Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukaan lihonut paremmasta ruuasta?

Vierailija
08.08.2019 |

Olen aina ollut pienikokoinen. Alkuvuodesta vaihdoin prosessoidut tuotteet mahdollisimman käsittelemättömiin, kevyttuotteet kokonaan pois ja lihaa vain luomuna. Voin paremmin kuin ikinä mutta paino on noussut 7 kiloa. Onko kellään samaa ongelmaa? En halua palata aiempaan koska ihoni on nyt parempi ja ainainen vatsakipu on poissa mutten tahdo lihoa enempää (bmi nyt 23).

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet huomaamattasi syönyt enemmän kaloreita kuin aiemmin?

Vierailija
2/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olit aliravittu aiemmalla ruokavaliollasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on tosi yleistä! Itse söin nuorena aika lailla roskaa, mutta epäsäännöllisesti. Joskus saatoin vetää päivässä karkkia, 10 kaljaa, rullakebabin ja karkkia, mutta toisaalta oli paljon päiviä joina söin vain vaikka jokusen irtokarkin ja kevytcolaa. 

Kolmekymppisenä aloin kiinnittää huomiota elämäntapoihini, terveellistää syömistäni. Liikuntaakin lisäsin. Kas kummaa, aloin lihoa, mikä oli minulle täysi yllätys. Lopulta tajusin, että asia ei ole mysteeri, söin nyt vaan kaloreita paljon enemmän kuin aiemmin, kun vedin aamisen, lounaan, päivällisen ja pari välipalaa joka päivä. Minulla kyllä lihominen jäi ihan järjelliselle tasolle: kun roskaruoalla painoin 47-48 kg, terveellisemmällä paino jäi 56-58 kiloon mikä on ihan ok vielä 165-senttiselle.

Et sinäkään varmaan kovin paljoa tuosta enää liho tuolla ruokavaliolla. Mutta toki jos asia häiritsee, kaloreita voi vähän vähentää jostain. Tapauksessasi lihominen oli aika odotettavissa, koska prosessoimaton ei useinkaan ole yhtään kevyempää kuin prosessoitu, luomu ei ole tavallista kevyempää, ja toisaalta olet ottanut kaloreita mukaan lisää jättämällä pois kevyttuotteet.

Vierailija
4/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaalla ruualla ja riittävästi syöden paino hakeutuu sopivaan lukemaan. Eli jatka vain ja anna elimistön hakea oma tasapainonsa.

Vierailija
5/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhtaalla ruualla ja riittävästi syöden paino hakeutuu sopivaan lukemaan. Eli jatka vain ja anna elimistön hakea oma tasapainonsa.

Ei valitettavasti pidä kaikilla ja aina paikkaansa. Varssinkaan jos on istumatyö, ei harrasta rankkaa liikuntaa ja on pienikokoinen nainen. Kulutus voi tällöin olla niin pientä, että varsin terveelliselläkin ruokavaliolla paino voi hakeutua selkeään ylipainoon, ellei säännöstele myös kalorinsaantiaan tietoisesti. 

Vierailija
6/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän off topic, mutta olen lihonut yhdellä yleisellä neuvolla. Noudatin siis neuvoa, että syö useasti ja vähän.

Ei sovi minulle. Minun pitää syödä vain kolmesti päivässä, niin paino pysyy samana. Ja silloin kun syön, voin syödä vaikka kuinka paljon.

Vierailija
7/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää ruokaa tulee ehkä syötyä enemmän. Hyvällä omallatunnolla.

Lisää liikuntaa?

Vierailija
8/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Liikun kivasti (n. 5x /vk salilla + työmatkat) ja tykkään siitäkin että energiaa on nyt ihan eri lailla! Mutta kaloreista se täytyy olla kiinni kun kevytlevite vaihtuu avokadoon jne. :(

ap

Vierailija
9/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän off topic, mutta olen lihonut yhdellä yleisellä neuvolla. Noudatin siis neuvoa, että syö useasti ja vähän.

Ei sovi minulle. Minun pitää syödä vain kolmesti päivässä, niin paino pysyy samana. Ja silloin kun syön, voin syödä vaikka kuinka paljon.

Tutkimustiedonkin perusteella neuvo syödä useasti ja vähän johtaa käytännössä aina suurempaan kalorinsaantiin kuin 3 ateriaa päivässä ilman välipaloja. Siksi on erittäin kyseenalaista, onko järkeä sellaista yleisneuvoa antaa kohtuu vähän liikkuville taviksille. Jotkut tosi paljon kaloreita kuluttavat urheilijat ja himotreenaajat voivat tarvita useamman aterian, mutta heillähän ne kalorit myös kuluu. 

Vierailija
10/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää liikuntaa?

Totta - kaikki maistuu paremmalta ja on sinänsä terveellistä.

ap

Vierailija
11/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää liikuntaa?

Hyvä ruoka on kylläkin juuri sellaista, mitä ei tule syötyä liikaa. Ei siihen mitään omatuntoja tarvita.

Vierailija
12/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimustiedonkin perusteella neuvo syödä useasti ja vähän johtaa käytännössä aina suurempaan kalorinsaantiin kuin 3 ateriaa päivässä ilman välipaloja. Siksi on erittäin kyseenalaista, onko järkeä sellaista yleisneuvoa antaa kohtuu vähän liikkuville taviksille. Jotkut tosi paljon kaloreita kuluttavat urheilijat ja himotreenaajat voivat tarvita useamman aterian, mutta heillähän ne kalorit myös kuluu. 

En osaa sanoa ateriakerroista tarkkaa mutta 3 on aika perus (aamulla + töissä + illalla) ja joskus pähkinöitä väliin. Niissäkin on niin paljon kaloreita.

ap

Vierailija
13/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää liikuntaa?

Hyvä ruoka on kylläkin juuri sellaista, mitä ei tule syötyä liikaa. Ei siihen mitään omatuntoja tarvita.

Voitko antaa vinkkejä tähän elämään? Jos on oikein hyvää ruokaa niin sitä ei halua muuta kuin syödä vaikka kuinka olisi kylläinen eikä tarvitsisi enempää lappaa.

Vierailija
14/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Liikun kivasti (n. 5x /vk salilla + työmatkat) ja tykkään siitäkin että energiaa on nyt ihan eri lailla! Mutta kaloreista se täytyy olla kiinni kun kevytlevite vaihtuu avokadoon jne. :(

ap

Avokado on todellinen kaloripommi! Samoin esim. pähkinät jotka myös on muuten terveellisiä. Sitten jos vielä innostuu lotraamaan terveellisillä öljyillä niin voi saada kaloreita kulutukseensa nähden helposti aivan liikaa, vaikka syö sinänsä terveellisesti. 

Eräs mun tuttu ravitsemusterapeutti esimerkiksi sanoo, että sinänsä terveellinen Välimeren ruokavalio ei ole useimmille mikään laihdutusruokavalio, ja voi jopa lihottaa, koska ko. ruokavalio on kehittynyt ruokkimaan alunperin rankkaa maanviljelystyötä tekeviä ihmisiä. Sitten kun istumatyötä tekevä länsimaalainen alkaa lurautella oliiviöljyä rennolla kädellä, syödä rasvaista kalaa ja täysrasvaisia juustoja ja jogurtteja, pähkinöitä jne niin kas kummaa kun ei laihdu vaan lihoo. Hänellä kuulemma on säännöllisesti erityisesti naisasiakkaita, jotka on mielestään laittaneet ruokavalionsa kuntoon Välimeren tyyliin mutta painoa on 90-100 kiloa eikä laske. Ja tavallista on kuulemma että esim. töissä syöty "kevyt salaattiannos" saattaa sisältää samanverran kaloreita kuin Hesen kerrosateria.

Vierailija
15/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Eiköhän se rasvaisempi ruoka pidä kuitenkin kylläisenä pidempään, ei tarvitse syödä niin usein ja paljon kuin "kevytruualla"

Vierailija
16/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eiköhän se rasvaisempi ruoka pidä kuitenkin kylläisenä pidempään, ei tarvitse syödä niin usein ja paljon kuin "kevytruualla"

Ei. Monestakin syystä. Ensimmäinen on se että tutkimusten mukaan rasva ei pidä hyvin kylläisyyttä ollenkaan. Proteiini sen sijaan kyllä. 

Toinen ja monelle isompi juttu on, että kun ei se syöminen niin kylläisyydestä ja nälästä johdu, vaan hyvää ruokaa haluaa syödä paljon enemmän kuin pelkästään kylläisyyteen riittäisi. Koska se vaan on niin hyvää että sitä tekee mieli. 

Vierailija
17/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää liikuntaa?

Voitko antaa vinkkejä tähän elämään? Jos on oikein hyvää ruokaa niin sitä ei halua muuta kuin syödä vaikka kuinka olisi kylläinen eikä tarvitsisi enempää lappaa.

Jos et pysty lopettamaan syömistä, ei ruokasi ole hyvin koostettu, maku saattaa silti olla hyvä. Oikein koostettua ruokaa et pysty ylensyömään, kehosi pistää automaattisesti vastaan, se on sitä hyvää ruokaa.  Se ruuan koostumus voi olla hyvinkin yksilöllistä.

Vierailija
18/18 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää liikuntaa?

Jos et pysty lopettamaan syömistä, ei ruokasi ole hyvin koostettu, maku saattaa silti olla hyvä. Oikein koostettua ruokaa et pysty ylensyömään, kehosi pistää automaattisesti vastaan, se on sitä hyvää ruokaa.  Se ruuan koostumus voi olla hyvinkin yksilöllistä.

Tämä on kyllä ihan roskaa. Se voi päteä sinulla ja se voi päteä osalla muistakin ihmisistä, mutta ei todellakaan kaikilla. Erityisen pieni todennäköisyys sen toimimiseen on, jos on historiaa lihomisista ja laihdutuskuureista. Osa meistä pystyy kyllä ylensyömään ihan mitä tahansa, ja vielä nauttii siitä ähkyn tunteesta mikä juuri ylensyönnistä tulee.