Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kehopositiivisuutta myös luonnostaan laihoille naisille?

Vierailija
04.08.2019 |

"Keho"- tai "bodypositiivisuudesta" on viime aikoina ollut paljon keskustelua ja mainoksissakin näkyy jo aiempaa huomattavasti enemmän lihavia henkilöitä.

Entä laihat naiset?
Ja pienet peput? Pienet rinnat?

Sillä moni ihminen on luonnostaan laiha tai hyvin hoikka.

Miksi kehopositiivisuus näyttäytyy lähinnä lihavien, "muodokkaiden" tai "runsaiden" naisten (ja miestenkin) esiinmarssina?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, että meitä tässä yritetään nimen omaan sensuroida pois mainoksista ja mediasta, vaikka mekin olemme yhtälailla osa monimuotoisuutta.

Vierailija
2/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kehopositiivisuus tarkoita sitä, että on TYYTYVÄINEN omaan kroppansa, oli sitten laiha tai lihava...

Tai millainen vaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä teen koko ajan työtä suhtautuakseni positiivisesti minirintoihini. Olen hyvin hoikka.

Vierailija
4/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös kehopositiivisuus tarkoita sitä, että on TYYTYVÄINEN omaan kroppansa, oli sitten laiha tai lihava...

Tai millainen vaan...

Sitähän se pohjimmiltaan tarkoittaisi, mutta mihin sitä sanaa käytetään, on eri asia.

Vierailija
5/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen laiha ja silti itsetuntoni on nollissa. Pidän itseäni rumana ja ällöttävänä. Inhoan vaatekauppoja, koska mikään vaate ei näytä hyvältä päälläni. Häpeän liikkua ihmisten ilmoilla ja tuntuu kuin kaikki tuijottaisivat. En käy uimahallissa, rannalla tai ryhmäliikunnassa häpeän ja ahdistuksen takia.

Hoikka ulkomuoto ei todellakaan tarkoita, että ihmisellä ei voisi olla järjetön ahdistus oman kehonsa takia.

Vierailija
6/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus koskee vain lihavia, ei hoikkia, urheilullisia, tai normaalipainoisia ihmisiä. Olen seurannut nyt pidemmän aikaa Facebookissa eräässä ryhmässä tätä touhua. Enkä voi sanoa että todella negatiivinen kaiku tuolla aatteella. Suorastaan yllyttävät vihaamaan muita kuin ylipainoisia.

Vierailija
7/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koittappa hoikkana naisena pistää kuva itsestäsi bikineissä johonkin ja tekstiä ”ollaan kaikki tyytyväisiä itseenne ja rakastetaan itseämme! #bodypositivity” niin saat takuulla ilkeitä ja vähätteleviä kommentteja lihavilta :)

Vierailija
8/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on ”luonnostaan laiha ihminen”. Minä ja kaikki muutkin tietämäni hoikat ihmiset ovat sitä siksi, etteivät syö liikaa kulutukseensa nähden.

Olen aina ollut hyvin hoikka ja jatkuvasti kuulen, että ”oot tommonen, joka ei millään liho”. Paskan marjat. Tietysti lihon jos syön liikaa. Mutta en syö, koska lihavuus on ei vaikuta olevan kovin tavoiteltava olotila.

Vierailija
9/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan esimerkki:

- Ennen saippuamainoksessa oli laiha malli

- Nykyään mainoksessa on "oikeita naisia", eli nainen koossa M, L ja XXL. Tarkoitus on näyttää todellisuutta ja juhlistaa kehojen monimuotoisuutta, mutta minne jäi nainen koossa XS?

Vierailija
10/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki on luonnostaan laihoja, lihominen on kovan kalomrimäärän takana. Kuvittele millainen määrä voita on 5kg

10kg

15kg

Vierailija
11/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän laihoja ole ollut näytillä jo iät ja ajat. Mutta yleensä pitkiä ja pitkäsäärisiä. Missä lyhyet mutta pitkäselkäiset laihat?

Vierailija
12/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koittappa hoikkana naisena pistää kuva itsestäsi bikineissä johonkin ja tekstiä ”ollaan kaikki tyytyväisiä itseenne ja rakastetaan itseämme! #bodypositivity” niin saat takuulla ilkeitä ja vähätteleviä kommentteja lihavilta :)

Sanos muuta, Pahin sosiaalinen itsemurha elämässäni on ollut, kun osallistuin yhteen ylipainoisten avautumisketjuun, missä kertoivat jatkuvasta kehohäpeästään. Kerroin, että hoikkanakin häpeän milloin pieniä rintoja tai vaikkapa hionohkoa ihoa.

Täystyrmäys tuli, En todellakaan voi millään ymmärtää, mitä se todellinen häpeä on.

Vierailija
13/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Laihoja miehiäkään ei juuri näy. Tai korkeintaan jossain humoristisessa roolissa. 

