Nyt auttakaa! Mikä sairaus miehelläni on
Vai onko muka normaalia? Olen aivan loppu ja peloissani. Mies on 56, ja käytös on alkanut muuttua. Hän on ennen ollut tavallinen asiat hoitava mies, siis maksanut laskut ajallaan ja pitänyt huolta kodista. Kaksi ja puoli vuotta sitten tuli järkytys: mies oli saanut jo aiemmin isot veromätkyt, luulin hänen maksaneen ne mutta ilmeisesti kaikki karhukirjeetkin hän oli vaan jemmanut johonkin, sillä ulosotosta tuli viesti, että vero pitää maksaa heti tai asia etenee ulosottoon. Sitten vasta hoiti asian.
Hän myös alkoi pitää yhä vähemmän huolta itsestään, suihkussa ei käynyt enää joka päivä, ei pessyt käsiä vessassa käynnin jälkeen. Töistä tuli myös huolestuttavaa juttua, että hän ei ollut suoriutunut tehtävistään jääden tavoitteessa jälkeen, ja siitä tuli puhuttelu. Epäilin masennusta ja passitin työterveyteen, ja sieltä tuli tämä diagnoosi. Mies jäi saikulle ja aloitti terapian. Palasi töihin 3kk kuluttua, työssä menee kait ihan ok, ja terapia alkaa olla lopussa.
Mielestäni kuvio on mennyt vaan huonompaan suuntaan. Mies ei enää hallitse asioita. Esim. autolla ajaessa hän ajaa välillä miten sattuu, ja nyt kesälomareissulla hän suorastaan eksyi pari kertaa, siis suuntavaisto katosi ihan pöhköissä kohdissa.
Posti tuo säännöllisin väliajoin karhuja, oon vaivihkaa siirtänyt hänen laskuja suoraveloitukseen, eikä hän ole huomannut koko asiaa. Mobiilipankkia hän ei tykkää käyttää, eikä enää seuraa mihin raha menee, esim. oli maksanut useamman vuoden vanhaa kännykkäliittymää ja mokkula, minä sit kerran selvitin mitä nää laskut on ja havaitsin ettei ne edes ole käytössä.
Kumminkin hän muistaa hyvin lasten harrastusajat, pojan futisturnausten ajan paremmin kuin minä itse. Eikä ole mitään klassisia lähimuistiongelmia.
Sen sijaan hän on menneisyydestä tilapäisesti unohtanut asioita, mm. muisti tyttären kastetilaisuuden ihan väärin mutta muisti oikein kun korjasin. Samoin yhtäkkiä väitti, että oltaisiin menty kihloihin Roomassa. Me mentiin kihloihin Suomessa mut häämatka seuraavana vuonna oli Roomaan. Tämmöisiä ihme juttuja tulee aina välillä.
Asioiden hoitamatta jättämiset on aiheuttanut meille riitaa, ja hän menee ihan paniikkiin välillä, siis hätääntyy kun tulee kinaa vaikka laskuista. Aivan kuin hänellä olisi olo, ettei hän enää tajua asioita ja pysy kärryillä.
Sit hänestä on tullut muutamissa kohdin ilkeä. Esim. näitä omia mokiaan on selittänyt aikuiselle pojalleen minun syynäni. Näin myös sattumalta hänen lähettämän WA-viestin alun, joka alkoi sanoilla ”taas tuo akka raivoaa”. Riita oli lähtenyt siitä, että hän oli unohtanut maksaa pojan kaikki futismaksut useamman kuun ajalta ja meille molemmille tuli sit s-postia, että pojalta lähtee oikeus osallistua peleihin, jos ei seuramaksuja makseta. Tämäkin oli jotenkin minun syyni. Laitoin ne sit menemään suoraveloituksena omalta tililtäni.
Mies myös nukkuu pitkiä pitkiä päiväunia. Helposti 2h. Hän on aina ottanut semmosia 15-30min power nappeja mut viime vuosina ne on venyneet.
Olen alkanut epäillä nyt jotain muistisairautta tai muuta vakavaa, olen erittäin huolissani. Lapsetkin on vasta 13 ja 10. Miten muistisairaudet alkaa? Vai onko hän yhä masentunut? Joku neurosairaus? Ahdistuneisuus??
Anteeksi pitkä viesti mut olen tosi huolissani, eikä ole ketään keneltä kysyä. Aion patistaa hänet työterveyteen kun palaa lomilta töihin ensi viikolla.
Kommentit (38)
Oirekuva
Otsa-ohimolohkorappeumat jaotellaan kliinisen oirekuvan perusteella alatyyppeihin: käytösoirein ilmenevään otsalohkodementiaan (frontotemporal dementia, FTD) ja pääasiassa kielellisin oirein ilmeneviin etenevään sujumattomaan afasiaan (non-fluent variant primary progressive aphasia, nfvPPA), semanttiseen dementiaan (semantic variant primary progressive aphasia, svPPA) ja logopeeniseen afasiaan (logopenic variant primary progressive aphasia, lvPPA) (kuvio 1). Näistä ehdottomasti yleisin on otsalohkodementia, lähes 80 % kaikista otsa-ohimolohkorappeumista (5,6).
Otsalohkodementian ensioireita ovat muutokset käyttäytymisessä ja persoonallisuudessa (taulukko 1). Lisäksi arviointikyky ja toiminnanohjaus heikkenevät. Henkilö voi olla joko apaattinen tai toisaalta levoton ja vauhdikas, aivoatrofian sijainnin mukaan. Merkittävällä osalla potilaista tauti ilmenee alkuun mieliala- ja psykoosioirein (7), kun taas muistisairauteen viittaavat varsinaiset muistivaikeudet ovat vähäisiä. Tämän vuoksi taudin tunnistaminen on haasteellista, samoin kuin erotusdiagnostiikka psykiatrisiin sairauksiin nähden. Mielenkiintoisen havainnon mukaan jopa puolet otsalohkodementiapotilaista on tehnyt taudin alkuvaiheessa rikoksen (esim. liikennerikkeet, seksuaaliset hyökkäykset, omaisuuden tuhoaminen, väkivalta) (8).
Otsalohkodementian oireet alkavat yleensä 55–60 vuoden iässä, mutta vaihtelu on suurta: tiedetään noin 30 ikävuoden kohdalla alkaneita tautitapauksia sekä toisaalta vasta 80 vuoden iässä ilmenneitä ensioireita (9,10). Taudin alkaminen alle 45-vuotiaalla tai yli 75-vuotiaalla on kuitenkin harvinaista. Taudinkuva syvenee verrattain nopeasti ja keskimääräinen elinajan ennuste on 8 vuotta diagnoosista. Kuitenkin osa otsalohkodementioista etenee hyvin hitaasti, jopa 20 vuotta. Merkittävällä osalla potilaista on parkinsonismin tai ALS-taudin piirteitä.
Isälläni oli noita oireita ja valitettavasti se enteili alzhaimeria. Olen pahoillani.
Tutulla miehellä alkoi muistisairaus noin :( meni nopeasti huonoon kuntoon. Ikävintä oli se, ettei se itse kokenut olevansa sairas ja raivostui kun asiasta perhe yritti puhua. Kieltäytyi pitkään tutkimuksista ja eli "normaalia elämää" aina vain sekavammin, muttei tapahtunut mitään niin pahaa että olisi joutunut pakkohoitoon. Lopulta päätyi hoidon piiriin kun oli jo huonossa kunnossa ja ei pystynyt käymään töissä ja eksyi ulkona yms. Ikää taisi olla noin 60.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä mies on itse terveydentilastaan?
Ei välttämättä mitään. Ei sairastunut aina tajua olevansa sairas.
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa muistin pätkimistä, väsymystä, heikkoutta, nostaa kolesteroliarvoja, ja painoa, mutta ei välttämättä kaikilla. Siihen kuuluu myös palelua ja ihon kuivumista. Muistin pätkiminen oli minun suurin ongelmani.
Itse pystyin pahimmillaan katsomaan elokuvan viikon sisällä uudestaan, muistamatta mitä siinä oli tapahtunut. Olin n. 20v silloin. Kun sain kilpirauhaslääkityksen elämä alkoi hymyillä. En ollut enää väsynyt, jaksoin tehdä kotitöitä ja työt ja opiskelutkaan eivät enää tuntuneet raskailta, kun muisti toimi ja jaksoi taas.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on lisääntyvä sairaus ja osittain seurausta Tsernobilyn ydinonnettomuudesta.
Hakeutukaa kokeneen endokrinologin vastaanotolle.
