Onko lähihoitajan palkassa eroa kotihoito vs. vanhainkoti?
Harkitsen keikkailua hoitoalalla. Olen ollut 6 vuotta poissa alalta, tällä hetkellä ihan muissa töissä noin 30h/vko. Olisi tarvetta lisärahalle ja tekisin mielelläni pyhiä/viikonloppuja. Kotihoidossa olen ollut aiemmin töissä ja tykkäsin kyllä (mutta en jaksaisi kokoaikaisesti). Olen vaan kuullut että kotihoidossa työ on lisääntynyt tosi paljon. Työn itsenäisyyden kannalta kotihoito olisi paljon kiinnostavampaa kuin vanhainkoti/palvelutalo. Onko kenelläkään tietoa onko peruspalkassa eroa, mulla on mielikuva että kotihoidossa olisi vähän korkeampi? Eihän se kummoinen ole mutta jos pyhäkeikkaa saisi tehdä niin ihan jees tienestiä.
Kommentit (8)
Eikö se palkkaero ollut joku ehkä +50 euroa kotihoidon hyväksi :D ei lähimainkaan riitä houkuttelemaan työntekijöitä sinne.
Kotihoito olisi oikein mielekästä, jos se toimisi niin, kuin pitäisi. Ei todellakaan toimi! Liian vähän työntekijöitä ja aika yhden asukkaan luona on tyyliin mitoitettu minuutin tarkkuudella... Jatkuvasti ylitöitä... Ei siinä ajassa ja näillä resursseilla ehdi todellakaan asukkaita hoitamaan, kuten kuuluisi.
On sellaistakin kotihoitoa, jossa ollaan 6h päivässä yhden ja saman hoidettavan kotona.
Tosin nämä ovat sellaisia, jotka on autettava vessaan ja mahdollisesti vielä pyyhittävä pylly.
Se on aina sellainen jännitysnäytelmä mitä siellä oven takana odottaa... Hyvällä tuurilla siellä ei ole mitään normaalista poikkeavaa ja asiat sujuu oikein hienosti ja nopeassa aikataulussa... Siellä voi myös olla ripulit pitkin seiniä ja lattioita, vanhus kaatunut pahasti, yleensä hyväntuulinen ja rauhallinen vanhus voi olla sekaisin, kuin seinäkello ja aggressiivinen ym.
Ei eroa ole juuri lainkaan ja vanhainkodissa tulee enemmän lisiä 3-vuorotyöstä.
No eipä ole kummoinen ero palkassa jos tuo 50 e pitää paikkansa :D uskon että suurissa kaupungeissa kotihoidon tilanne on kaoottinen. Asun pienellä paikkakunnalla joten työtahti voi olla ihan siedettävä, ainakin toivon. Keikkalaisena sitä uskaltaa kokeilla, aina voi lopettaa jos siltä tuntuu. Onko paikalla kunnallisen kotihoidon lähihoitajaa? Mikä on peruspalkka?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole kummoinen ero palkassa jos tuo 50 e pitää paikkansa :D uskon että suurissa kaupungeissa kotihoidon tilanne on kaoottinen. Asun pienellä paikkakunnalla joten työtahti voi olla ihan siedettävä, ainakin toivon. Keikkalaisena sitä uskaltaa kokeilla, aina voi lopettaa jos siltä tuntuu. Onko paikalla kunnallisen kotihoidon lähihoitajaa? Mikä on peruspalkka?
Ap
Asun pienellä paikkakunnalla myös ja täällä ainakin on kotihoidon tilanne ihan kaoottinen. Esim. sijaisia ei saa mistään.
Muistaakseni siinä kotihoidon puolella oli joku pieni lisä. Henkilökohtaisesti en ikimaailmassa menisi kotihoidon puolelle töihin, kotihoidon väki on ainakin meillä ihan poikki sen järjettömän työtahdin takia.