Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko teidän lapsuudessanne yllätysvieraat tavallisia?

Vierailija
03.08.2019 |

Itse oon syntynyt 70-luvulla ja omasta lapsuudessta ja nuoruudesta muistan, että sukulaiset varsinkin tulivat yllättäen käymään, myös muutkin. Samoin me saatettiin poiketa yllätysvisiitille. Vanhempani tykkäsivät, kun kävi vieraita, ja samoin jäi mulle vaikutelma että joka paikkaan oltiin tervetulleita.

Nykyään on hyvin toisenlaista. En itse tykkää yllätysvieraista, enkä koskaan mene kenellekään jos ei ole kutsuttu. Okei sisaruksille saatan joskus vaan ajaa pihaan mutta kyl mä niillekin aika usein soitan, kun kerran se mahdollisuus on, ennen vanhaan ei ollut. Haluaisitteko yllätysvierailut takaisin?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuo on totta, ennen käytiin toistensa luona ihan noin vaan ja ilmoittamatta.  Eikä sillä ajallakaan niin väliä ollut, kahdeksan tai yhdeksän aikaan illallakin saattoi joku vielä tulla.  Ovia ei pidetty lukossa, ellei sitten asuttu jossain kerrostalossa.

Eikä tosiaan ollut autoja samassa määrin kuin nyt, kävellen kuljettiin ja polkupyörillä.  Kerran yhtenä kesäyönä kuulin, että joku taisi tulla meille.  Oltiin siis jo nukkumassa.  Herätin äidin ja tämä meni katsomaan.  Siellä istui naapurin vanhapoika meidän kammarin penkillä.  Oli vähän kännissäkin.  Sillä oli joku suru puserossa ja oli lähtenyt meille sitä purkamaan, sanoi että kyllä hän voi odottaa aamuun, menkää vaan nukkumaan.  Mutta äiti jäi sen kanssa juttelemaan.  Vaaraton ja mukava tyyppihän se oli.

Nyt kun ajattelen, niin tuollaista ei voisi ikinä enää tapahtua.  Sehän katsottaisiin ihan loukkaukseksi talonväkeä kohtaan.  

Kodit tehdään nykyään niin hienoiksi ja sisustetaan ja laitetaan viimeisen päälle, mutta jotain niistä on hävinnyt.  Se on ihmiset.  Siis ihmiset, jotka tulee ja menee.  Kyllähän ne sisustajat laittelee isoja ruokailutiloja ja kehuskelee, kuinka täällä on sitten ihanaa olla ystävien kanssa ja tarjota ruokaa jne.  Mutta ei se tarkoita samaa kuin ennen.   Se on tekemällä tehtyä viihtyisyyttä, jota ei saa rikkoa millään ylimääräisellä eikä yllättävällä.  Vieraat kutsumalla kutsutaan ja heidän odotetaan käyttäytyvän niin, että se kaikki sopii yhteen tämän tiettyyn tyyliin tehdyn miljöön kanssa.  Vieraidenkin on oltava kotiin soveltuvia.  Sitten kun vierailu on sopivan ajan jälkeen loppunut, on vietetty "onnistunut" ilta.  Seuraavaksi odotetaan kutsua jonkun muun hienosti laitettuun kotiin.  

Tähän me menemme.  Kutsumatta tuleminen on moukkamaista ja epäsopivaa.  Miten ihmeessä sitä ei ennen ajateltu.  Että jos vaikka siellä onkin ihmiset puolipukeissa tai tukat laittamatta tai ei ole mitään tarjottavaa tai ollaan justiin siivoamassa tai ihan mitä vaan.  Miten ihmeessä ennen ei tuollaista ajateltu, ei sen kummemmin vieraat kuin isäntäväkikään.  

Vierailija
22/28 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luv. olin kuulemma vilkas pikkulikka ja yllärivieraita kävi. Puhelinta ei talossa ollutkaan. Kai mekin joskus käytiin jossakin, muttei paljon. Sitten isä kuoli eikä varsinkaan miesvieraita enää talossa käynyt. En ole sen koomin vilkas ollut! Joitain sukulaisia saattoi käydä ja sitten puhelinkin tuli taloon. Kyllä silloinkin emäntä murehti vierasvaraa ja siivoa.

Joku vanhempi sukulainen eli koko ikänsä niin, että ovi oli auki eikä ovikelloa ollutkaan.

Nyt kannatan sitä tapaa, että sovitaan tapaamiset. Ja kaipaan pelkkää kahvin tarjoamista, ilman lihottimia. Miksi ihmeessä pitäisi aina syödä pullaa tms ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin maalla. Tuolloin oli tapana käydä kylässä ilmoittamatta ja aina vieraat olivat tervetulleita. Jos vieras tuli, kun isäntäväki oli ruokailemassa, katettiin vieraallekin lautanen. Edelleenkin siellä vieras saattaa piipahtaa ilmoittamatta eikä se haittaa.

Vierailija
24/28 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muita ollutkaan kuin ihan harvoin pidempimatkalaisia sukua. Ei silloin ollenkaan etukäteen sovittu. Osattiin käydä kylässä niin ettei muita haitannut. Ja olla myös emäntinä.

Vierailija
25/28 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan oli 80-luvulla ja 90-luvun alkupuolella joku istumassa tuvan penkillä. Oman kylän ihmisiä. Itsekin juoksin aina lämpimäiset naapuriin. Käveltiin aina suoraan sisään ja koputeltiin ovenpieliä.

Ihan normaalia toimintaa. Jos oltiin syömässä tai kahvilla niin lautanen pöytään vaan, ruokaa ja tarjoamisia oli aina reilusti. Vieläkin sielläpäin ollessa piipahdellaan, ei me etukäteen soitella mihinkään, mennään vaan kattomaan onko jengi paikalla.

Monilla oli muuten ovenpielessä sellainen "postilaatikko", puinen minikaappi missä oli lehtiö, mihin sai kirjoittaa että oli käynyt jos ei oltukaan kotona.

Vierailija
26/28 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 83 syntynyt ja asuimme maalla Itä-Suomessa. Yllätysvierailijoita kävi kyllä jatkuvasti, harvemmin ihmiset mitään etukäteen ilmoitteli. Itsekin menin naapuriin ja ystävien luo ilmoittamatta, eikä siitä tuolloin kukaan pahastunut. Kyllä on maailma muuttunut paljon niistä ajoista, kun tuntuu että nykyään kaikki pitää sopia monta päivää ennen ja ilmoittaa vartin tarkkuudella milloin on tulossa. En hirveästi yllätysvierasta tykkää, mutta silti jotenkin ikävä noita aikoija.

Vierailija
27/28 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vm -71, eikä meille koskaan tullut yllätysvieraita, käsittääkseni ei mekään kenellekään menty yllärinä, aina oli sovittu kyläilyt. Mökille kyllä saattoi saapua yllätysvieraita.

Olen ihan tyytyväinen, että sama meno jatkuu tänäkin päivänä.

Vierailija
28/28 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuus 60-luvulla Helsingissä, ei käynyt yllätysvieraita. Tosin vanhempani olivat muuttaneet maalta kaupunkiin ja sukulaiset satojen kilometrien päässä eli ei kukaan lähtenyt sieltä asti katsomaan, sattuisimmeko olemaan kotona. Asuimme isossa kerrostalossa ja taisi olla melkein jokaisen perheen kohdalla sama eli maalta Helsinkiin muuttaneita. Naapureita tervehdittiin, mutta ei oltu heidän kanssaan muuten tekemisissä. Vanhemmillani oli 3 ystäväperhettä pääkaupunkiseudulla, mutta kukaan heistä ei asunut kävelymatkan päässä ja sen vuoksi kyläilyistä aina sovittiin etukäteen.