Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuupa pahalta, kun lähipiiri suhtautuu "hyväntahtoisen" pilkallisesti opintoihini

Vierailija
07.08.2019 |

Aloitin tänä loppukesällä työn ohella avoimessa yliopistossa uuden tutkinnon suorittamisen. Tai en ole siis tutkinto-opiskelija vielä, mutta tarkoitus on tehdä tästä uudesta alasta jossain vaiheessa ihan kokonainen tutkinto ja työllistyä alalle. Tähtään siihen, että työviikon jälkeen (38 tuntia), käytän opintoihin aikaa viikossa noin 20 tuntia, sisältäen sekä lähiopetusta, verkko-opintoja ja itseopiskelua. Nyt viime viikosta alkaen tuo suunnitelma on pitänyt täsmällisesti, samoin tämän alkuviikon tähän keskiviikkoon saakka. Myönnän, että opiskelusuunnitelmani työn ohella on kunnianhimoinen, mutta toisaalta olen äärimmäisen motivoitunut ja innoissani, sekä valmis puurtamaan ja tekemään töitä. Lisäksi en varmasti ole maailman ainoa ihminen, joka puurtaa opintoja ja töitä samaan aikaan. Aiempi tutkintoni on muuten yliopistotutkinto, joten ihan saappaan tasolla en voi olla älyllisesti.

Mutta mutta.... lähipiirini on suhtautunut tähän työ/opintosuunnitelmaani suurella hilpeydellä, naamioituna hyväntahtoiseen piikittelyyn. On tehty muka vitsimielessä "hassunhauskoja" vedonlyöntejä siitä, missä vaiheessa innostukseni lopahtaa. On vitsailtu sillä, miten viimeistään marraskuussa minut löytää sohvalta torkkupeittoon kääriytyneenä, suklaata syöden ja Netflixiä katsoen. Eilen yksi ystävä kommentoi, että viimeisen 1.5 viikon motivaationi on niin lyhytaikaista, ettei sen pohjalta voi vielä haaveillakaan mistään onnistumisesta. On vitsailtu, että minä olen kuin ylipainoinen ihminen (mitä en siis ole), joka jojoilee painonsa kanssa (eli kuulemma tulen jatkossa joka vuosi aloittamaan nämä opinnot uudelleen alusta, kunnes taas kyllästyn).

Mainittakoon vielä, etten koskaan ole ollut mikään sohvaperuna, en edes omista tv:tä enkä suoratoistopalveluita. Vapaa-ajalla olen aina ollut aktiivinen ja harrastanut monena iltana viikossa tavoitteellista ja rankkaa liikuntaa sekä taiteisiin liittyviä harrastuksia. Nyt joudun niitä tosin laittamaan opintojen vuoksi tauolle .

Ihmettelen vaan, miten vaikeaa on ystävien ja sukulaisten osoittaa edes pientä tsemppiä ja kannustusta opiskelu-urakkaani kohtaan. Esim yksi miespuolinen ystävä, joka on ammatiltaan opiskelemani alan edustaja (paljastan sen verran, että liityy koodaukseen ja ohjelmointiin), on toistaiseksi vain "auttanut" minua kyselemällä minulta sellaisia juttuja, joita kaltaiseni vasta-alkaja ei millään voi osata. Sitten naureskelee ja kyselee, että ootko nyt ihan tosissasi. Eikö normaalimpi reaktio olisi sanoa, että hei, teen tätä työkseni, jos tulee jotain kysyttävää niin voin auttaa. Tai sitten vaan sanoa, että hieno homma, tsemppiä.

Olisikin ihana kuulla muilta onnistumiskokemuksia työn ohella opinnoista ja siitä, miten saisin nuo lähipiirin esittämät mollaukset käännettyä jotenkin sisuuntumiseksi. Nyt on vaan typertynyt olo,että näinkö nihkeitä kavereita mulla oikein on.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä yhteydenpito tuollaisiin ääliöihin minimiin tai lopeta kokonaan ja NÄYTÄ NIILLE!!!!

Hoidat sen koulun työnohessa ja thats it

Itse kävin vanhoilla päivillä työnohessa itseni tradenomiksi (tiedän, ei todellakaan sama kuin yliopisto) mutta kyllä olin itsestäni ylpeä kun olin työpäivän jälkeen istunut tunneilla ja/tai tehnyt tehtäviä koneella ja tehnyt 5n arvosanalla opinnäytetyön!!! Tsemppiä sulle ja hoida homma himaan!!!

Onko noi vähättelijät niitä ketkä ei itse pysty eilä uskalla??

Nyt plussasin kerrankin. Ja tuosta oikeasta nöyryydestä ja kunnioituksesta yliopistoa kohtaan. Arvostan.

Ja siinä yksi itseään muita parempana pitävä harhaluuloinen :D

Vierailija
22/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet kertonut avoimen opiskelusta lähipiirille? Et opskele vielä missään. Kerro vasta, kun olet päässyt sisään.

Tuossa taisit tehdä virheen kun kerroit lähipiirille, vaikka myöhäistä on puristaa kun on jo housuissa.

Mä kävin aikoinaan iltalukion työn ohessa, siis kolme vuotta. Kerroin asiasta tietysti silloiselle  avopuolisolleni, mutta esim vanhemmilleni en kertonut kuin vasta parin kuukauden opiskelun jälkeen. Itse olivat aikoinaan olleet sitä mieltä, että minua ei kannata kouluttaa, syynä tyhmyyteni.

Sellaista muka-hyväntahtoista kuittailua tuli usein, että vieläkö se koulu maistuu ... ilmeisesti oletettiin, että vihdoinkin myönnän oman tyhmyyteni ja riittämättömyyteni. Sisarukseni eivät osanneet suhtautua oikein mitenkään, vaikka en kailottanut asiasta. Ylioppilaaksi koulutettu sisarukseni väheksyi yrityksiäni muutenkin, vaikka olin jo tätä ennen kouluttautunut oma-aloitteisesti työn ohessa parin vuoden ajan, sain siis ammattinimikkeen. Kukaan ei oikein ollut kiinnostunut minun arvosanoistani tai kokemuksistani.

Sittenkin, vaikka suoritin koko höskän hyvillä arvosanoilla, sitä ei pidetä oikein minään. Sain itse maksaa tietysti opiskelun ja kirjan etc., mutta kotona ei ymmärretty sitä, että sama ylioppilaslautakunta minunkin tekeleeni arvostelee.

Kummallista kateutta. Ajattelua että sulla on leima otsassa, pysy kastissasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olet opiskellut aiemmin? Jonkun tutkinnon yliopistosta?

Vierailija
24/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet kertonut avoimen opiskelusta lähipiirille? Et opskele vielä missään. Kerro vasta, kun olet päässyt sisään.

Avoimessa yliopistossa ollaan ihan kirjoilla sisällä ja opiskellaan :)

Vierailija
25/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mielestäni avoimessa yliopistossa opiskelu on opiskelua. Minulla tarkoitus on saada kunnolla opintopisteitä kasaan vuoden aikana. Ja kaikki saan hyväksiluettuja. Lisäksi ko alaan on väylä päästä yliopistoon avoimen kautta ilman pääsykokeita.

Ap

Miksi kerrot? Kyse on kuitenkin monesta jos ja joss ja jos. Ja tarkoituksesta. Ei kaikkia omia tarkoituksia kannata olettaa muiden ottavan vakavasti.

Se on oma asiasi. Tee mitä haluat.

Vierailija
26/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Kokemusta on. Mutta tavoite on eri ja kyse on lähinnä harrastuksesta tai pyrkimyksestä. Ei sitä kannata jakaa.

Vierailija
27/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden ohella opiskeluhan on ihan normipuuhaa... Epäilen, että olet maisteri entuudestaan. Ei yliopistoihmisten lisäopiskelua ihmetellä yleensä.

Vierailija
28/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Kokemusta on. Mutta tavoite on eri ja kyse on lähinnä harrastuksesta tai pyrkimyksestä. Ei sitä kannata jakaa.

No se, että sinulla ei ollut tavoitteita ei tarkoita etteikö muilla olisi. Älä aliarvioi muita ihmisiä itsesi mukaan. Muut eivät ole kuin sinä.

Vierailija
29/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap!! Hieno homma. Älä välitä nälvijöistä. Toivottavasti tutustut koulussa uusiin ihmisiin, joilla on enempi samankaltaisia intressejä.

Mulla kanssa alkamassa ensi viikolla opiskelut amk:n monimuotototeutuksessa kokopäivätyön lisäksi. Olisi kiva kuulla vinkkejä muilta, ketkä ovat jo opiskelleet pidempään töiden ohessa tai suorittaneetkin jo tutkinnon? Ammatti- ja erikoisammattitutkintoja olen minäkin suorittanut työn ohessa aiemmin, mutta ne olivat aika pala kakkua verrattuna mielikuviini siitä, mitä amk:ssa opiskelu on töiden ohella.

Vierailija
30/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan, ettei avoimessa opiskelu olisi opiskelua :D meillä käy tunneilla avoimen puolen opiskelijoita eivätkä he ole tähän asti helpotuksia saaneet, samalla tavalla tekevät tehtävät kuin me muutkin. :D Älä kuuntele tuollaisia ihmisiä, niitä todennäköisesti vituttaa, kun olet ahkera ihminen, liikunnassa, opinnoissa ja sano vielä, että olet päättäväinen ja reipas, se vasta niitä ärsyttääkin.

Tsemppiä tosi paljon, avoimessa opiskelun näen useassa tapauksessa jopa fiksummaksi, kuin hakemisen, vaikka itse hainkin suoraan, mutta mee tunnin vuoden opinnot kun pääsin tokalla sisään. Avoimessa taas pääsee varmasti heti etenemään - erittäin viisasta!

Ja joku sanoo ettei siitä kannata edes puhua. Buahahaha suomalainen joka kehottaa muita, etteivät vaan koskaan olisi ylpeitä tai innostuneita mistään. Opiskelu on aina asia, josta kannattaakin olla ylpeä, samoin kuin mistä tahansa etenemisestä elämässään.

Vierailija
31/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullutkaan, ettei avoimessa opiskelu olisi opiskelua :D meillä käy tunneilla avoimen puolen opiskelijoita eivätkä he ole tähän asti helpotuksia saaneet, samalla tavalla tekevät tehtävät kuin me muutkin. :D Älä kuuntele tuollaisia ihmisiä, niitä todennäköisesti vituttaa, kun olet ahkera ihminen, liikunnassa, opinnoissa ja sano vielä, että olet päättäväinen ja reipas, se vasta niitä ärsyttääkin.

Tsemppiä tosi paljon, avoimessa opiskelun näen useassa tapauksessa jopa fiksummaksi, kuin hakemisen, vaikka itse hainkin suoraan, mutta mee tunnin vuoden opinnot kun pääsin tokalla sisään. Avoimessa taas pääsee varmasti heti etenemään - erittäin viisasta!

Ja joku sanoo ettei siitä kannata edes puhua. Buahahaha suomalainen joka kehottaa muita, etteivät vaan koskaan olisi ylpeitä tai innostuneita mistään. Opiskelu on aina asia, josta kannattaakin olla ylpeä, samoin kuin mistä tahansa etenemisestä elämässään.

Mee tunnit = meni hukkaan

:D

Vierailija
32/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko tarinaa.

En minäkään. Outoa, ettei lähipiiri tunne häntä kovin hyvin.

Ei edes tiedä, ettei hällä ole tv.tä, on aina ollut liikunnallinen ja ahkera...

Vierailija
33/33 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mielestäni avoimessa yliopistossa opiskelu on opiskelua. Minulla tarkoitus on saada kunnolla opintopisteitä kasaan vuoden aikana. Ja kaikki saan hyväksiluettuja. Lisäksi ko alaan on väylä päästä yliopistoon avoimen kautta ilman pääsykokeita.

Ap

Eräät meistä eivät tiedä, että usein avoimen opinnot ovat täsmälleen samoja kuin tutkinto-opiskelijoilla.

Muista se, että kateus täytyy ansaita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi