Miksi ette poista some-tilejä?
Nyt on useampi keskustelu aiheesta; itsekeskeiset oman elämän ja naaman-esittelijät somessa. Minuakin ärsytti tämä sama nykyajan some-kulttuuri, mutta ajattelin että vika täytyy olla minussa. Niimpä poistin somen. Enää ei ärsytä. Voin paljon paremmin ja vi tu tus on kadonnut. Miksi ette tee samoin??
Kommentit (19)
Tämä on osa somea. Mikä on tekosyysi kirjoitella tänne someen?
Minä tykkään somesta! En tosin seuraa oman naaman tai varsinkaan takapuolen esittelijöitä. Minua kiinnostaa puutarhanhoito, käsityöt, ruokakuvat, luontokuvat jne.
Kysymys on heille joita toisten someen päivittäminen ärsyttää.
En ole ajatellut että tämä paikka on some. Ehkä siksi koska eihän täällä "olla". Tämä löytyi kun googlettelin aihetta "some-ärsytys".
Minulla on käytössä vain Facebook, chatin ja parin ryhmän takia. Tosin väärällä nimellä sekin tili. :D
Minä olen aikuinen ihminen, pystyn tekemään eron muiden ihmisten ja itseni välillä. Muut tekee mitä ne tekee ja minä teen mitä minä teen. Minun kuuluu vain tarkkailla ja miettiä omat tekemiseni.
Olen jäsen muutamassa yhdistyksessä, joiden keskustelufoorumi harmikseni on Facebookissa, joten pakko olla oma tili siellä, koska haluan niihin keskusteluihin kuitenkin osallistua. Ja tietenkin muutama tuttavani on sitten bongannut minut sieltä ja pyytänyt kaveriksi, enkä oli viitsinyt kieltäytyä. En kuitenkaan jaksa lukea näiden "kavereitteni" omia postauksia, vaan keskityn asiakeskusteluun foorumeilla.
"Miksi ette tee samoin?" Koska sinä olet sinä, eikä meidän tarvitse tehdä asioita samalla tavalla kuin sinä. Jokaisen oma valinta olla tai olla olematta somessa.
Ja miksi minä en poista somea? Koska olen yrittäjä alalla, jossa some toimii parhaana mahdollisena markkinointikanavana.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on osa somea. Mikä on tekosyysi kirjoitella tänne someen?
Tai sitten ei ole. Termillä on kaksi merkitystä, laajempi ja suppeampi:
Laajemmassa merkityksessä somea on kaikki verkkoviestintä, jossa viestien lukijat tuottavat sisällön itse. Periaatteessa kuka tahansa voi toimia sisällöntuottajana. Tässä merkityksessä jo 80-luvun ns. purkit olivat somea, mikäli siellä oli jonkinlainen keskustelufoorumi (usein oli). Samoin sähköpostlistat ja Usenetin uutisryhmät.
Suppeammassa merkityksessä somea ovat vain sellaiset sivustot, joille kukin keskustelija perustaa oman itse hallinnoimansa alueen. Sisältöä tuottaa kukin omalle alueelleen, ja muut voivat sitä halutessaan kommentoida. Hallinnointioikeuteen sisältyy oikeus poistaa epämukavat kommentit. Lisäksi voi olla yhteisiä keskusteluja tsm., mutta nämä eivät ole välttämättömiä. Tässä mielessä somea ovat Facebookin ja Instagramin tapaiset alustat, mutta ei esim. nämä Vauva-lehden keskustelut.
"Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some)[1] tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.[2] Käytännössä viestintä tapahtuu kuitenkin jonkin keskitetyn palveluntarjoajan kautta."
Vauva.fi on siis myös sosiaalinen media.
Mulle tulee noita (yleensä Instagramin) täydellinen elämä -profiileja lähinnä muiden sivujen kautta, kun esim. jokin hömppäuutinen tai kiivas keskustelu johtaa sinne. Tällöin saatan nopeasti vilkaista mistä on kyse. En ole yleensä kirjautuneena Instaan enkä seuraa säännöllisesti ketään, vaikka tunnus onkin olemassa. (Voikohan sitä edes poistaa?)
Jotkut ilmeisesti törmäävät useamminkin(?) noihin liikaa elämänsä/itsensä ylitäydellisyyttä hehkuttaviin profiileihin. Miten muuten kuin ulkoisten linkkien kautta niihin päätyy, jos ei seuraa niitä? Tyrkyttääkö (esim.) Insta niitä jotenkin väkisin kaikille käyttäjille?
Siis "Mulle tulee vastaan" piti alkaa viestini. - 13
Mä olen saanut tekstarillakin kaverin lärvin kuvia, voi elämä.
Eräältä, joka luulee tekstaria siis fb:ksi.
Sain kyllä hänet koulutettua äkkiä, tajusi siis että on se noloa ja lakkasi poseerausten lähettämisen.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään somesta! En tosin seuraa oman naaman tai varsinkaan takapuolen esittelijöitä. Minua kiinnostaa puutarhanhoito, käsityöt, ruokakuvat, luontokuvat jne.
Juuri tämä. Jotkut on jumahtaneet sinne instajulkkis-influencer-someen eivätkä raukat ymmärrä, että algoritmit näyttää sitä mitä ne luulee käyttäjää kiinnostavan - käyttäjän oman somekäyttäytymisen perusteella. Jos jatkuvasti googlaat jotain Martina Aitolehteä tai stalkkaat naapurin feikkiluksusnaminami-tiliä, niin Instagram tarjoaa sulle juuri sitä.
Vierailija kirjoitti:
"Sosiaalinen media (lyhennetään arkikielessä some)[1] tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällöntuottaja tiedon vastaanottajana olon lisäksi. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu.[2] Käytännössä viestintä tapahtuu kuitenkin jonkin keskitetyn palveluntarjoajan kautta."
Vauva.fi on siis myös sosiaalinen media.
Pistätkö myös lähteen näkyviin, ts. mistä tuo määritelmä on peräisin.
Sanaa ei aina käytetä tuossa merkityksessä, ja minulle on aina epäselvää, mitä itse kukin sillä tarkoittaa.
Helpompi seurata kavereiden ja sukulaisten elämänmenoa. Kaikkein läheisimpien kanssa ollaan yhteydessä muutenkin.
Mun sosiaalinen elämäni kuihtuisi täysin. Suurin osa kavereista ei pidä minuun mitään yhteyttä muulla tavalla. En uskalla lopettaa viimeisiäkin yhteydenpitokanavia, vaikka tiedän että loppujen lopuksi tällainen sosiaalisuus ei ole mitään oikeaa sosiaalisuutta tai mitään oikeaa ystävyyttä tai ehkä edes kaveruutta.
Koska minua ei ärsytä muiden somenkäyttö. Seuraan vain ihmisiä, jotka oikeasti kiinnostavat minua.