Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin ihminen on suomenruotsalainen?

Vierailija
07.08.2019 |

Useissa keskusteluissa huomaan vähätteleviä "rantaruotsalainen" tms kommentteja.
Tästä tuli mieleen, että miten suomenruotsalaisuus määritellään?
Jos esim vain toinen vanhemmista on suomenruotsalainen, eikä itse puhu ruotsia, tuskin silloin voi määritellä itseään suomenruotsalaiseksi? Eli se ei periydy geneettisesti, mutta miten sitten.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas kyseessä pelkästään äidinkieli, niin olenko minä sitten suomenruotsalainen, kun käytän äidinkielenäni ruotsia, mutta en omaa suomenruotsalaisia sukujuuria?

Vierailija
2/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on äidinkielen (ruotsi) ja asuinpaikan (Suomi) yhdistelmästä. Jos puhut ruotsia ja asut Suomessa, olet suomenruotsalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. Sinänsä kysymys on paljolti kielestä mutta ei täysin. En osaa pitää suomenruotsalaisena esim. ihmistä, joka asuu Suomessa ja on Suomen kansalainen, mutta puhuu ruotsia äidinkielenään koska on vaikka asunut Ruotsissa lapsuutensa. Eli siihen kuuluu se komponentti osin, että sen ruotsin kielen pitäisi olla peräisin Suomesta omassa ajattelussani. 

Vierailija
4/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenän asennosta sen näkee.

Vierailija
5/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on suomenkielinen mutta isä täysin ruotsinkielinen suomalainen ja kasvoin täysin ruotsinkielisellä paikkakunnalla, peruskoulu ja lukio ruotsiksi. Joten pidän itseäni selkeästi suomenruotsalaisena koska ainoa suomenkieli minun nuorudessani oli äidin kanssa juttelu. Virallisesti papereissa suomi taitaa silti olla merkittynä kielekseni, mutta tämäkin vähän vaihtelee minkä viranomaisen kanssa asioi.

Vierailija
6/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on juuri mielenkiintoista että suuri osa tulee kaksikielisestä kodista, toinen vanhemmista suomenkielinen suomalainen. Ei kai he silloin ole "aitoja" suomenruotsalaisia? RKP toki haluaa että ovat ja pitää saada heillekin ruotsinkielisiä palveluita vaikka suomi olisi vahvempi.

Vierailija
7/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on äidinkielen (ruotsi) ja asuinpaikan (Suomi) yhdistelmästä. Jos puhut ruotsia ja asut Suomessa, olet suomenruotsalainen.

Jos puhuu suomea ja ruotsia yhtä hyvin?

Vierailija
8/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juuri mielenkiintoista että suuri osa tulee kaksikielisestä kodista, toinen vanhemmista suomenkielinen suomalainen. Ei kai he silloin ole "aitoja" suomenruotsalaisia? RKP toki haluaa että ovat ja pitää saada heillekin ruotsinkielisiä palveluita vaikka suomi olisi vahvempi.

Onhan he ihan aitoja suomenruotsalaisia. Ei tässä mistään etnisestä ryhmästä ole kyse, ja etnisestä rotupuh taudesta. Kyllä lapsesta asti nimenomaan suomenruotsia oppineet ja sitä äidinkielenään puhuvat on suomenruotsalaisia, vaikka olisi adoptoitu Kiinasta tai Keniasta.

Vierailija
9/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on täysin suomenruotsalaisesta suvusta. Hänen vanhempansa eivät osaa suomea juuri yhtään. Kasvoin kuitenkin suomalaisen äitini kanssa, enkä osaa itse ruotsia juuri lainkaan. En tämän vuoksi pidä itseäni suomenruotsalaisena, mutta omaan suomenruotsalaisia geenejä.

Eli ehkä sen sitten määrittelee kombo: geenit JA äidinkieli (ei se, mikä lukee virallisissa papereissa, vaan se, mitä itse käyttää äidinkielenään)

En siis pitäisi suomenruotsalaisena hlöä, jolla täysin suomalaiset sukujuuret, mutta joka käyttää äidinkielenään ruotsia.

Vierailija
10/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on suomenkielinen mutta isä täysin ruotsinkielinen suomalainen ja kasvoin täysin ruotsinkielisellä paikkakunnalla, peruskoulu ja lukio ruotsiksi. Joten pidän itseäni selkeästi suomenruotsalaisena koska ainoa suomenkieli minun nuorudessani oli äidin kanssa juttelu. Virallisesti papereissa suomi taitaa silti olla merkittynä kielekseni, mutta tämäkin vähän vaihtelee minkä viranomaisen kanssa asioi.

Tästäkin tekstistä näkee, että mistä sana äidinkieli on peräisin. Äidiltä sen kielen aina parhaiten oppii. Osaatko edes noin hyvin kirjoittaa ruotsia?

Vierailija
11/11 |
07.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin tekstistä näkee, että mistä sana äidinkieli on peräisin. Äidiltä sen kielen aina parhaiten oppii. Osaatko edes noin hyvin kirjoittaa ruotsia?

Kyllä hän osaa varmaan kirjoittaa ruotsia, jos on käynyt peruskoulun ja lukion ruotsiksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän