Näin tänään, kun kaupan myyjä lähti juoksemaan varkaan perään
Katosivat kerrostalojen taakse, joten en tiedä miten tilanne päättyi. Kysymykseni kuuluu, että jos tuollaisessa tilanteessa myyjä saa varkaan kiinni, niin saako hän voimakeinoin estää tätä karkaamasta? Ja olisitko itse kaupan myyjänä lähtenyt perään?
Kommentit (15)
No yks 18v merkonomiopiskelija kaatoi jonkun pakenevan kaljavarkaan jollain jalkapallosta opitulla syöksypotkulla.
Kyllä ainakin porvarin rahoja kannattaa puolustaa vaikka henkensä uhalla. Eri asia jos omistaa itse yrityksen.
Olen lähtenyt, mutta varas pysähtyi samantein ja luovutti varastamansa tuotteen. Ei siis käyty käsiksi kumpikaan.
Vierailija kirjoitti:
No yks 18v merkonomiopiskelija kaatoi jonkun pakenevan kaljavarkaan jollain jalkapallosta opitulla syöksypotkulla.
Saiko paljon sakkoja? Tai joutuiko korvaamaan jotain sille hampuusille?
Vierailija kirjoitti:
Olen lähtenyt, mutta varas pysähtyi samantein ja luovutti varastamansa tuotteen. Ei siis käyty käsiksi kumpikaan.
Mitä olisit tehnyt jos adidaksen pohjaa olisikin tullut kohti omaa naamaa tuossa tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin porvarin rahoja kannattaa puolustaa vaikka henkensä uhalla. Eri asia jos omistaa itse yrityksen.
Hyvä pointti. Toi ylempänä mainitsemani merkonomi oli tosiaan K-Supermarketissa palkattomassa työharjoittelussa. Aika daiju jätkä muuten kyseessä, mutta ehkä sai todistaa miehuuttaan tolla varkaan pysäyttämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Toi ylempänä mainitsemani merkonomi oli tosiaan K-Supermarketissa palkattomassa työharjoittelussa. Aika daiju jätkä muuten kyseessä, mutta ehkä sai todistaa miehuuttaan tolla varkaan pysäyttämisellä.
Saiko kunnioitusta työkavereiltaan? Kiinnostuiko naiset? Sinä et ilmeisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saiko paljon sakkoja? Tai joutuiko korvaamaan jotain sille hampuusille?
Ei tietääkseni. Koulun opettaja kuitenkin torui kyseistä nuorta miestä oman turvallisuutensa vaarantamisesta. Kaljatkin saatiin kai ehjänä takaisin kaupan hyllylle.
En ole lähtenyt enkä lähde. Soitan vartijan joka tulee ku tulee, yleensä noin tunnin tai kahden päästä. Sille kerron tuntomerkit ja mun osuus hommasta on suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saiko kunnioitusta työkavereiltaan? Kiinnostuiko naiset? Sinä et ilmeisesti?
En tiedä, kun en ollut paikalla. Kuulin tosta tapahtumasta jälkikäteen.
Mun kunnolla ei kyllä mahiksia lähtee perään. Tosin en kyllä muutenkaan ottais riskiä tulla mukiloiduks surkeaa palkkaa maksavan työnantajan tienisteiden vuoksi.
Saa ottaa ja jokaisen miehen pitääkin tehdä niin. Tarvittavia voimakeinoja saa käyttää.
Esim. epäilty ei pysähdy käskytyksestä huolimatta -> saa tarttua fyysisesti kiinni
Epäilty yrittää huitoa -> kädet saa ottaa hallintaotteeseen
Epäilty yrittää rimpuilla -> saa viedä maahan.
Lyödä ja hakata ei saa.
Ja noi jutut kiinniotetun vammojen korvaamisesta voi heittää jo romukoppaan. En tiedä kuka niitä viljelee, mutta joku yrittää pelkuruuttaan selitellä niillä. Lähes ainahan noissa tilanteissa tekijä saa naarmua käsiin, polviin ja joskus naamaankin. Ainakaan minun kokemusteni mukaan poliisi enintään naureskelee niille. Ihan luonnollista, että painista voi tulla naarmua pintaan ja mustelmaakin ja vaatteita revetä ja puhelinta hajota.
Sitten jos tekijällä turpoaa silmä umpeen ja verisestä suusta puuttuu hampaita, poliisin on syytä kiinnostua.
Tuollaisessa tilanteessa saatetaan seurata, mihin se rosvo menee, että voidaan tiedottaa poliisille.
Itse en ole parkkipaikkaa pidemmälle mennyt enkä mene.
Pakkokeinolaista:
2 §
Yleinen kiinniotto-oikeus
Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.
Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava.
Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.
3 §
Voimakeinojen käyttö
Jos kiinniotettava yleisen kiinniotto-oikeuden käyttämisen yhteydessä tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää sellaisia kiinniottamisen toimittamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvostellen puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin.
Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä.