Miten voi ihmisellä olla näin paljon laskuja??? Tässä pääosa niistä, elokuun laskut siis
Asuntolaina 2000 €
Autolaina 300 €
Kiinteistövero 1000 €
Bensalasku 270 €
Sähkön siirto Caruna 260 €
Verisure 60 €
Vesilasku 180 €
Siis elokuussa pakolliset 4 250 €! Ja siihen päälle eläminen, ruoka ja kaikki muu,. Jestas.
Vakuutusmaksu 180 €
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
No ei ole rölli eikä eletä yli varojen.
Ollaan asuttu omistusasunnossa jo 15 vuotta, ja on nuo menot suhteessa tuloihin. Pärjätään toki. Mutta pointti oli se, että ihan järkyttävän kallista on omakotiasuminen Suomessa. Aivan päätöntä, että siihen menee joinain kuukausina melkein neljä tonnia! Ei mitään järkeä.
Jää silti muuhun elämiseen muutama tonni, mutta nyt ei ole kyse siitä vaan noista järkyistä kustannuksista. ap
No mitä ihmettä? Totta kai lainanlyhennykset ja kiinteistöverot ovat suuria jos asuu kalliissa talossa. Mikäli talo on kalliin lisäksi iso niin sähkö- ja vakuutuslaskutkin ovat tietysti isoja. Olisit voinut valita toisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat ostettua bensaa laskulle?
Neste-kortilla.
Ei se kysynyt että millä vaan mistä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan asuttu omistusasunnossa jo 15 vuotta, ja on nuo menot suhteessa tuloihin. Pärjätään toki. Mutta pointti oli se, että ihan järkyttävän kallista on omakotiasuminen Suomessa. Aivan päätöntä, että siihen menee joinain kuukausina melkein neljä tonnia! Ei mitään järkeä.
Jää silti muuhun elämiseen muutama tonni, mutta nyt ei ole kyse siitä vaan noista järkyistä kustannuksista. ap
Ihan omia valintojanne kuitenkin. Mulla tämän kuun laskut rivitalossa (90 m2):
- asuntolaina + yhtiövastike 1100 €
- sähkölasku 80 €
- netti ja puhelin noin 50 €
- säästötilille 500 €
- sijoituksiin 1000 €
3500 € nettotuloista jää vielä 770 € ruokaan ja muuhun elämiseen. Autoa en tarvitse, koska julkinen liikenne toimii kohtuullisen hyvin ja työmatkat kuljen polkupyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla asumismenot 362 egee/kk, velkoja 0 egeä ja bensaa olen tankannut tänä vuonna kahdesti.
Laskuja puhelinlasku 10 €, auton vakuutukset 125 €, ei muuta.
Laajakaista sisältyy vastikkeeseen ja puhelimessa rajaton netti.
helvetin kallis vakuutus autossa.
Vierailija kirjoitti:
Ai on kallista omakotiasuminen Suomessa. Mun sisko asuu USAssa ja maksaa asumisesta joka ainoa kuukausi 5000 dollaria. Eikä se sisällä edes lämmitystä tai sähköä, vaan vasta lainakulut, kiinteistöveron ja vakuutuksen. Kysymys ei ole mistään luksusasunnosta, vaan 3 makuuhuoneen omakotitalosta pikkukaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä vaan jollei ole menettänyt luottotietojaan. Oletko sinä menettänyt luottotietosi?
Minun osuus pakollisista menoista on noin 660€/kk.
Kolmihenkinen perhe pk seudulla, ei autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä? Totta kai lainanlyhennykset ja kiinteistöverot ovat suuria jos asuu kalliissa talossa. Mikäli talo on kalliin lisäksi iso niin sähkö- ja vakuutuslaskutkin ovat tietysti isoja. Olisit voinut valita toisinkin.
Sherlock!!! Olisinko? Oikeasti? Kiitos kun kerroit. Ja sehän avauksen pointti olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vaan jollei ole menettänyt luottotietojaan. Oletko sinä menettänyt luottotietosi?
Ei pidä paikkaansa.
Ihminenhän voi asua lähiössä vuokrayksiössä, mutta se harvoin on lapsiperheen unelma. Ja jos on kaksi työssäkäyvää ihmistä, niin voisi kuvitella että keskihintaisessa talossa asuminen olisi jokseenkin siedettävän hintaista. Vaan ei ole. Jos se maksaa joinakin kuukausina jopa 4 tonnia, niin eihän siinä mitään järkeä ole. Verotus on kohtuuton, ja tässä viittaan sähkön siirtoon (liki 300 €) ja kiinteistöveroon (1000 €). ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tuo nyt vähän turhan hulppealta asumiselta kuulostaa, jos teidän nettotulot on jotain 6500€ luokkaa. Meillä tulot suunnilleen 5000€ ja tämän kuun menot
Asuntolaina 800€ (100 neliön rivari)
Vastike 400€
Remonttilaina 300€
Sähkö 70€
Ruoka 500€
Vakuutukset 350€
Netflixit ynnä muut suoratoistot 100€
Säästöön 1000€
Sijoituksiin 600€
En mitenkään näe, että meillä olisi varaa teidän kulurakenteeseen enkä itse olisi valmis ottamaan yhtään enempää menoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla seuraavat:
Asuntolaina 500€
Vastike 240€
Sähkölasku+siirto ~25€ (yht. 70€/3kk)
Puhelinlasku 50€
Luottokortin lyhennys 150€
Spotify 10€
Netflix 15€Palkasta jää verojen jälkeen käteen 2000€, eli noiden pakollisten kulujen jälkeen vielä tonni ruokarahaa. En kyllä enää keksi mihin muuhun sitä rahaa syytäisi. Asun yksin lapsen kanssa.
Näköjään pääset fillarilla töihin. Minulla menee vielä viisisataa autoiluun (bensa, vero, vakuutus, autolaina). Nettotulot on 2000 e, käteen jää menojen jälkeen 500 e. Siitä sitten ruuat ja vaatteet ja harrastukset lapselle ja minulle. Enkä siis autoile turhaan, käyn töissä, kaupan kautta kotiin, lapsen kuljettaminen harrastukseen pari kertaa viikossa. Itse en harrasta mitään maksullista. Omakotitalossa sähkö+siirto huitelee nykyisin kesäisinkin pitkälti yli satasessa, talvikaudella huikeiden siirtomaksujen takia lähes kolmessasadassa.
Kiinteistövero on kyllä kova. Meillä on 80-luvun talosta alle tuhannen neliön tontilla yli 600 e kiinteistövero. Katulamppuja on joka toisen talon kohdalla, asfaltti niin huonossa kunnossa että nykyisin sitä ei enää suostuta paikkaamaan. Tie muljaa rospuuttona niin, että auton pohja ottaa kiinni. Ja nyt ilmeisesti aiotaan kiinteistöveroa vielä korottaakin.
Ai mistä? Tuntuis enimmäkseen omista valinnoista johtuvan tuon listan perusteella. Ookkonää pölijä vai Porvoosta?
Huh :D. Minusta oma elämäni on liian kallista, ja yritän koko ajan vähentää kulutustani.
- Asunto 39m2 kaksio, vuokra 414 e
- Kaasu 40 e
- Sähkö 20 e
- Netti 20 e
- Kotivakuutus 6 e
Siinä kaikki pakolliset laskut, palkkaa jää käteen yleensä 1400 euroa. Yritän säästää nyt oikeasti kaiken, koska ei ole mitään järkeä olla varaton, kun voisin säästää 700 euroa kuussa...
Ap on siis asunut 15 vuotta talossa jonka lainaa lyhentää kuukausittain 2000€? Oot maksanut asuntolainaa jo 360 000€ verran joten luulisi lopun jo kohta häämöttävän.
15 vuotta jo maksettu taloa, ja silti 2000 euron lainaerä. Mahtaa olla helkutin kallis talo!
Mikä se pointti oli - kallis elämä on kallista?
Sanoit ap että olette jo asuneet 15 v siinä. Lainaa silti kuukaudessa 2000e maksat , ja kiinteistökin on aikamoinen , kun kiinteistövero on 1000e. Oma valinta, älä leveile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sherlock!!! Olisinko? Oikeasti? Kiitos kun kerroit. Ja sehän avauksen pointti olikin.
Mikä se pointti sitten oli? Se, että pitäisi saada asua pikkurahalla ökylukaalissa?
Mulla asumismenot 362 egee/kk, velkoja 0 egeä ja bensaa olen tankannut tänä vuonna kahdesti.
Laskuja puhelinlasku 10 €, auton vakuutukset 125 €, ei muuta.
Laajakaista sisältyy vastikkeeseen ja puhelimessa rajaton netti.