Kokemuksia ponnistusinkontinenssin korjausleikkauksella (verkolla)?
Erityisesti mua kiinnostaisi kuulla, onko ko. leikkauksen tekeminen myöhemmin ollut este jollekin muulle hoidolle/operaatiolle?
Ajattelen, että tämä verkkokiinnitys auttaa, jos auttaa. Mutta paljon muutakin tuolla alueella on hajalla. Harmittaisi, jos vuoden parin kuluttua oisin tilanteessa, että jotain tarpeellista ei voisi tehdä, kun tämä mainittu estää.
Kommentit (12)
Mitä muutakin hajalla? Olen kuullut, että
kaikkk gyn vaivat olisi hyvä hoitaa kerralla.
2 Emättimen etu- ja takaseinämässä laskeumaa, joka haittaa tuntemuksena itseäni, mutta on kuulemma todella hyvät lihakset = ei pitäisi olla ongelma. (Tän logiikka ei aukea.)
Adenomyoosi, ultraamalla aika selvä juttu, mut sitova diagnoosi tehdään kai vasta kohdunpoistossa. Tästä kuitenkin kirjoitettu dg. Myooma, ei vielä hankala.
Ei voida diagnosoida, kun ei oo tähystetty, mutta oireiden perusteella: endometrioosia sikin sokin alavatsan alueella.
Ainakin oma kokemus on, että lähetteen saa yhdestä vaivasta kerrallaan, ja silloin hoidetaan vain sitä. Kuukautisettomaksi tai paremminkin vuodottomaksi on jo saatu hormonikierukalla. Mutta hankala olo ihan 24/7
Okei, sulla noita noin paljon. En osaa kantaa niihin ottaa. Siis siitä olen kuullut, että jos esim useita laskeumia, ne olisi kaikki hoitaa samalla. Iteltä leikattu rectocele.
Ja siis mullakin hyvät lantionpohjanlihakset. Ei sillä jumpalla saa kudosvauriota korjattua. Ehkä lievän virtsankarkailun, mutta ei laskeumia. Gynet yrittää usein tollai puhua potilaille.
Eikö nuo verkot ole todettu jo haitallisiksi? Suostuisin vain jollain toisella menetelmällä tehtyyn leikkaukseen.
En tiedä, miten vaikuttaa myöhempiin toimenpiteisiin, koska itselläni ei ollut muuta häikkää kuin ainoastaan ponnistusinkontinenssi. Leikkaus tuli todella tarpeeseen ja onnistui loistavasti. Leikkaus tehtiin vuosi sitten ja olen voinut elää täysin normaalia elämää juoksulenkkeineen ja hyppelyineen sen jälkeen ilman lirahteluja.
Mulle tehtiin verkkoleikkaus keväällä. Oli kivuliaampi kuin luulin, viiko saikkkua mutta kyllä tuli koko alakerrasta parempi kuin uusi.
6 Kerro ihmeessä lisää. Lähteet, näkemykset, konkreettiset vaihtoehdot kiinnostavat - jos oikeasti tuosta tekniikasta odotettavissa jollain todennäköisyydellä ikävyyksiä. Millaisin riskein?
7 Oikeasti hieno homma. Just sitä mahdollisuutta tehdä kaikkea fyysistä kaipaan niin paljon.
8 Osaatko sanoa, mistä tuli se, että luulit vähemmän kivuliaaksi? Antoiko keskustelu lekurin kanssa kuvan helpommasta toipumisesta? Mutta hyvä, että nyt hyvä.
Ap
Leikkauksissa yleensä kiristellään ilman verkkoja. Verkko laitetaan, jos laskeuma on laaja (kohtu, virtsarakko...) tai jos laskeuma uusiutuu tavallisen leikkauksen jälkeen. Pelkän emättimen laskeuman kanssa voi pärjäillä ilman leikkausta käyttämällä silikonirengasta tai silikonikuutiota.
Niiden verkkojen kanssa on ollut ongelmia, ne ovat rikkoneet ihmisten sisuskaluja. Tällaisia kehoon laitettavia lisukkeita ei kontrolloida ja tutkita sillä tavoin kuin lääkkeitä. Valmistajat myyvät sairaaloille näitä, vaikka takuita toimivuudesta ei ole. Googlella löytyy helposti asiallisia artikkeleita aiheesta (verkko laskeuma ongelma).
Pelkkä ponnistusinkontinenssi on pienin mahdollinen oire. En ikinä antaisi leikata saatikka laittaa verkkoa sellaisen tähden. Tenalla pärjäisin.
Ne treenattavat lantionpohjan lihakset ovat näiden laskeumaongelmien alapuolella / ympärillä. Eli on kyse eri lihaksista / elimistä. Lantionpohja voi antaa tukea, mutta ei parantaa.
Leikkauksia tehdään ilmeisesti omilla kudoksillakkin, ilman verkkoa. Minkähänlaisissa tilanteissa se riittää?
Auttaako muka?