Muutimme Krakovaan, nyt Suomen hintataso järkyttää!
Mies sai IT alan työpaikan Krakovasta ja muutimme Suomesta Puolaan. Krakova on kaupunki, jossa on paljon ulkomaalaisia yrityksiä ja ulkomaista väkeä. Meille on ollut täydellinen positiivinen järkytys hintataso Helsinkiin verrattuna! Nyt syömme lähes jatkuvasti ulkona, hyvälaatuisen ravintola-annoksen hinta on n. 6 euron luokkaa, lasi viiniä maksaa n. 1-1.5 euroa! Huipputasoinen, valmiiksi kalustettu vuokra-asunto (40-50 neliötä) löytyy helposti n. 400-500 euron hintaan Krakovan keskustasta! Nyt ihmettelemme miten Suomen ja eteenkin Helsingin asuntojen ja peruselämisen hintataso voi olla niin järkyttävän korkea ja miten kenelläkään on varaa asua Helsingissä. Täällä on elämisen laatu huipputasoa kolmanneksella siitä hintatasosta mitä Helsingissä oli! Todella hyviä ravintoloita on paljon ja löytyy myös huippulaatuisia kasvisravintoloja! Täällä esim. laadukkaita vuokra-asuntoja Kontula hintaan https://www.property-krakow.com/properties/Apartments-for-Rent-Old-Town…
Kommentit (52)
Kysy kadun mieheltä mitä siellä saa palkjaa opettaja.poliisi.myyjä jne. Miten koulut onko ilmaisia. Entä terveydenhoito ja jos sairastuu jne.
Itse muutin Alankomaihin, ja silti pääsee aina suomilomalla itku, kun menee ruokakauppaan.
Minusta tuo on täysin ymmärrettävää kun tuolla neukkulassa elettiin yli 40 vuotta ilman inflaatiota, eli hinnat olivat samat vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. 400-500 euron vuokra tosin kuulostaa minusta aika kovalta sikäläiselle palkkatasolle, eikös keskipalkka ole Puolassa alle tonnin.
Puolassa on ongelmama saada puolankielistä palvelua. Puolalaisia muuttaa niin paljon muualle työn perässä että siellä on töissä paljon valkovenäläisiä jne.
Eli ulkomaalaisia on, mutta eri maista...
Vierailija kirjoitti:
Sama homma oli itsellä kun olin Prahassa töissä joitakin vuosia sitten, kansainvälisessä yrityksessä, siirryin siis Suomesta sinne. Mulle maksettiin ihan suomalaista palkkaa ja siitä jäi kyllä hyvin säästöön. Tuli syötyä vähän liiankin hyvin.
Täällä on ap vähän ikäviä kommentteja. Mun mielestä ap ei mitenkään antanut ymmärtää, etteikö hän tajuaisi puolalaisten pieniä palkkoja. Kai sen nyt jokainen tajuaa.
Mutta kyllä se edelleen jaksaa ihmetyttää, että pienessäkin kuppilassa saattaa olla neljä tarjoilijaa, eikä puhettakaan, että asiakas itse siivoisi astiansa johonkin palautuskärryyn (paitsi mäkkäri). Ja monet muut asiat. Tietenkin sos.turva ei ole kovinkaan hyvä, jos sitä on ollenkaan.
Monessa maassa työntekijöitä on paljon kaupoissa, ravintoloissa yms. juuri siksi että palkat on pieniä. On varaa siihen että pienessäkin kaupassa, jossa Suomessa olisi 1 työntekijä on vaikkapa 7 työntekijää. Ilman työtä taas ei pärjää kun ei ole samanlaisia tukia kuin Suomessa.
Lompakkoloiselle kaikki on halpaa.
Ap ilman töitä Puolassa, oletko laskenut miten paljon se tulee sinulle maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap ilman töitä Puolassa, oletko laskenut miten paljon se tulee sinulle maksamaan?
ei se maksa hänelle mitään,vaan miehellensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se maksa hänelle mitään,vaan miehellensä.
Ap huomaa sen siinä vaiheessa, kun on eläkkeellä... olen itse asunut välillä eri paikkakunnalla siksi, että töitä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Puolassa on ongelmama saada puolankielistä palvelua. Puolalaisia muuttaa niin paljon muualle työn perässä että siellä on töissä paljon valkovenäläisiä jne.
Eli ulkomaalaisia on, mutta eri maista...
Vähän vastaava tilanne Dublinissa vuosia sitten. Ei näkynyt paljoa irlantilaisia pubityöntekijöinä tai kauppojen myyjinä. Olivat puolalaisia tai muita itä-eurooppalaisia.
Ei taida ap olla mikään järjenjättiläinen.
Suomalaisena Puolassa kyllä kelpaa.. Itselläkin on tulossa puolen vuoden opintovapaa töistä, enkä sitä Suomessa ajatellut viettää..