Entinen työpaikka taas haussa
Tässä just selaisin avoimia työpaikkoja ja satuin törmäämään sellaiseen paikkaan, jossa itse olin joskus 19-vuotiaana koulun ohella. Mulla ei silloin ollut mitään aiempaa koulutusta/kokemusta hommista, mutta ne oli sellaisia, mitä olisi typerämpikin tapaus oppinut hetkessä ja sain tosi paljon hyvää palautetta jne. Silloin mua itse asiassa pyydettiin vakkariksi sinne, mutta silloin onneksi halusin jotain muuta ja tie vei eri suuntaan. Joka tapauksessa, huomasin että nyt tuohon työhön on tupsahtanut sellaisia vaatimuksia, että esim. meikäläisen ei toivottaisi edes hakevan sitä, sitä siis koulutusvaatimus (mitä siinä silloin ei ollut) ja vankka aiempi kokemus alalta sen lisäksi. Ja siis nyt on kyseessä niin tarkka työnkuvaus ilmoituksessa ja sama työaika + sama pikkupulju ilmoittajana, että enpä usko että työnkuva on niin muuttunut tässä ajassa.
Sit kuitenkin valitetaan, et työntekijöitä ei löydy tekemään suorittavaa työtä tai ns. "paskaduunia" ja hilataan vaatimustaso niin korkealle, et vessanpönttöjen pumppaukseenkin vaaditaan se astronautin koulutus + 5v työkokemus ja mielellään molempien kotimaisten vahva taito?
Kommentit (2)
Tuo on ihan totta. Hain vähän läpällä valtiolle töihin ja ilmoituksessa oli pitkä vaatimuslista. Pääsin haastatteluun vaikka opinnot ja työkokemus oli täysin eri alalta. Sain työpaikan ja ihmettelen nyt, että mihin helkkariin sitä ilmoituksen vaatimuslistaa tarvittiin...en täytä niistä puoliakaan. Moni minua parempi hakija jätti varmaan hakematta kun ajatteli, että tehtävään tarvitaan joku ruotsia puhuva monitalentti. Työpaikkailmoituksessa unohdettiin mainita että valtio kouluttaa työntekijän työn ohessa tähän ammattiin, eli hekin tiesivät etteivät löydä "valmista" henkilöä joka täyttäisi vaatimukset.
Työnantaja koittaa vaan tehdä tuollaisella vaatimuslistalla työn toimenkuvan tärkeäksi ja vaativaksi. Nostaa yrityksen imagoa ja asettaa sen työntekijään nähden korkea-arvoiseen asemaan. Itse n välitä kokmusvaatimuksesta työnhaussa mikäli muutoin katson olevani sopiva tehtävään.