ASUMISTUKEEN saatava järkeä
Luottamukseni demarihallitukseen on toki nollassa tämän asian tiimoilta, mutta onhan tähän pakko saada järkeä. Vuokraturvan Metsolakin Iltasanomissa:
Vuokraturvan Metsola: Asumistuesta tullut ”automaatti”, joka nostaa vuokria ja sijoittajien tuottoja veronmaksajien piikkiin
Jotta asumistuesta saataisiin enemmän hyötyä, tuettavien määrää pitäisi Metsolan johdonmukaisesti vähentää ja tukisummaa supistaa.
– Tilanne on kestämätön. Se on 15 prosenttia väestöstä, kun kaikkiaan vuokralla asuu noin 25 prosenttia väestöstä. Näin suuren joukon tukeminen vesittää koko tuen idean ja vie suurimman osan sen hyödyistä
– Tämä pitäisi tehdä vaiheittain mutta päättäväisesti, hieman samaan tapaan kuin asuntolainojen verovähennysoikeuden kanssa on toimittu. Nykyinen asumistuen paisuttamisen tie on kuljettu loppuun, koska asumistuen vuokria nostavasta vaikutuksesta on tullut tärkein syy sille, että asumistukea tarvitaan. On keksitty ikiliikkuja, joka todellisuudessa rahoitetaan veronmaksajien lompakosta.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/299d7fa7-7aac-48e7-bcad-83ef5f211…
Kommentit (28)
Lisää kohtuuhintaisia kaupungin vuokra-asuntoja kaikkien saataville niin loppuu se saakelin kiskonta pienituloisilta.
Valtion kokonaisbudjettihan on jotain 55 miljardia, eikös. Ja siitä on yli 2 miljardia pelkkää asumistukea. Jos ajattelee kokoluokkaa, niin on se kumma että tämä asia ei kiinnosta ketään.
Eläkkeisiinhän menee valtion rahoista jo lähes 10 miljardia vuodessa, mutta se nyt on pyhä lehmä ja noihin ei voi puuttua (ja tuossa ei siis edes mukana yksityisen puolen eläkkeet), Mutta asumistuille voisi jotain tehdäkin jos halua olisi.
Ja samaan aikaan terveys- ja sosiaalimenot ylipäätään kasvavat koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tilalle? Ei ihmistä voi asunnottomaksi jättää. Ei työttömällä ole maksaa täyttä vuokraa ilman mitään tukea, esim mulla 518e/kk työmarkkinatuki ja vuokra on 425e. Saan asumistukea 316e/kk. Maksan itse 109e/kk vuokraa tuosta 518e.
Et maksa itse, vaan valtio eli veronmaksajat maksaa senkin osan. Tuet ovat mielestäni loistava asia enkä toivo hyvinvointiyhteiskunnan romuttamista lisää (olen itsekin ollut pitkiä jaksoja tukien varassa), mutta fakta on tosiaan tuo.
Lässytilässyti, ihan sama vaikka maksaa veronmaksajat, pakko sitä rahaa jostain on saada työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tilalle? Ei ihmistä voi asunnottomaksi jättää. Ei työttömällä ole maksaa täyttä vuokraa ilman mitään tukea, esim mulla 518e/kk työmarkkinatuki ja vuokra on 425e. Saan asumistukea 316e/kk. Maksan itse 109e/kk vuokraa tuosta 518e.
Et maksa itse, vaan valtio eli veronmaksajat maksaa senkin osan. Tuet ovat mielestäni loistava asia enkä toivo hyvinvointiyhteiskunnan romuttamista lisää (olen itsekin ollut pitkiä jaksoja tukien varassa), mutta fakta on tosiaan tuo.
Lässytilässyti, ihan sama vaikka maksaa veronmaksajat, pakko sitä rahaa jostain on saada työttömänä.
Ehkä näin, mutta silloin ei itse maksa mitään vaan se raha tulee ilmaiseksi.
Helsingissä ja ehkä muissakin isoissa kaupungeissa voisi säätää niin, että asumistukea saisi vain tiettyihin postinumeroihin
Tuo on oikeasti loistava näkökulma, että asumistuki on oikeasti tuki varakkaille! Näinhän se on, sitä ei vaan tule ajateltua tuolla lailla.
Tämähän pitäisi myydä vasemmistopuolueille sillä mentaliteetilla, että "Mitäs aiotte tehdä näille suomalaisia ja ulkolaisia ökyrikkaita yksityisiä riistokapitalisteja ruokkiville tukimiljardeille, jotka ovat pois suomalaisten pienituloisten selkänahasta"
Yksi keino olisi vähentää vuokralla asumista tarjoamalla ihmisille paremmat mahdollisuudet saada asuntolainaa. Plus joissain kohden valtiolle voisi olla kannattavampaa maksaa esim. työkyvyttömyyseläkkeellä olevalle tukea, jolla tämä saisi vuokranmaksun sijaan lyhennettyä asuntolainaansa. Omassa asunnossaan asusteleva työkyvytön tulisi pidemmän päälle valtiolle edullisemmaksi.
Tai sitten valtio voisi ostaa asuntoja ja vähävaraiset voisivat asumistuen saamisen sijaan asua niissä sähkö- ja vesimaksuja vastaan ja valtio asumistuen maksamisen sijaan hoitaisi vain kiinteistön kulut.
Minusta on muuten ihan älytöntä, että työttömiä ihmisiä asutetaan tuilla jossain Helsingissä, kun se muualla Suomessa olisi paljon edullisempaa. Kalliimmilla alueilla asumiseen nyt ainakin pitäisi edellyttää, että pystyy itse palkallaan sen asumisen siellä maksamaan.
Palkkojen alentaminen on ihan vihoviimeinen keino ja se vaan lisäisi ihmisten tarvetta elää tukien varassa.
Jonkinlainen neliömääräinen alueesta riippuvainen vuokrakatto voisi myös olla ihan järkevä.
Kyllä hipstereiden pitää saada keskustassa asua, ei ne muuten olis hipstereitä.
Asumistuet tulee kasvamaan, samoin työllistämistuet ym. pistetuet erilaisiin hyviin hankkeisiin, jopa pysyviin. Verotuksella kompensoidaan.