Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheisriippuvainen auttaa toisia mielellään

Vierailija
06.08.2019 |

Omat asiat on hunningolla

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta

Vierailija
2/3 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällainen. Aina valmiina auttamaan ja ratkaisemaan toisten ongelmia. Itseni kohdalla tunnen usein, että tie on pystyssä tai jopa umpikuja. Toinen ihminen kun sanoo näin, alan heti tsempata ja ideoida, miten hän pääsisi eteenpäin. Oli kyse urasta, suhteista tai mistä tahansa.

En ole koskaan päässyt olemaan tällaisen avun kohteena. Eivätkä auttamani ihmiset usein edes kiitä.

Tämä tietty näkymättömyys ja ajatusten pakkomielteinen suuntaaminen toisten elämän parantamiseen (vaikka omassakin olisi parantamista) on kierre. Miten katkaista kierre? Läheisriippuvuuden aikoinaan aiheuttaneet epäterveet ihmissuhteet ovat mulla jo takana päin. Silti käyttäydyn yhä läheisriippuvaisesti. Kertokaa, jos tunnette selviytyjiä tai tiedätte niksejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tällainen. Aina valmiina auttamaan ja ratkaisemaan toisten ongelmia. Itseni kohdalla tunnen usein, että tie on pystyssä tai jopa umpikuja. Toinen ihminen kun sanoo näin, alan heti tsempata ja ideoida, miten hän pääsisi eteenpäin. Oli kyse urasta, suhteista tai mistä tahansa.

En ole koskaan päässyt olemaan tällaisen avun kohteena. Eivätkä auttamani ihmiset usein edes kiitä.

Tämä tietty näkymättömyys ja ajatusten pakkomielteinen suuntaaminen toisten elämän parantamiseen (vaikka omassakin olisi parantamista) on kierre. Miten katkaista kierre? Läheisriippuvuuden aikoinaan aiheuttaneet epäterveet ihmissuhteet ovat mulla jo takana päin. Silti käyttäydyn yhä läheisriippuvaisesti. Kertokaa, jos tunnette selviytyjiä tai tiedätte niksejä.

Varmaan ensimmäiseksi sinun pitää tajuta se, että jokainen aikuinen ihminen vastaa itse omasta elämästään. Sinun ei tarvitse kantaa kuin oma elämäsi ihan niin kuin näiden avustettavienkin pitäisi, ei hekään ole sinun elämääsi kantamassa. Kysymys kuuluukin miten ihmeessä sinä sitten pärjäät jos sinua ei kanna kukaan, tuskin olet mikään yli-ihminen.

Läheisriippuvuudesta alkaa parantua kun tajuaa olevansa käänteinen narsisti. Ymmärtää sen, että jossain tuolla mielensä sopukoissa pitää itseään parempana kuin muita. Muut ei pärjää itse, muut ei osaa. Aivot huijaa luulemaan että sinun on paha olla kun jollain muulla on vaikeaa, erehdyt pitämään sitä empatiana. Oikeasti sinun tekee pahaa katsoa kun joku ei ole niin kuin sinä haluat sen olevan. Sinulla on tietty näkemys todellisuudesta ja joku olemassaolollaan tekee siihen särön josta et pidä, joten ryntään korjaamaan sen. Teet siis kaiken itsesi takia. Sinulla on pakonomainen hallinan tarve ja koska et hallitse tai pysty hallitsemaan itseäsi täysin, korjaat ympäristöäsi. Jos alkaisit korjata itseäsi se tuottaisi paljon ahdistusta ja sinne et halua mennä joten teet työn muille minkä sinun tulisi tehdä itsesi kohdalla. Niin kauan kun puutut muiden elämään pystyt välttelemään itsesi kohtaamista.  Opettele sanomaan vaikka kaikkeen ei. Se on helppo ja halpa alku. Toisekseen, ihmiset harvoin haluaa apua, ne haluaa jonkun joka kuuntelee ja ymmärtää.  Turha myöskään odottaa ihmisiltä ihmeitä jos koko ikäsi olet opettanut, että sinä tulet viimeisenä kaikkien muiden jälkeen. 

Näillä alkuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi