Minkä ikäinen voi sanoa "isi"?
Tuttavaperheissä vielä 15-16-vuotiaat pojat käyttävät tuota sanaa isästään, onko normaalia?
Kommentit (18)
Saa käyttää vaikka aikuisenakin jos haluaa. Onhan äitikin lapsille aina äiti.
Minusta isi ja iskä on aikuisen suussa jotenkin outoja sanoja, isä on normaalimpi.
Isii, voisko saaada rahaaa. -vttu papppa sä et tajuuu.
18vuotias tyttö on sopivan ikäinen sanomaan sen hopeaketulle.
t. hopeakettu
Meillä kolmikymppisetkin sanovat isi. Tietysti tilanteesta riippuen käyttävät etunimeä tai sanaa isä.
Isi vain läheisten kesken kotipiirissä.
Mikä paha siinä on?
Jotenkin samaa sarjaa tämän imetyskammon kanssa näissä jutuissa. Eli vieroksuu läheisyyttä?
Joku voi pitää kaukaa haettuna, mutta minusta imetyskammon kohdalla ei ole kyse niinkään rinnan näkemisestä (kukapa niitä ei näkis vaikka telkkarissa kymmenen kertaa päivässä), vaan siitä läheisyyden ja riippuvuuden inhosta.
Kuuskymppinen voi sanoa 80-90 -vuotiaalle isälleen: "Isi menen pissalle". Joku oli nähnyt Valamon luostarissa tämän tilanteen.
Minusta jokainen kutsuu vanhempaansa sillä nimellä, joka kyseisessä perheessä tuntuu jäsenille oikealta. Noin yleisesti olen lapseni kavereissa huomannut, että ”pikkulapset” sanoo isi, ja isommiksi itsensä mieltävät - siis vaikka eskarilaiset, joilla on tarve tehdä eroa itsensä ja pikkulasten välille, käyttävät sanaa iskä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta isi ja iskä on aikuisen suussa jotenkin outoja sanoja, isä on normaalimpi.
Isi ja iskä tulee luonnostaan, kun puhun omasta isästä. Olis täysin luonnotonta sanoa häntä isäksi.
N28
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmekymppinen ja sanon isää isiksi.
Olen pian 45, ja kutsun isääni isiksi <3
Tyttöystäväni on 16v ja kutsuu minua isiksi
T. M40
Meillä aikuiset lapset sanoo isi tai iskä ja eivät ole koskaan sanoneet isäksi. Minäkin olen äippä tai äiskä. Ja rakkailla lapsilla on monta nimeä ja joskus jopa sanon aikuisia lapsia vauvoiksi :) Siis vitsillä tyyliin " ihanaa kun vauva tuli kotiin". Miksi pitäisi olla aina niin jäykkis ja muodollinen?
Vierailija kirjoitti:
18vuotias tyttö on sopivan ikäinen sanomaan sen hopeaketulle.
t. hopeakettu
"Isi pane minua vielä kerran"
Isoisi on meidän pappakin. Vaikka minkä ikäistä voi sanoa isiksi. Minäkin muistelen kuollutta isiäni. Jos on läheinen vielä vanhempana, voi kutsua isiksi. Mutta jos välit ovat viileät tai vieraantuneet, isä sana tulee varmaan helpommin.
Siinä 12-14 iässä isi pitäisi muuttua iskäksi tai isukiksi tai isäukoksi.
Eräs vanhempi mies sanoi että pitää vastata kun äiti soittaa kun vaimo soitti
Olen kolmekymppinen ja sanon isää isiksi.