Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö lasta/aikuista, joka syö asioita, joita ei ole tarkoitettu syötäväksi?

Vierailija
08.08.2019 |

Kouluissa ja kotona pitäisi kiinnittää tarkemmin huomiota lapsen taipumukseen syödä syötäväksi tarkoittamattomia asioita, eikä vain antaa asian olla. Taustalla saattaa olla vitamiinien ja hivenaineiden puutostiloja. Muistan vielä lukiosta, miten mainitsin kaverille syöväni joskus paperia. Kaveri mainitsi tekevänsä samaa. Olin itse syönyt paperia silloin tällöin monta jo ala-asteelta alkaen. Minulle vain sanottiin kotona, ettei niin kannata tehdä, koska voi tulla suolitukos, eikä paperi muutenkaan sula. Sitten asian annettin olla. Ja minä söin silti paperia silloin, kun tuli kova himo ja tein sitä salaa. Flunssan, influenssan tai muun vastaavan pöpön yhteydessä saatoin syödä myös talouspaperia - vielä aikuisenakin. Yleensä kovan sairauden aikana, jolloin vastustuskyky on muulloinkin kovilla.

Muutama vuosi sitten mielihalut paheni ja alkoi tehdä mieli syödä puunrunkoa. Silloin tajusin viimeistään, ettei tämä ihan nornaalia ole ja tutustuin tarkemmin picaan. Olin lukenut raskausajan ihmeellisistä haluista syödä esimerkiksi laastia, enkä ymmärtänyt sitä. Enkä edes tajunut, että minulla itselläni oli pica, vaikka söin paperia. En tehnyt sitä joka päivä, mutta saattoi olla viikkoja, kun mutustin päivittäin paperia ilman, että kukaan huomasi.

Nyt sitten tajusin, että minulla on xylofagia, johon liittyy puun ja paperin syöminen. Tämä johtuu alhaisista rautavarastoista. Hemoglobiini om normaali, mutta ferritiini lähempänä asteikon alapäätä. Rautalisällä loppuu paperihimo.

Nyt näitä asioita miettiessä, tulee mieleen koulusta niitä lapsia, jotka söivät maa-ainesta, lunta tai jääpuikkoja. Eihän niitä montaa ollut, mutta mahtyi sinne joukkoon muutama. Äitini himoitsi lapsena jääpuikkoja. Hänellä on myös itsellään todettu raudanpuutos vasta myöhään aikuisiällä, sillä hemoglobiini oli hänelläkin normaali.

Muistan, kuinka opettajat ihmettelivät asiaa, kun kakkosluokkalainen lapsi söi välitunneilla lunta. Luokkakaverit kävivät sanomassa aikuisille, mutta asia ohitettiin "se nyt on sellainen, antaa syödä". Olisi varmaan ollut aiheen passittaa kyseinen lapsi verikokeisiin.

Tiedätkö ketään, jolla voisi olla pica?
Tai onko sinulla ollut?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuosta picasta tiedä, mutta itse söin lunta ja jäätä aika vanhanakin vielä. Ihan janosta se minulla johtui, ei muusta.

Vierailija
2/3 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monikin syö ravinnoksi kelpaamatonta tavaraa, eivät vain itse ymmärrä sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sokeria ja roskaruokaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan