Apua! Lääketieteestä tietävät mikä on Sepsis
Englannissa kuolee päivittäin sekä lapsia, että aikuisia Sepsikseen.
Tai pelastuvat viime hetkellä
En ole kuullut Suomessa Sepsis-kuolemista.
Kommentit (14)
Se on laaja yleisverenmyrkytys. Mulle melkein ruli tollanen kerran kun oli keuhkokuume ja crp 480. Kuume oli 40c pari päivää ja pystyssä en pysynyt, viimein mies pakotti lääkäriin. Siellä oltiin vihaisia ja sanottiin että olis pitänyt tulla ailaisemmin, hullu nainen.
No, suomalainen ei mee lääkäriin ennenkuin viime hetken kuolinkorinassa :)
Sepsis on verenmyrkytys ja kyllä siihen Suomessakin kuollaan.
Koirani meinasi kuolla siihen. Oli aika hurjaa menoa. Ja kyllä suomalaisia ihmisiä kuolee myös.
Vierailija kirjoitti:
Se on laaja yleisverenmyrkytys. Mulle melkein ruli tollanen kerran kun oli keuhkokuume ja crp 480. Kuume oli 40c pari päivää ja pystyssä en pysynyt, viimein mies pakotti lääkäriin. Siellä oltiin vihaisia ja sanottiin että olis pitänyt tulla ailaisemmin, hullu nainen.
Ap kiittää asiallisesta vastauksesta. Tiesin, että se on verenmyrkytys, mutta en tiennyt, että siihen voi kuolla.
Ihmetyttää se, että DM kertoo joka päivä näistä tapauksista. Viimeksi oli vauva, joka pelastui viime hetkellä.
Suomessa ei ainakaan kirjoiteta lehdissä, jos sepsikuolemia tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kiittää asiallisesta vastauksesta. Tiesin, että se on verenmyrkytys, mutta en tiennyt, että siihen voi kuolla.
Ihmetyttää se, että DM kertoo joka päivä näistä tapauksista. Viimeksi oli vauva, joka pelastui viime hetkellä.
Suomessa ei ainakaan kirjoiteta lehdissä, jos sepsikuolemia tapahtuu.
No. - Kirjoiellaan kyllä, aina tosinaan. Esimerkiksi reilu vuosi siten saimme lukea, kuinka Verenmyrkytys voi iskeä terveeseenkin ja edetä nopeasti. Esimerkiksi A-streptokokin aiheuttamien verenmyrkytysten määrä kasvoi viime vuonna kolmanneksella aikaisemmista vuosista. (https://yle.fi/uutiset/3-10254859)
Tai "Perustervekin voi saada hengenvaarallisen verenmyrkytyksen – tunne oireet" (https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/perustervekin-voi-saada-hengenvaara…)
Tommy Hellstenin vaimo kuoli sepsikseen. Onkohan siitä parisen vuotta. Siitä kirjoitettiin ihan joka paikassa. Luulisi olevan itsestään selvää, että se voi johtaa nopeaan kuolemaan.
Suomessa 15 prosenttia sepsikseen sairastuneista kuolee hoidosta huolimatta. Jos se on edennyt pidemmälle eli monielinvaurioon, 70 prosenttia kuolee.
Mä meinasin kuolla siihen. Kiitos kirurgien, olen hengissä.
Joka päivä kuolee. Usein vanhukset. Virtsatulehdus etenee munuaisiin ja sitten vereen ja se on sitten siinä. satun tietämään. Eläintenpuremat ja huumehommien infektiot myös hankalia.
Mä sain verenmyrkytyksen viime vuonna. Neljä päivää olin sairaalassa antibioottitipassa. Epäselväksi jäi, että mikä bakteeri se oli ja mistä se mun verenkiertoon pääsi. Oli aika kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain verenmyrkytyksen viime vuonna. Neljä päivää olin sairaalassa antibioottitipassa. Epäselväksi jäi, että mikä bakteeri se oli ja mistä se mun verenkiertoon pääsi. Oli aika kamalaa.
Pääsit aika vähällä. Mä olin 3vk sairaalassa ja 3kk ihan petipotilaana.
Olen itse saannut verenmyrkytyksen kolme kertaa. Eli lähellä on ollut. Eka liittyi eläimenpuremaan, toiset kaksi tapahtuivat kun vastustuskyky oli reuman takia alhainen.
Pari vuotta sitten yhden kaverini isä kuoli verenmyrkytykseen. Meni liian myöhään sairaalaan, mies ihmetteli itsekin kun lääkäri sanoi ettei mitään ole enää tehtävissä. Surullinen ja turha kuolema. Johtui ihan vaan siitä, että miehelle oli tullut säärihaava, koska ei rasvannut kuivuvaa ihoaan. Sitten siihen oli tullut pöpö.
Kirjoita googleen sepsis.
Verenmyrkytyshän se on.