Vierailija
14/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on olla itseensä tyytyväinen.

Hoikat ja hyvin hoikat ihmiset ovat mielestäni erittäin hyvännäköisiä ja kauneimmat rintaliivit tehdään pienirintaisille. Pienet rinnat pysyvät nuorekkaan näköisinä koko iän.

t. paksu

Vierailija
15/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos missi laittaisi kuvan naamastaan ja kirjoittaisi itsensä hyväksymisestä, niin tulisi vastakommenttia "rumilta".

Älkää syrjikö missejä, on heilläkin ihan yhtä vaikeaa omassa kropassaan kuin rumilla!!1

Vierailija
16/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on ”luonnostaan laiha ihminen”. Minä ja kaikki muutkin tietämäni hoikat ihmiset ovat sitä siksi, etteivät syö liikaa kulutukseensa nähden.

Olen aina ollut hyvin hoikka ja jatkuvasti kuulen, että ”oot tommonen, joka ei millään liho”. Paskan marjat. Tietysti lihon jos syön liikaa. Mutta en syö, koska lihavuus on ei vaikuta olevan kovin tavoiteltava olotila.

"Luonnostaan laihalla" ihmisellä tarkoitetaan mielestäni ihmistä, jolla ei ole esim. syömishäiriötä, tai hän ei erityisemmin "yritä" olla laiha. Esimerkiksi ammattimallia, joka joutuu (_jos_ joutuu) laihuutensa eteen näkemään tavoitteellista vaivaa ruokavaliossa ja liikunnassa, ei mielestäni voi kutsua luonnostaan laihaksi.

Vierailija
17/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanos muuta, Pahin sosiaalinen itsemurha elämässäni on ollut, kun osallistuin yhteen ylipainoisten avautumisketjuun, missä kertoivat jatkuvasta kehohäpeästään. Kerroin, että hoikkanakin häpeän milloin pieniä rintoja tai vaikkapa hionohkoa ihoa.

Täystyrmäys tuli, En todellakaan voi millään ymmärtää, mitä se todellinen häpeä on.

Ehkä niillä tyrmääjilläkin oli pienet rinnat tai huono iho, jota saattoivat pitää pienempänä pahana ylipainonsa rinnalla.

Vierailija
18/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai jos missi laittaisi kuvan naamastaan ja kirjoittaisi itsensä hyväksymisestä, niin tulisi vastakommenttia "rumilta".

Älkää syrjikö missejä, on heilläkin ihan yhtä vaikeaa omassa kropassaan kuin rumilla!!1

Olet välitilassa, jossa uhoat kehopositiivisuutta, mutta alitajuisesti laihuus edustaa sinulle yhä tavoitetta ja täydellisyyttä. Siksi et salli laihoille ihmisille oikeutta tuntea epävarmuutta omasta kehostaan. Toivottavasti pääset tuon yli ja sisäistät sen, että itsevarmuus, epävarmuus tai ihailu eivät ole rajoittuneet minkään kehotyypin mukaan.

Vierailija
19/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä syön mitä vaan, en oo koskaan ollut normaalipainoinen. Siskoni on samanlainen, äitinikin oli 35-vuotiaaksi asti. Isoäitini oli tällainen myös.

Pilkkaa ja vähättelyä ja ulossulkemista olen kokenut ylipainoisten ja normaalipainoisten taholta lapsesta asti. Koen bodypositivity-liikehdinnän oikealla tavalla muodokkaiden erittäin ylipainoisten ”räväköiden mimmien” performanssina. En näe itselleni mitään sijaa tuossa kehopositiivisuus-toiminnassa, vaikka toki voin näyttää heille peukkua että hyvä te räväkät mimmit, koska he tuntuvat kaipaavan sellaista tsemppailua.

Oikeasti ihmisen itsetuntoon ja itsensä hyväksymiseen suuntautunut kampanja kiinnostaisi kuitenkin enemmän.

Vierailija
20/30 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole luonnostaan laiha, paitsi ehkä nuorena. Jokainen nainen joka on täyttänyt n. 45 vuotta tekee jotain sen laihuutensa eteen. Tai ei tee jotain (esim ei syö liikaa). Yrittäkää nyt ymmärtää. Ei se laihuus ilmaiseksi tule. Ehkä 1% naisista aineenvaihdunta pysyy hyvänä myös myöhemmässä iässä.

Kummallista että laihoja naisia täytyy vihata, eiköhän se ole ihan omaa vihaa omaa kehoansa kohtaan. Mutta se heijastetaan hoikkia naisia kohtaan. 

Minun mielestäni kehopositiivisuus  pitäisi nimenomaan tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi rakastaa omaa kehoaan. Ja hyväksyä oman kehonsa, oli sitten laiha, läski tai siltä väliltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan