Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä omakannan tietojenluovutuksen periaatteita

Vierailija
07.08.2019 |

Haluaisiko joku selventää?

Omakannassa lukee etten ole antanut suostumusta tietojeni luovuttamiseen. Enkäy siis haluakaan, vaan nimenomaan pitää salaisina joitakin tietojani koska minulla on vielä terapiasuhde ja inhottaa ajatus että terapeutti pääsisi lukemaan arkaluontoisia asioita minusta joista en halua hänelle puhua.

Mutta en ymmärrä että miten sitten soittaessani vaikka terveyskeskukseen he näkevät sieltä hammaslääkärikäyntini ym? Eli tarkoittaako tämä nyt että kaikki käyntini ja vaivani ovatkin esillä siellä? Tai että käyn terapiassa?

Mitä pitää raksittaa että saan tietoni mahdollisiman suojatuksi?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole antanut suostumusta, terveystietosi eivät näy TOISESSA organisaatiossa, koska niitä ei voi silloin luovuttaa esim. Jyväskylän terkkarista Helsingin terkkariin tai HUS:iin. Käyntiorganisaation sisällä tiedot kyllä näkyvät, eli saman terveyskeskuksen tai sairaalan  sisällä.

Ajanvaraustiedot ovat sellaisia, ettei niitä viedä Kanta:aan eikä niitä koske suostumukset tai kiellot eli ajanvaraaja luultavasti näkee että sinulla on ollut aika terapeutille.

Sikäli voit olla huoleti, että esim. psykiatrian ja genetiikan tiedot potilaskertomuksessa ovat erityissuojattuja - niitä pääsevät lukemaan vain ko. alojen spesialistit. Jos sinua huoletta ketkä ovat nähneet tietojasi (muissa organisaatioissa kuin käyntiorganisaatiossa), näet ne Omakannan Tietojen luovutukset -osiossa. Terv. yksi IT-nörtti terveysalalta

Vierailija
2/9 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako edunvalvoja, virka sellainen, katsoa ilman lupaani ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkarista kirjoitti:

Jos et ole antanut suostumusta, terveystietosi eivät näy TOISESSA organisaatiossa, koska niitä ei voi silloin luovuttaa esim. Jyväskylän terkkarista Helsingin terkkariin tai HUS:iin. Käyntiorganisaation sisällä tiedot kyllä näkyvät, eli saman terveyskeskuksen tai sairaalan  sisällä.

Ajanvaraustiedot ovat sellaisia, ettei niitä viedä Kanta:aan eikä niitä koske suostumukset tai kiellot eli ajanvaraaja luultavasti näkee että sinulla on ollut aika terapeutille.

Sikäli voit olla huoleti, että esim. psykiatrian ja genetiikan tiedot potilaskertomuksessa ovat erityissuojattuja - niitä pääsevät lukemaan vain ko. alojen spesialistit. Jos sinua huoletta ketkä ovat nähneet tietojasi (muissa organisaatioissa kuin käyntiorganisaatiossa), näet ne Omakannan Tietojen luovutukset -osiossa. Terv. yksi IT-nörtti terveysalalta

Eipä tunnu näkyvän siltikään, vaikka olen antanut kaikki luvat katsoa tietoja. Olin sairaalassa ja ne tiedot ei näkynyt terveyskeskuksessa. Tk:n piti tilata joku kantakortti? ennen kuin näkivät sairaalan kirjaamat tiedot.

Vierailija
4/9 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Eipä paljon lohduttanut oikeastaan 😃 mutta eipä asialle mitään voi.

Menin tuonne terveystietojen luovutukset-kohtaan, mutta siellä luki vain että tietoja ei ole. "Tietojen puuttuminen johtuu siitä, että Potilastiedon arkistoon tallennettuja tietojasi ei ole luovutettu." ??

Vierailija
5/9 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 4 siis ap

Vierailija
6/9 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Eipä paljon lohduttanut oikeastaan 😃 mutta eipä asialle mitään voi.

Menin tuonne terveystietojen luovutukset-kohtaan, mutta siellä luki vain että tietoja ei ole. "Tietojen puuttuminen johtuu siitä, että Potilastiedon arkistoon tallennettuja tietojasi ei ole luovutettu." ??

Tarkoittaa sitä, että kukaan ei ole katsonut tietojasi Potilastiedon arkistosta. Ei sieltä yleensä kukaan katsokaan. Vain silloin, kun menet johonkin toiseen sairaalaan/terveyskeskukseen/lääkäriasemalle, jossa tarvitaan sellaisia terveystietojasi, joita ei ole näiden omissa potilastietojärjestelmissä, silloin voi olla tarvetta katsoa niitä Potilastiedon arkistosta. 

Mä olen asioinut alueellani terveyskeskuksen, yksityisen lääkäriaseman sekä Peijaksen sairaalan kanssa. Kun yksityinen lähetti mun Peijakseen tekonivelleikkauksen arviointia varten, annoin Omakannan kautta luvat katsoa tietojani ja vain Peijaksesta on silloin katsottu Potilastiedon arkistosta mun yksityisellä tapahtuneiden käyntieni tietoja (koska sillä mun polvieni nivelrikkoa oli siihen asti hoidettu). Sen sijaan terveyskeskuksesta ei ole katsottu, koska terveyskeskuksella ja Peijaksella on yhteinen Navitas- järjestelmä ja terveyskeskuksen ja Peijaksen välinen tieto kulkee sitä kautta eikä kummankaan tarvitse katsoa niitä Potilastiedon arkistosta. Kun Peijaksessa halutaan katsoa mun Peijaksen tietojani, ei niitä katsota Potilastiedon arkistosta vaan Peijaksen omasta järjestelmästä. Sama juttu, kun käyn yksityisellä, ei siellä lääkäri katso mun yksityisellä syntyneitä tietojani Potilastiedon arkistosta vaan yksityisen lääkäriaseman omasta järjestelmästä. Ja samoin, jos käyn terveyskeskuksessa ja siellä haluavat katsoa  mun terveyskeskuksessa syntyneitä tietojani, nekin katsotaan heidän omasta järjestelmästään eikä Potilastiedon arkistosta. 

7/9 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/9 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6,

Selvä, kiitos. Tuo selvensi asiaa.

Ap

Vierailija
9/9 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako edunvalvoja, virka sellainen, katsoa ilman lupaani ?

Varsinaisesti ei pitäisi olla edes aihetta, koska edunvalvojalle kuuluu vain taloudelliset asiat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi