Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtarjouksessa puolet pienempi palkka kuin ansiosidonnainen työttömyysturvani

Vierailija
06.08.2019 |

Sain potkut hyväpalkkaisesta työstä kun vastustin pomon työtehtävää, nyt nostan ansiosidonnaista 2200 euroa kuukaudessa. Tuli työtarjous työpaikasta, jossa palkka on 1380 euroa kuukaudessa. Miksi ihmeessä hyväksyisin? Menetän vapaa-aikani ja melkein tonnin joka kuukausi. Jos olen elätti, olen ylpeydellä sellainen ja minulla on syyni.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi liitto maksaa tuon eikä veronmaksajat.

Nimenomaan veronmaksajat maksavat ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta valtaosan. Liitto maksaa siitä alle 10 %.

Jäsenmaksut taitavat kattaa 5,5 prosenttia..... Työttömyysvakuutusmaksuilla ja veroilla me työssäkäyvät rahoitamme työttömien elon

Mutta ap:n tapauksessa hän siis on ollut maksamassa sekä veroja, jäsenmaksuja kassalle, että työttömyysvakuutusmaksuja ennen kuin joutui työttömäksi.

Kuten meistä muistakin työttömistä useimmat.

Vierailija
22/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liitto mitään maksa, vaan työttömyyskassa. Liitto on pelkkä ottaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä sinulle on tarjottu jotain hanttihommaa jos olet akateemisesti kouluttautunut?

Sinulle taiaa olla kokonaan vieras käsitys koultuksen inflaatio....  

Vierailija
24/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen työtarjous? Onko paikka sinun, jos sanot kyllä vai oletko saanut kehotuksen hakea paikkaa, jota hakee 50 muutakin? Luultavasti olet ylikoulutettu ja sinulla on työkokemus väärältä alalta, niin et kelpaa. Voit puhua haastattelussa totta ja sanoa, että haet koko ajan koulutustasi vastaavaa työtä. Todenpuhumisesta ei voi seurata vaikeuksia työkkärin kanssa.

Myyntityö yksityisellä, paikka on minun jos sen haluan. Ongelma on juurikin se, että en sitä halua. Uskon, että sain tarjouksen koska olen pitänyt lukuisia markkinointitilaisuuksia ja konferensseja ympäri Eurooppaa ja minulla on todella pitkä työ- ja koulutustausta. Saan siis ihan jopa sunnuntaisin yhteydenottoja töihin liittyen. Kaikissa palkka ollut reilusti pienempi kuin entisessä työssäni. En vaan jaksa. Ap

Vierailija
25/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan eräs firma luuli saavansa minut lähes aloittelevan inssin liksalla hommiin "kun oli niin työnantajan markkinat". Totesin päin naamaa että saavat kyllä etsiä jonkun toisen persraisqattavaksi.

Toivottelivat ivallisesti onnea parempiliksaisen homman etsintään, kun olin työtön. Kaksi kk myöhemmin olin 35% paremmalla tarjouksella töissä, ei sekään ollut.

Tänään, reilut kaksi vuotta (ja kaksi duunipaikan vaihdosta) myöhemmin olen ~3x liksalla tuohon esitettyyn perrsrrtarjoukseen nähden.

Joten _ei missään_ nimessä tuollaiseen paikkaan joka edes kehtaa yrittää väkeä hommiin noilla liksoilla, jos markkinoilla on tilausta työpanokselle kunnon liksalla.

Mahdoinkohan saada paikan, jota et halunnut? Alun 3 kk ajan palkka oli asteikon alapäästä ja nyt 2 vuotta myöhemmin tienaan samassa paikassa 4x sen, mitä oli alkupalkka. Ei ole tarvinnut vaihtaa työpaikkaa ja neuvotella lomista, kun olen pysynyt tässä yhdessä ja samassa paikassa, työtehtävät vain on muuttuneet.

Ainakin meillä palkallisen kesäloman neuvottelijoihin suhtaudutaan vähän nihkeästi, mutta sinä olet tietty osannut tämänkin asian hoitaa hyvin, menestyjä kun olet.

