katuu nyt katkerasti

Vierailija
12.08.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006201674.html

"-Eipä minulla mitään kristallipalloa silloin ollut, josta olisin nähnyt, mitä tuleman pitää."

Ei kannata hankkia sitä asuntoa jos ei tajua mitä tekee ja voivottelee sitten kymmenien tuhansien tappiota. Tuleeko yllärinä ettei kukaan muuta KEMIÖÖN ihan vaan minkään takia??

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, sanoo vanha kansa.

Vierailija
2/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisten 20 vuoden aikana on voinut muodostua sellainen harha, että asuntojen hinnat nousevat aina. Samanlainen kuvitelma oli vallalla 90-luvun alkuun asti eli siihen asti kun asuntojen hinnat romahtivat puoleen. Se ei ollut kaunista katsottavaa, ja sen kokeneilla voi olla hieman varovainen suhtautuminen asuntomarkkinoiden ikuiseen nousuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras idea on varmaan ostaa se asunto ihan vain omaan asumiseen eikä minään sijoituksena, josta haluaa saada voittoa. Johonkin isoon omakotitaloon keskellä hevon persettä voi olla vaikea saada edes vuokralaisia... 

Vierailija
4/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras idea on varmaan ostaa se asunto ihan vain omaan asumiseen eikä minään sijoituksena, josta haluaa saada voittoa. Johonkin isoon omakotitaloon keskellä hevon persettä voi olla vaikea saada edes vuokralaisia... 

tai joskus voi käydä "munkki",saa kauniin asunnon hyvältä paikalta ilman kuprua ja saa myydessä omansa pois. Tunnen yhen tyypin jolle kävi näin. Sai muutaman donan voitoakin. Kun on oikeessa paikassa oikeaan aikaan,voi onnistaa.

Vierailija
5/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti onko tuo juttu nyt edes julkaisun arvoinen?

Miten valtio reagoin häneen tilanteessa asunto loukussa oleviin.

Jaa mitähän tuohon nyt pitäisi sanoa ei siis mitenkään . Minua ei ainakaan veronmaksajana kiinnosta mitenkään rahoittaa muiden asunnon ostoja millään tapaa,

Vierailija
6/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Siis omistusasunnossahan jää aina voitolle, eiks niin ja vain idiootit asuu vuokralla?

Sitähän tällä palstalla toitotetaan ja meitä pidemmälle näkeviä vuokralla asujia haukutaan. Asun Oulussa, mulla on työt täällä mutta en ikinä uskaltaisi ostaa asuntoa täältä. Helsingistä aion ostaa sijoitusasunnon.

Vierailija
7/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän tuo meni, kun sai vuokralaisen. Mikäs siinä on ollessa, kun ei tarvitse omista rahoistaan lainaa maksella.

Vierailija
8/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinhän tuo meni, kun sai vuokralaisen. Mikäs siinä on ollessa, kun ei tarvitse omista rahoistaan lainaa maksella.

Lainaa on täytynyt olla vähän, jos vuokrasta jää rahaa vielä lainan maksuun, kun huomioi hoitovastikeen ja rempat.

Sijoitusasunnon vuokratuotto kun on 2-4%.

Asuntojen hinnat alentamiseen yksi syy vuokra-asuntotuotanto, kun niitäkin on jo vapaana. Luulen asuntokuplan puhkeavan myös Helsingissä, muutamassa vuodessa, kun vuokra-asuntotuotantoa tulee lisää.

Ja ihmisillä on jotenkin outo ajattelumalli, ihan kuin asunto olisi sijoitus, kun se on todellisuudessa kuluerä.

Vierailija
9/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Kemiönsaarella talot nyt sitten maksaa jos 70-80 000 ei saa myytyä?

Vierailija
10/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Siis omistusasunnossahan jää aina voitolle, eiks niin ja vain idiootit asuu vuokralla?

Sitähän tällä palstalla toitotetaan ja meitä pidemmälle näkeviä vuokralla asujia haukutaan. Asun Oulussa, mulla on työt täällä mutta en ikinä uskaltaisi ostaa asuntoa täältä. Helsingistä aion ostaa sijoitusasunnon.

Niin paitsi että se sun vuokranmaksusi ei lopu ikinä, asuntolainan maksu loppuu ja sit saa asua käytännössä ilmaiseksi. Vuokralla asuminen on helvetin tyhmää.

Vierailija
11/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin käytetyn auton 12 000 eurolla 7 vuotta sitten. Ihmettelin suuresti kun kukaan ei nyt ostanut 15 tonnilla, ei edes 12 tonnnia maksettu. Ajattelin että ei kai nyt sentään käytetympi ja vanhempi tavara menetä arvoaan vaan olisi hyvä sijoitus?

Vierailija
12/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitus on aina riski. Myös asuntosijoitus. Tällä palstalla ei kukaan usko, että 90-luvun asuntojen hintojen puolittuminen voisi tapahtua, mutta miksipä ei voisi tulla taas uusi jättilama ja hinnat romahtaa. Se kuitenkin toistuu muutaman vuosikymmenen välein. Asunnon arvo voi jopa tuplaantua tai romahtaa täysin. Itse ostettiin asunto paikkakunnalta, mistä kaksi isointa työllistäjää lähti ja muutama pienempi sivussa. Siitä huolimatta saimme asunnon kaupaksi, kun muutimme itse työn perässä muualle. Ei tarvittu edes välittäjää, meiltä tultiin suoraan kysymään. Hinta oli 35t enemmän kuin mitä itse maksoimme, remontti mukaan lukien. 10 vuotta ehdimme asua. Sijainti ratkaisi. Kaupat tehtiin 2 vuotta sitten. Nyt samalla alueella on selkeästi vastaavien asuntojen hinnat laskeneet. Lähellä oleva koulu on lakkautettu ja isoja työnantajia on lähtenyt pois lisää. 

Vierailija
13/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon osto yhden tehtaan varassa pyörivästä pikkukylästä... ei ehkä kannata.

Terveiset uuteenkaupunkiin.

Vierailija
14/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut omaa kerrostalo osaketta sen toivossa että saisin siitä joskus enemmän rahaa myymällä, vaan että voin asua siinä halvalla.

Vierailija
15/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntorahastot ne vasta ovatkin venäläistä rulettia. Mikäli asuntojen arvo lähtee laskuun, niin sijoitusrahaston onkin tosi yksinkertaista myydä pois kymmeniä asuntoja nopeasti ilman raskaita tappioita.

Vierailija
16/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkevää. Kun olet saanut maksatettua sijoitusasuntosi voit halutessasi muuttaa sinne. Koko muu Suomi pk-seutua lukuunottamatta tulee kuihtumaan muutamassa vuosikymmenessä ja kannattaa harkita siirtymistä Helsinkiin viimeistään eläkepäiviksi. 

Vierailija
17/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan osannut ennustaa, että paikkakunnan molemmat, vuosikymmeniä ellei yli sata vuotta toimineet tehtaat jatkaisi toimintaansa.

Vierailija
18/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen asunut koko ikäni vuokralla. Koskaan ei ole ollut pulaa rahasta toisin kuin oman kodin ostaneilla ystävilläni ja sisarruksellani. On se tosiaan hienoa kun koko sen ajan kun ollaan lapsiperhe niin täytyy kiristää vyötä koska isot erät ja niiden lisäksi muut kustannukset. Omistusasunnon hinnaksi ei tule vain sen ostohinta vaan myös mm. lainan korot ja kaikki huolto. Mun lapset ovat jo sen ikäisiä että muuttavat kohta muualle opiskelemaan.  Me ostetaan sitten miehen kanssa käteisellä meille koti jonka ei tarvitse olla lähellä kouluja eikä muuta sellaista. Ollaan jo katseltu ja aika paljon näyttäisi olevan myös  ulosottoviraston myytävänä...hinnat ovat laskeneet muutenkin tasaisesti ja viime aikoina jopa vähän nopeammin. Kukaan ei ole muuten koskaan tosielämässä puhunut mitään meidän vuokralla asumisesta. Lapsetkaan eivät ole joutuneet siitä kärsimään. Itse olen onnellinen ettei ostettu mitään perheen kokoista kotia kun nyt sitä ei sais millään myytyä. Kaikki nämä vuodet on voinut soittaa vuokranantajalle kun on ollut korjattavaa tai muuta ongelmaa talossa. Ja rahaa ollaan tosiaan saatu säästetyksi sen talon verran.

Vierailija
19/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin paitsi että se sun vuokranmaksusi ei lopu ikinä, asuntolainan maksu loppuu ja sit saa asua käytännössä ilmaiseksi. Vuokralla asuminen on helvetin tyhmää.

Olen itse töissä muuttotappiopaikkakunnalla. Työ on hyvä ja palkka sen verran loistava, etten todellakaan lähde täältä töihin jonnekkin Helsinkiin. Asun vuokralla. Mitä järkeä olisi ostaa oma asunto, mitä en saisi ikinä myytyä. Ottaisin lainan, maksaisin korot ja asunnon rempat yms. ja mitä jäisi perikunnalle jäteen. Asunto, mitä ei saa myytyä.

Nyt maksan halpaa vuokraa ja rahaa jää säästöön ihan mukavasti, koska minun tarvitsee maksaa vain vuokra. Kun jääkaappi hajoaa, ilmoitan vuokraisännälle, joka ostaa uuden. Kun hella vetelee viimeisiään, vuokraisäntä hoitaa. Kun taloyhtiöön tulee putkiremontti, se on vuokraisännän huoli.

Todellakaan aina ei ole järkeä ostaa omaa asuntoa.

Vierailija
20/31 |
12.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi maailman yksinkertaisuutta! Niin Malinin kuin tuon toimittajankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi