Backstop? Selittäisikö joku minkälaisen ratkaisun Irlannin rajaan brexiteerit haluaa?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irlannissa asuneena ihmettelen, miten siihen enää mitään rajaa pystyy laittamaan! Siellä on maanviljelijöiden pellot kummallakin puolella rajaa, ihmiset käyvät töissä ja kaupoissa puolin ja toisin ja jopa lapset kouluissa ihan kummalla puolella tahansa. Eli tulevaisuudessa pikku Mary ja Paul ottavat ilmeisesti passinsa mukaan koulutielle. :-D
Pikkuisia, mutkittelevia hiekkateitä on varmaan tuhansia ja ne menevät siellä täällä rajan yli. Kaikille noille joku valvonta sitten? Mahdoton tehtävä.
Ne tiet pitää vaan vetää uudelleen kuten Suomen ja Neuvostoliiton välilläkin tehtiin kahteen otteeseen. Ja rajalle kolmen kilsan varoalue.
Mitäs tapahtuu niille kylille ja maatiloille, jotka on siinä rajan kahta puolta? Tämä raja ei ole missään korvessa.
,
Ei se Suomen ja Venäjänkään ihan merkittävältä väliltä korvessa ollut. ei Suomen itsenäistyessä eikä sodan jölken. Valtiot pakkolunastaa maat, kumpikin omalla puolellaan.
En minä sanoettä tämä olisi toivottava, paras tai edes hyvä ratkaisu, mutta tämä on se tapa, millä backstopin poistaminen saadaan toimimaan. Siis kyllä se saadaan toimimaan - kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Raja, joka ei suututa nukkuvaa tasavaltalaisarmeijaa, mutta on tiukka.
Vaimo Belfastista ja oltiin heinäkuu siellä. Appiukko ja muut on ihan kypsiä ja sanoi, että taas se alkaa. Ensimmäiset hiljaiset tornit on pystyssä mikä tarkoittaa sitä, että paluu vanhaan aikaan. IRA on jo möläytellyt olemassaolostaan. Vaimo kävi sen lapsena läpi, kun kävi koulua ja näki sitä touhua ja nyt vaimon sisarusten lapset, jotka käy koulua ja osa niistä on aloittamassa koulun on kädet ristissä ettei he joudu kokemaan sitä samaa. Maanviljelijät ja muut on aivan rikki, kun se vaikuttaa suoraan lompakkoon kun mikää liiku ja toimi.
Käytiin appiukon kanssa bissellä, niin sen jännitteen aistii siellä. Uutiset, kun tuli kapakan telkkarista ja aihe oli brexit, niin vaihtu kanava ja alkoi F sitä F tätä F tota F F F F F.. Baarissa yks vanha äijä sano, että kaikki alkaa kun joku vahingossa laukasee aseen. Sellanen se tulivuori on siellä mikä kytee ja on valmiina mosahtaa. Appivanhemmat on itse jo puhunut niin, että muuttaisivat eutkäteen Skotlantiin ylämaille, koska toista kertaa eivät aio läpi käydä sitä.
Itse huomasin, että se yksi alue missä asuu vaimon ystäviä, niin olin siellä normaalisti eikä ketään kiinnostanut mistä olen. Nyt käytiin moikkaa vaimon kavereita, niin not welcome, F..k Off.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irlannissa asuneena ihmettelen, miten siihen enää mitään rajaa pystyy laittamaan! Siellä on maanviljelijöiden pellot kummallakin puolella rajaa, ihmiset käyvät töissä ja kaupoissa puolin ja toisin ja jopa lapset kouluissa ihan kummalla puolella tahansa. Eli tulevaisuudessa pikku Mary ja Paul ottavat ilmeisesti passinsa mukaan koulutielle. :-D
Pikkuisia, mutkittelevia hiekkateitä on varmaan tuhansia ja ne menevät siellä täällä rajan yli. Kaikille noille joku valvonta sitten? Mahdoton tehtävä.
Ne tiet pitää vaan vetää uudelleen kuten Suomen ja Neuvostoliiton välilläkin tehtiin kahteen otteeseen. Ja rajalle kolmen kilsan varoalue.
Mitäs tapahtuu niille kylille ja maatiloille, jotka on siinä rajan kahta puolta? Tämä raja ei ole missään korvessa.
,
Ei se Suomen ja Venäjänkään ihan merkittävältä väliltä korvessa ollut. ei Suomen itsenäistyessä eikä sodan jölken. Valtiot pakkolunastaa maat, kumpikin omalla puolellaan.En minä sanoettä tämä olisi toivottava, paras tai edes hyvä ratkaisu, mutta tämä on se tapa, millä backstopin poistaminen saadaan toimimaan. Siis kyllä se saadaan toimimaan - kun on pakko.
Juuri näin. Ja toteutuessaanha tämä johtaisi ihan merkittäviin kapinoihin ja mahdollisesti jopa vallankumousyrityksiin, koska tilanne Pohjois-Irlannissa on edelleen aika herkkä väkivallalle. Tuohon mittakaavaan menevä liittovaltion mielivalta kääntäisi sympatiat todella paljon nykyistä enemmän kapinahaluisten puolelle, ja olisi aivan mahdollista nähdä esim. poliitikkojen salamurhayrityksiä Lontoossakin.
Britit tietänevät kaiken tämän, ja se on kaikkien käytännön järjettömyyden ohella syy, miksi ei haluta lähteä tuollaisiin järjestelyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raja, joka ei suututa nukkuvaa tasavaltalaisarmeijaa, mutta on tiukka.
Vaimo Belfastista ja oltiin heinäkuu siellä. Appiukko ja muut on ihan kypsiä ja sanoi, että taas se alkaa. Ensimmäiset hiljaiset tornit on pystyssä mikä tarkoittaa sitä, että paluu vanhaan aikaan. IRA on jo möläytellyt olemassaolostaan. Vaimo kävi sen lapsena läpi, kun kävi koulua ja näki sitä touhua ja nyt vaimon sisarusten lapset, jotka käy koulua ja osa niistä on aloittamassa koulun on kädet ristissä ettei he joudu kokemaan sitä samaa. Maanviljelijät ja muut on aivan rikki, kun se vaikuttaa suoraan lompakkoon kun mikää liiku ja toimi.
Käytiin appiukon kanssa bissellä, niin sen jännitteen aistii siellä. Uutiset, kun tuli kapakan telkkarista ja aihe oli brexit, niin vaihtu kanava ja alkoi F sitä F tätä F tota F F F F F.. Baarissa yks vanha äijä sano, että kaikki alkaa kun joku vahingossa laukasee aseen. Sellanen se tulivuori on siellä mikä kytee ja on valmiina mosahtaa. Appivanhemmat on itse jo puhunut niin, että muuttaisivat eutkäteen Skotlantiin ylämaille, koska toista kertaa eivät aio läpi käydä sitä.
Itse huomasin, että se yksi alue missä asuu vaimon ystäviä, niin olin siellä normaalisti eikä ketään kiinnostanut mistä olen. Nyt käytiin moikkaa vaimon kavereita, niin not welcome, F..k Off.
Minulla mies P-Irlannista ja mekin olimme siellä heinäkuussa. P-irlantihan äänesti Eu:ssa pysymisen puolesta, tunnelmat Brexitäänestyksen jälkeen olivat siellä aika järkyttyneet ja sitten veisattiin vuosia ja nyt vasta sitten tiedetty että ero todella tulee. Miehen vanhemmat muuttivat sieltä pois v.1972 Bloody sundayn jälkeen, eivät halunneet kasvattaa lapsiaan siellä mutta muuttivat takaisin Friday agreementin jälkeen v 1998 auttaakseen ikääntyneitä vanhempiaan, nyt he ovat itse jo ikääntyneitä eivätkä enää voi lähteä mihinkään mutta kyllä siellä tosiaan hieman hermostuneena odotellaan mitä tuleman pitää ja alkavatko levottomuudet ja väkuvallanteot uudelleen.
Tiesitkö että vaimosi voi halutessaan hakea Irlannin tasavallan passin? Mieheni tekee niin ennen kuin brexit toteutuu.
Huomaa, että osa kommentoijisra on niin nuoria etteivät muista/tiedä, kun briteissä paukahteli joka viikko vielä 90-luvulla.
Ei kiinnostanut silloin eikä kiinnosta nyt
Sinne tulee rivi vaatekaappeja, jonka takaseinästä pääsee Narniaan.
Se kalarekan kuljettaja ei välttämättä ole hyvillä mielin, kun jonottelee toista tuntia.