Häät ja pikavipit ym velat, tarvii neuvoja!
Voiko pikavipit ja muut esim. luottokorttivelat tulla sulhasen tietoon jossain vaiheessa ilman häitä? Joutuuko johon viranomsiseen toimittaa jotain selvityksiä taloudestaan? Velkoja noin 10000 ja eivät ole ulosotossa ja luottotiedot on tallella.
Tuleeko velat yhteisiksi häiden jälkeen?
Kiitos neuvoista jobetukäteen!
Kommentit (12)
Jos ikinä otatte yhteistä lainaa (esim. asuntolaina) niin pankki on kyllä kiinnostunut aikaisemmista veloistanne ja siinä yhteydessä puoliso kyllä todennäköisesti niistä kuulee.
Sehän oliskin aikamoista jos velat tulisi yhteisiksi avioliiton solmimisen jälkeen 😄
Siis mies ei saa tietää mun veloista ennen häitä. Hyvä! Miehellä on okt jossa asutaan, joten ei tarvii ottaa asuntolainaa. Voin keskittyä maksamaan näitä entisiä poies.
Semmonen tarkentava kysymys vielä, että jos mun velat menisi ulosottoon, voiidaanko ne ulosmitata esim miehen pankkitililtä, jos mulla on luottokortti siihen tiliin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis mies ei saa tietää mun veloista ennen häitä. Hyvä! Miehellä on okt jossa asutaan, joten ei tarvii ottaa asuntolainaa. Voin keskittyä maksamaan näitä entisiä poies.
Semmonen tarkentava kysymys vielä, että jos mun velat menisi ulosottoon, voiidaanko ne ulosmitata esim miehen pankkitililtä, jos mulla on luottokortti siihen tiliin?
Ap
Ei voida. MIehen rahat ovat miehen rahoja vaikka sinä niitä käyttelisitkin. Eri asia on jos sinä siirtelet omia rahojasi miehen tileille "suojaan" niin sitten asia on eri. Mutta miehen itse ansaitsemat rahat ovat hänen eikä niitä voi viedä sinun velkojesi vuoksi.
Tässä tapuksessa pitää sanoa että valitettavasti näin...
Joo, onnea matkaan vaan. Aika hataralla pohjalla on IMO jos ei voi edes olla rehellinen raha-asioistaan. Sitten mietitään miksi niitä eroja onkaan niin paljon. Ei luoja...
Keskity maksamaan kaikki velkasi pois. Lopeta kaikki turha ostaminen ja kuluttaminen.
Tuleeko häiden järjestämisestä lisää velkaa? Toivottavasti ei.
Mies maksaa velat kun papin aamen on lausuttu.
Että sellainen haaskalintu se siellä.
Lompakkolaisen uusi ulottuvuus, äkkiä naimisiin ettei mene oma kämppä ja tavarat .
Sitten voi turvallisesti jatkaa velantekoa kun asuu ja elää miehen rahoilla.
Ei huolta. Kyllä miehesi maksaa mieluusti vippisi, kun vähän kiristät pihtailemalla.
Velat eivät tule yhteisiksi häiden tai edes avioliiton solmimisen jälkeen. Mutta jos teillä ei ole avioehtoa ja myöhemmin eroatte, velat otetaan osituksessa huomioon ja silloin ne kyllä tulevat molempien tietoon. (Jollain ihmisillä on sellainen virheellinen käsitys, että ennen avioliiton solmimista otettuja velkoja tai hankittua omaisuutta ei otettaisi osituksessa huomioon, mitta kyllä ne otetaan).
Itse en kuitenkaan solmisi avioliittoa, jossa olisi tarpeen valehdella tai salailla tietoja tuloista tai omaisuudesta tai mistään muustakaan.