Tiesitkö, että ulospäin näyttäytyvä itsetunto ja yksityinen itsetunto ei ole sama asia?
”Ihmisellä on yksityinen ja julkinen itsetunto, joiden välillä on aina eroa. Yksityisellä itsetunnolla viitataan siihen, mitä ihminen itsestään ajattelee ja kuinka hyvänä hän itsensä näkee. Julkisella itsetunnolla viitataan siihen, mitä ihminen kertoo itsestään muille ja mitä hän ilmaisee käytöksensä kautta tai esimerkiksi psykologisissa testeissä. Ihminen saattaa väheksyä itseään ja osaamistaan julkisesti vaikka ajattelisikin todellisuudessa päinvastaisesti. Hän voi myös piilottaa epävarmuutensa ja itseluottamuksensa puutteen julkisen itsevarmuutensa alle.”
Liisa Keltikangas-Järvinen
Kommentit (13)
Minusta tuo on ihan selvä asia. Samalla tavalla kuin ihmisillä on julkinen minä ja yksityinen minä. Työminä ja siviiliminä.
Tiesin. Ulospäin olen reipas vitsinikkari, sisälläni taas pidän itseäni arvottomana.
Ei tuohon nyt olisi mitään asiantuntijaa tarvittu, eikö tuo ole kaikille 12+ ikäisille ihan selvä asia?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon nyt olisi mitään asiantuntijaa tarvittu, eikö tuo ole kaikille 12+ ikäisille ihan selvä asia?
Ei se mulle ole ollut. Olen neurologisista syistä sosiaalisessa tilanteessa välillä hyvin hermostunut ja vaikutan vähän reppanalta, mutta todellisuudessa tunnen oman arvoni ja pidän itseäni kelpo tyyppinä monin puolin. Olen aina kuitenkin kokenut tähän liittyen hämmennystä, koska itsetuntoni ei tunnu millään välittyvän muille ja saan osakseni rohkaisua olla oma itseni ja välillä vähän sääliäkin.
Miten sen huonon sisäisen itsetunnon saisi sitten vastaamaan ulkoista hyvää ja päinvastoin?
Vierailija kirjoitti:
Miten sen huonon sisäisen itsetunnon saisi sitten vastaamaan ulkoista hyvää ja päinvastoin?
Koitan keksiä ja kerron heti jos löydän ratkaisun. Ap
Julkiminäni on asiakeskeinen eikä kritiikkiä kestävä. Siviiliminäni on itsereflektoiva, joissain asioissa aivan liian herkkä ja liian vähän itseensä luottava.
Vierailija kirjoitti:
Julkiminäni on asiakeskeinen eikä kritiikkiä kestävä. Siviiliminäni on itsereflektoiva, joissain asioissa aivan liian herkkä ja liian vähän itseensä luottava.
eikä=ja
Miehen itsetunto naisten mielestä = aggressiivinen käytös ja fyysisesti voimakas vartalo.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että valitset jänniä miehiä, joille alistut seksuaalisesti todellisuudessa oman tahtosi vastaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko, että valitset jänniä miehiä, joille alistut seksuaalisesti todellisuudessa oman tahtosi vastaisesti?
Julkijännikset eivät kiinnosta, mutta suhdehistoriassa pari miestä, jotka esittivät kauan kilttejä symppiksiä, molemmat olleet aiemmin pitkässä parisuhteessa. Aika pian seurustelun aloitettua alkoi ilmetä epärehellisyyttä. Tästä syystä en ole vuosiin valinnut minkäänlaisia miehiä kun en ilmeisesti tunnista piilojänniä kunnollisista.
Ihminen voi mennä lukkoon ja änkyttää tai vaikuttaa hermostuneelta, mutta silti hän voi olla paljon vahvempi ihminen kuin se porukan suupaltti.