Alzheimer ym. muistisairaudet ovat tuon ikäisillä tosi harvinaisia. Pitäisi olla suvussa sitten sille varhaiselle muodolle altistava alttius. Ennemmin tulisi mieleen masennus ja huonosti hoidettu sellainen tai sitten miehen vaihdevuodet. Pitäisi myös mitata kilpirauhasarvot sekä testosteroni. Kyllähän sitä Suomessa on vanhempiakin pikkulastenkin isiä, ihan julkisuudessa seitsemänkymppisiäkin jotka on vielä työelämässä. Ennemmin olisi huolissani sellaisista jotka ovat juoneet tai käyttäneet aineita olivatpa miten nuoria hyvänsä, heidän lapsiaan olen nähnyt omassa työssänikin.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa muistin pätkimistä, väsymystä, heikkoutta, nostaa kolesteroliarvoja, ja painoa, mutta ei välttämättä kaikilla. Siihen kuuluu myös palelua ja ihon kuivumista. Muistin pätkiminen oli minun suurin ongelmani.
Itse pystyin pahimmillaan katsomaan elokuvan viikon sisällä uudestaan, muistamatta mitä siinä oli tapahtunut. Olin n. 20v silloin. Kun sain kilpirauhaslääkityksen elämä alkoi hymyillä. En ollut enää väsynyt, jaksoin tehdä kotitöitä ja työt ja opiskelutkaan eivät enää tuntuneet raskailta, kun muisti toimi ja jaksoi taas.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on lisääntyvä sairaus ja osittain seurausta Tsernobilyn ydinonnettomuudesta.
Hakeutukaa kokeneen endokrinologin vastaanotolle.
Jatkan.
Väsymys on tyypillistä kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Itse saatoin nukkua 12 h yöunet + päiväunet ja olin silti väsynyt. Lääkityksellä 8h yössä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Alzheimer ym. muistisairaudet ovat tuon ikäisillä tosi harvinaisia. Pitäisi olla suvussa sitten sille varhaiselle muodolle altistava alttius. Ennemmin tulisi mieleen masennus ja huonosti hoidettu sellainen tai sitten miehen vaihdevuodet. Pitäisi myös mitata kilpirauhasarvot sekä testosteroni. Kyllähän sitä Suomessa on vanhempiakin pikkulastenkin isiä, ihan julkisuudessa seitsemänkymppisiäkin jotka on vielä työelämässä. Ennemmin olisi huolissani sellaisista jotka ovat juoneet tai käyttäneet aineita olivatpa miten nuoria hyvänsä, heidän lapsiaan olen nähnyt omassa työssänikin.
Meidänkään suvussa ei muilla ole ollut otsalohkodementiaa, kun isälläni. Hänellä se alkoi suhteellisen nuorena, aloimme huomata oireita kun hän oli noin 57-58 vuotias. Siitä kesti vielä muutama vuosi, että sairaus diagnosoitiin (eli että isä suostui lääkäriin). Tällä hetkellä hän on ollut hoitolaitoksessa 5 vuotta, täysin sänkyyn autettava, ei liiku eikä puhu. Ei pysty syömään, ei nousemaan istumaan sängyn laidalle. On alle 70-vuotias.
Neurologille ehdottomasti, eikä minkään työterveyslääkärin kautta vaan hetiVaraisin ajan välittömästi ja lähtisin itse mukaan vastaanotolle.
Käsittääkseni työterveyteen voi myös mennä loman aikana. Ei siis tarvitse odotella loman loppuun asti.
Meneehän itsekin neurologin vastaanotolle mukaan kertomaan omat havaintosi, jos mies ei kaikkia oireitaan tunnista. Kuulostaa valitettavasti muistisairaudelta
Kiitos kaikille vinkeistä. Menen ehdottomasti mukaan lääkäriin ja jos ei työterveys asiaa ala heti voimallisesti edistämään niin sit yksityiselle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä tarina, en jaksa lukea.
Sinuna menisin lääkäriin. Keskittymiskyvyssäsi on ongelma. Aivokasvainkin voi oireilla keskittymiskyvyn, sekä myös empatian puutteena.
Neurologille ja sitä kautta magneettikuviin!
Itse ainakin olisin jo etsinyt oireisiin sopivia sairauksia, enkä täältä kyselisi.
Aivokasvainta veikkaan, ilman alan tuntemusta. Yhdellä läheiselläni sellainen oli vuosikymmeniä sitten.
Lewyn kappaletaudissa tulee nopeasti niitä hallusinaatioita. Mummoni siihen sairastui ja hyvin nopeasti sairaus eteni niihin näköharhoihin.
Ap:lle sanon että menkää yhdessä lääkäriin. Jos ei mies osaa kertoa itse oireitaan niin ihan turha mennä lääkäriin yksin, voi myös kaunistella asioita.