Vierailija
26/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä ei missään kohdassa kysellä palkkatoivomuksia eikä siellä tiedetä kenenkään ansiosidonnaisen määrää. Tuon tuloluokan porukka menee tavallisesti töihin alle 3 kk kuluessa, joten vaikuttaa siltä, että verkostosi eivät ole ihan kunnossa. Bruttotulosi on olleet reilusti yli 5000 e/kk, joten kuvittelisi, että olisit verkostoitunut töissäollessasi kuten muutkin.

Bruttoni on ollut yli 6000 euroa, mutta työni on ollut hyvin itsenäistä. Vähemmälle tuo verkostoituminen on kieltämättä jäänyt. Ap

Vierailija
27/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan veronmaksajat maksavat ansiosidonnaisesta työttömyyskorvauksesta valtaosan. Liitto maksaa siitä alle 10 %.

No ei. Kaikki työttömät saavat peruspäivärahan määräisen summan, joka rahoitetaan verotuloilla. Ansiodionnaisessa sen päälle tuleva osuus (vaihtelee henkiön ennen työttömyyttä saadun palkan ja muiden tekijöiden mukaan) maksetaan työnantajilta ja työntekijöiltä kerätyillä työttömyysvakuutusmaksuilla.

Eli äläpä levittele väärää tietoa.

Juuei, itelläs ontäysin tietämys persiillään.

Vierailija
28/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä sinulle on tarjottu jotain hanttihommaa jos olet akateemisesti kouluttautunut?

Sinulle taiaa olla kokonaan vieras käsitys koultuksen inflaatio....  

No on vieras käsitys (tarkoitit varmaan käsite). Olen YTM, ollut kerran työttämänä eikä todellakaan tarjottu mitään hanttihommia kun niihin riittää kyllä työttömiä duunareitakin. 

Vierailija
29/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV-netti ja muut kanavat ovat tuohon syyllisiä. Ap

Vierailija
30/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäsenmaksut taitavat kattaa 5,5 prosenttia..... Työttömyysvakuutusmaksuilla ja veroilla me työssäkäyvät rahoitamme työttömien elon

Mutta ap:n tapauksessa hän siis on ollut maksamassa sekä veroja, jäsenmaksuja kassalle, että työttömyysvakuutusmaksuja ennen kuin joutui työttömäksi.

Myös liittoon kuulumattomat ovat maksaneet veroja ja työttömyysmaksuja mutta heillepä ei makseta ansiosidonnaista.. Oma vikansa tietysti, etteivät ole liittynet YTK:hon (Yleinen työttömyyskassa), mutta samaan aikaa liitot markkinoivat valheellisesti, että pitäisi kuulua liittoon ansiosidonnaisen saadakseen

Vierailija
31/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus sama tilanne. Olin juuri jäänyt työttömäksi eli olin ansiosidonnaisella. Tuli työhönosoitus määräaikaiseen työpaikkaan, jossa olisi pitänyt tehdä korkeaa koulutusta ja monenlaista osaamista vaativaa työtä, mutta palkka oli kuussa 1200 e.

Selvästi näki että hyväksikäytöstä on kyse: kerätty yhteen kaikki työt, mitä ko. yrityksessä kukaan muu ei osaa tehdä ja ympätty yhteen. Mutta palkassa ei haluttu osaamista arvostaa.

Mulle tarjottiin myös harjoittelupaikkaa julkaisun päätoimittajana. Tarkoittaa olisin ollut henkilökohtiasesti juridisessa vastuussa lehden julkaisemista aineistoista. Luultavasti vastoin lakia että harjoittelijalla ei ole esimiestä ja joutuu silti sekä ottamaan juridisen että budjettivastuun, vaikkei ole edes työsuhteessa.

Kumpakaan ym. paikkaan en mennyt, koska pidin niitä monella tapaa ongelmallisina.

Olen itse ollut julkisella sektorilla korkeaa koulutusta vaativissa tehtävissä, joissa palkka oli jotain 1500 e. Onneksi valtio itse pakotti ulkoistamaan vastaavat projektit, joten kun tein täsmälleen samaa homma yksityisen työnantajan listoilla mutta julkisella sektorilla palkka tuplaantui heti.

Siitä näkee minkälaista hyväksikäyttöä on työelämässä työttömien suhteen.

Vierailija
32/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan eräs firma luuli saavansa minut lähes aloittelevan inssin liksalla hommiin "kun oli niin työnantajan markkinat". Totesin päin naamaa että saavat kyllä etsiä jonkun toisen persraisqattavaksi.

Toivottelivat ivallisesti onnea parempiliksaisen homman etsintään, kun olin työtön. Kaksi kk myöhemmin olin 35% paremmalla tarjouksella töissä, ei sekään ollut.

Tänään, reilut kaksi vuotta (ja kaksi duunipaikan vaihdosta) myöhemmin olen ~3x liksalla tuohon esitettyyn perrsrrtarjoukseen nähden.

Joten _ei missään_ nimessä tuollaiseen paikkaan joka edes kehtaa yrittää väkeä hommiin noilla liksoilla, jos markkinoilla on tilausta työpanokselle kunnon liksalla.

Mahdoinkohan saada paikan, jota et halunnut? Alun 3 kk ajan palkka oli asteikon alapäästä ja nyt 2 vuotta myöhemmin tienaan samassa paikassa 4x sen, mitä oli alkupalkka. Ei ole tarvinnut vaihtaa työpaikkaa ja neuvotella lomista, kun olen pysynyt tässä yhdessä ja samassa paikassa, työtehtävät vain on muuttuneet.

Ainakin meillä palkallisen kesäloman neuvottelijoihin suhtaudutaan vähän nihkeästi, mutta sinä olet tietty osannut tämänkin asian hoitaa hyvin, menestyjä kun olet.

Toki. Vaihdoin heinäkuun alussa tähän hommaan ja heti kaksi viikkoa palkallista (nyt jo siis pidetty). Mitä vaikeaa siinä on?

Vierailija
33/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen työtarjous? Onko paikka sinun, jos sanot kyllä vai oletko saanut kehotuksen hakea paikkaa, jota hakee 50 muutakin? Luultavasti olet ylikoulutettu ja sinulla on työkokemus väärältä alalta, niin et kelpaa. Voit puhua haastattelussa totta ja sanoa, että haet koko ajan koulutustasi vastaavaa työtä. Todenpuhumisesta ei voi seurata vaikeuksia työkkärin kanssa.

Myyntityö yksityisellä, paikka on minun jos sen haluan. Ongelma on juurikin se, että en sitä halua. Uskon, että sain tarjouksen koska olen pitänyt lukuisia markkinointitilaisuuksia ja konferensseja ympäri Eurooppaa ja minulla on todella pitkä työ- ja koulutustausta. Saan siis ihan jopa sunnuntaisin yhteydenottoja töihin liittyen. Kaikissa palkka ollut reilusti pienempi kuin entisessä työssäni. En vaan jaksa. Ap

Suomessa on sen verran pienet piirit kuitenkin, että kun tarpeeksi monta kertaa ns. kieltäytyy, niin sana kyllä kiirii. Kohta ei tarjota mitään, eikä huolita minnekään.

Vierailija
34/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös liittoon kuulumattomat ovat maksaneet veroja ja työttömyysmaksuja mutta heillepä ei makseta ansiosidonnaista.. Oma vikansa tietysti, etteivät ole liittynet YTK:hon (Yleinen työttömyyskassa), mutta samaan aikaa liitot markkinoivat valheellisesti, että pitäisi kuulua liittoon ansiosidonnaisen saadakseen

Liiton jäsenet kuuluvat automaattisesti johonkin kassaan, joten ei se valheellista mainontaa ole. Liitothan kertovat vain ansiosidonnaisen olevan yksi osa jäsenetuja. Ihan faktaa. Ei ole liittojen asia mainostaa, että johonkin kassaan voi liittyä olematta liiton jäsen.

Lisäksi jos maksaa työttömyysvakuutusmaksuja, eikä ole liittynyt kassaan eikä saa ansiopäivärahaa, niin sehän on vähän omaa tyhmyyttä, jos siitä valittaa, eikö totta?

Vierailija
35/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu automaattisesti liiton jäsenet kassaan, siihen pitää erikseen liittyä.

Minäkin kuulun oman alani liittoon mutta kassana on YTK. Olen ollut kassan jäsenenä pitkään enkä ole nähnyt tarpeellisena vaihtaa, liittoon liityin kolmisen vuotta sitten.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiton jäsenet kuuluvat automaattisesti johonkin kassaan, joten ei se valheellista mainontaa ole. Liitothan kertovat vain ansiosidonnaisen olevan yksi osa jäsenetuja. Ihan faktaa. Ei ole liittojen asia mainostaa, että johonkin kassaan voi liittyä olematta liiton jäsen.

Lisäksi jos maksaa työttömyysvakuutusmaksuja, eikä ole liittynyt kassaan eikä saa ansiopäivärahaa, niin sehän on vähän omaa tyhmyyttä, jos siitä valittaa, eikö totta?

Vierailija
36/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu automaattisesti liiton jäsenet kassaan, siihen pitää erikseen liittyä.

Minäkin kuulun oman alani liittoon mutta kassana on YTK. Olen ollut kassan jäsenenä pitkään enkä ole nähnyt tarpeellisena vaihtaa, liittoon liityin kolmisen vuotta sitten.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä useimmissa liitoissa se menee niin että kassan jäsenmaksu sisältyy liiton jäsenmaksuun eli kyllä sitä voi sanoa silloin automaattiseksi liittymiseksi kumpaankin.

Vierailija
37/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että kyseessä olisi kokopäivätyö. Palkka ei ole minkään Tessin mukainen minimipalkka. Jos kyseessä osa-aikatyö olet luultavasti oikeutettu soviteltuun työttömyysturvaan.

Saat siis työttömyysturvaa josta on vähennetty saamastasi palkasta vähennetty ensin 300 e (suojaosa) ja jäljelle jäävästä summasta vielä puolet.

Eli jos työttömyysturva on 2200 e niin siitä vähennetään 540 e (1380 - 300 - 540)= 1660 e ./. vero. Saat siis palkan 1380 brutto ja työttömyysturvaa 1660 e brutto. Käteen jää molemmista netto riippuen veroprosentistasi. Kyllä minä lähtisin.

Vierailija
38/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä ei missään kohdassa kysellä palkkatoivomuksia eikä siellä tiedetä kenenkään ansiosidonnaisen määrää. Tuon tuloluokan porukka menee tavallisesti töihin alle 3 kk kuluessa, joten vaikuttaa siltä, että verkostosi eivät ole ihan kunnossa. Bruttotulosi on olleet reilusti yli 5000 e/kk, joten kuvittelisi, että olisit verkostoitunut töissäollessasi kuten muutkin.

Bruttoni on ollut yli 6000 euroa, mutta työni on ollut hyvin itsenäistä. Vähemmälle tuo verkostoituminen on kieltämättä jäänyt. Ap

Jos olet mielestäsi se markkinoinnin helmi, niin miksei sinun perääsi LinkedIN:issa suorastaan tulvi hyväpalkkaisia tarjouksia?

Vierailija
39/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon, että ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha ei jatku ikuisesti. Sitä maksetaan vain tietty määrä. Olikohan 400 pv? Joskus kantsii säästää näitä päiviä ja mennä väl8llä töihin. Toki ymmärrän, ettei noin paljon pienempi palkka maistu. Oliko ta4jottu työ edes omalta alaltasi? Jos osa-aikatyö niin kassaan maksaisi erotuksen, osan ainakin. Mutta kuluukohan kassan päivät silloinkin? Tarkista.

Vierailija
40/41 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota sitten, ota karenssi!

Oulussa paperitehdas irtisanoo satoja, tulee monille yllätyksemä, että heidän koulutuksellaan ei yli 10€/h duunia enää löydy.

Tervetuloa oikeaan maailmaan kuplan puhjettua!

Samoin kävi Turussa aikoinaan kun Leaf lopetti. Ei meinannut millään mennä uustyöttömillä jakeluun että millä palkoilla kansakoulupohjalta nykyään ollaan!