Sosiaalinen vauva
Meillä on hieman alle vuoden ikäinen vauva ja hän on todella sosiaalinen. Vierastamista on ollut ajoittain, mutta ei mitää kovin pahaa. Hän ottaa paljon kontaktia ihmisiin ja pyytää jopa syliin (muiden) jos olemme esim. jossain ryhmäneuvolassa. On todella kiinnostunut muista vauvoista.
En ole tätä aiemmin stressannut mutta nyt luin kiintymyssuhteen estottomuudesta. Minua on kokoajan pelottanut ihan hirveästi että lapseni ei ole kiintynyt minuun. Alku oli minulle todella rankkaa, enkä edes muista ensimmäisistä kuukausista mitään. Ahdistaa kun en muista että pidinhän tarpeeksi sylissä ja reagoinhan tarpeeksi nopeasti.
Kommentit (2)
Ei tossa ole mitään epänormaalia. Lapset on erilaisia. Jos MITÄÄN vierastamista ei olisi KOSKAAN ollut tai tulisi missään vaiheessa, voisin ehkä lähteä miettimään asiaa. Meillä on 1,5-vuotias seurallinen lapsi myös. Tykkää kovasti muista lapsista ja mene vieraidenkin syliin, mutta aina ensin tulee kuitenkn hakemaan turvaa minulta tai isältään jos kyseessä on vieraampi paikka/vieraammat ihmiset.
Minun esikoiseni oli juuri tämän tyyppinen vauvana ja itse pohdin samoja asioita tuolloin.olin ihan varma että olin tehnyt jotakin väärin. En osaa sanoa kiintymyssuhteeseen mitään sen kummempaa mutta kyllä itse koen että meillä on normaali äiti lapsi suhde on. Nyt lapseni on koululainen ja aina ollut erittäin sosiaalinen, hän on kaikkien kaveri ja avoin. Päiväkodissa ja koulussakin ovat pitäneet tätä avoimuutta ja sosiaalisuutta vahvuutena. Itsekin olen sitä mieltä että se on hieno taito. Varjopuolena tässä sosiaalisuudessa on se että lapseni jää juttelemaan kaikille ja luottaa ehkä liikaa ihmisiin verrattuna muihin lapsiin. Ollaan siis jouduttu paljon käymään keskustelua siitä et esim. koulumatkoilla ei jäisi kaikkien kanssa höpöttämään ja yritetty kertoa että kaikilla ihmisillä aikeet eivät ole pelkästään hyvät.