Voi tsiisus Nutellaa vetää lapset aamupalaksi
Oon ostanu yhden purkin koko elämäni aikana mukuloille.
Ei kovin vakuuttavaa hyvinvoinnin kannalta.
Kommentit (38)
Olin hotellissa, joka oli täynnä ranskalaisia. Tikunlaihat ranskalaislapset vetivät aamupalalla aina Nutellaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä jännä käsitys siitä, että aamiaisen pitäisi olla terveellisintä mahdollista. Oikeastihan sillä ei ole mitään merkitystä syökö herkkua aamulla, iltapäivällä vai illalla, ruoan päälle jälkkärinä vai pelkälleen.
Juuri näin. Kalorien kokonaismäärä sen 24 tunnin aikana merkkaa. Ei se, milloin ne kalorit on syöty. Muuhan olisi järjetöntä ja luonnonlakien vastaista.
Suomessa moni asiantuntija on sitä mieltä, että kuuden jälkeen ei pitäisi syödä mitään raskasta ja että päivän kalorimäärä pitäisi saada ennen sitä. Perustelevat sitä sillä, että aineenvaihdunta hidastuu yöllä, ei tee hyvää sokeriarvoille jne. jne. Kuitenkin monessa massa syödään tosi vahvasti klo 20 jälkeen, jolloin perheet kokoontuvat yhdessä herkuttelemaan. Näissä maissa sitä ei pidetä ongelmana, eikä ihmiset ole sairaita tai lihavia iltasyömisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nutella vaalean leivän päällä on yleisin lasten aamiainen mm. Italiassa ja Ranskassa, ja silti jostain kumman syystä lasten ylipaino on siellä roimasti pienempää kuin pohjoismaissa.
Johtuu yksinkertaisesti siitä, että lapset ovat enemmän ulkona eli liikkuvat enemmän.
Jaksavat liikkua ja ulkoilla, kun syövät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nutella vaalean leivän päällä on yleisin lasten aamiainen mm. Italiassa ja Ranskassa, ja silti jostain kumman syystä lasten ylipaino on siellä roimasti pienempää kuin pohjoismaissa.
Johtuu yksinkertaisesti siitä, että lapset ovat enemmän ulkona eli liikkuvat enemmän.
Eivätkä ole. Lapset eivät juurikaan saa liikkua ilman vanhempiaan, eli ulkoleikit eivät tätä selitä. Itse veikkaisin pikemmin aitoa, oikeista raaka-aineista valmistettua ruokaa, jota syödään nirsoilematta. Ei mitään nakkeja ja nugetteja päivästä toiseen.
Minä laitan sitä aamupuuron sekaan. Tai sitten mansikkahilloa tjs.
Vierailija kirjoitti:
Olin hotellissa, joka oli täynnä ranskalaisia. Tikunlaihat ranskalaislapset vetivät aamupalalla aina Nutellaa.
Kas etteivät vetäneet ranskalaisia.
Olen muuttanut ruokailuni 16:8 malliin ja syön VAIN iltaisin, kun minulla on nälkä. Paino tippunut 6kg kuukaudessa normaalipainon sisällä. Miksi aina jankutetaan tuosta ettei saisi syödä kuuden jälkeen? Jos olet iltaihminen, niin ekaa kertaa nälkä tulee joskus yhden-kahden maissa ja kun jaksaa olla neljään syömättä niin saa koko illan syödä vapaasti. Siinä vaan ei ennätä syödä yhtä paljon kuin jos puputtaa koko päivän, joten laihtuu ihan huomaamattaan. Sopii minulle, muilla keinoilla paino ei ole pudonnut.
Nutellaa en ole ikinä Suomessa ostanut enkä ainakaan lapsilleni ostakaan. Syömme vain tummaa leipää muutenkin, joten eipä ole kyllä tullut edes mieleen moinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas etteivät vetäneet ranskalaisia.
Harvemmin aamupalalla on ranskalaisia perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, Italiassa on ylipainoisia lapsia paljon enemmän kuin Suomessa!
https://yle.fi/uutiset/3-10220911
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas tätä tyhmyyden määrää, minkä voi todeta yläpeukuista. Etelä-Euroopassa lasten lihavuus on huomattavasti yleisempää kuin Suomessa-- puhumattakaan muista pohjoismaista, joissa on Euroopan hoikimmat lapset. Sitkeässä elää myytti Välimeren ruokavaliosta. Se on mennyttä se. Tässä linkki tilastoon:
Euroopassa ylipainoisia lapsia on eniten Kyproksella, Kreikassa, Italiassa ja Espanjassa. Suomi on eurooppalaisittain keskikastia.
Että silleen.
Asuin Englannissa joitain vuosia ja siellä lasten normaali aamupala oli paahtoleipää hillolla/marmelaadilla ja/tai nutellalla. Taitaa olla vieläkin.
No ei sulla oo huolta jos ne nyt sitä sitten vetää, jos vaan yhden purkin oot ostanut. Anna terveellistä ruokaa lounaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kuvitella, siellä lapsetkin ulkoilevat tyyliin hyvällä säällä viikonloppuisin vain.
Voisiko olla, että ruokavalio+liikunta -kokonaisuutta voi hoitaa muutenkin kuin räntäsateella oleskelulla ja aamupuurolla.
Vierailija kirjoitti:
Noi on just noita kotona opittuja malleja. Et pitäis tietää mikä kuuluu arkeen ja mikä ns synttäreihin tai juhlaan.
Tonkin tuotteen ravintosisältö on äärettömän huono. Sokeria ja huonoa rasvaa. Tota sitte mukula osaa ostaa lopun ikänsä. Meil ei ostettaisi mankumallakaan arkena.
Meillä syötiin lapsena toisinaan nutellaa, tiedän miltä purkki näyttää ja tiedän jopa mistä sen kaupasta löytää, mutta yhden ainoaakaan kertaa en ole sitä ostanut itse nyt aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Maailman terveysjärjestön WHO:n tuore tilasto lasten ylipainosta (siirryt toiseen palveluun) vuosilta 2016–2017 kertoo karua kieltä elintapojen muutoksista. Vertailussa mukana olevien maiden ylipainoisimmat lapset asuvat Välimeren alueen maissa: Kyproksella, Kreikassa, Italiassa ja Espanjassa.
Suomi on vertailun keskikastia. Ylipainoisia poikia on Suomessa 28 prosenttia 6-9 -vuotiaista, ja lihavia 11 prosenttia. Esimerkiksi Kreikassa pojista on ylipainoisia 42 prosenttia ja lihavia 20 prosenttia.
Eikö nämä "Nutellaa vetävät lapset ovat Etelä-Euroopassa hoikkia"-jankkaajat koskaan matkaile?
Näkeehän sen silmämääräisestikin esim. Kreikassa, että sairaan lihavia ovat. Nimenomaan sellainen ylilihavuus on PALJON yleisempää lapsilla siellä kuin täällä.
Tilastothan eivät kerro lihavuuden astetta, on vain eroteltu ylipaino ja lihavuus. Täällä ne lihavatkin lapset ovat hoikempia. Harvoin törmää sellaiseen superlihavaan lapseen, joka esim. Kreikassa on valitettavan yleinen näky.
Suomessakin lihavuus on hyvin polarisoitunutta maantieteellisesti. Pääkaupunkiseudulla ovat hoikimmat. Ylempien sosiaaliluokkien alueilla ei juuri lihavia lapsia näy. Tulkaa vaikka katsomaan Munkkiniemen tai kantakaupugin koulujen ympärille.
Ne pultsukat löytyvät parhaiten syrjäkyliltä.
Menikö hän nutellasta noin sekaisin, että joutui viettämään rokulipäivän?