Herääkö miehillä
ikinä tunteet seksisuhteissa vai onko se enemmän naisten ongelma?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, miesten ja naisten suhde tunteisiin ja seksiin ei ole niin erilainen kuin kuvitellaan. On aika vanhanaikaista ja stereotyyppistä nähdä mies aina valmiina panokoneena ja nainen kykenevänä nauttimaan seksistä vain unelmiensa rakastetun kanssa.
Vanhanaikaista tai ei, niin olen siinä käsityksessä, että miehillä ja naisilla on biologisesti erilaiset lisääntymisstrategiat: naiset pyrkivät panostamaan yhteen mahdollisimman hyvään kumppaniin, koska lisääntyminen on naiselle isompi panostus ja riski, kun miehet puolestaan pyrkivät panostamaan laadun sijasta määrään. Tämä siis keskimäärin ja kun ajatellaan pelkästään biologisia lähtökohtia. En ollenkaan ajattele, että miehet olisivat tunteettomia robotteja, mutta olen siinä luulossa, että miehet pystyvät helpommin pitämään tunteet ja seksin erillään. Vai onko tämä kulttuurinen itseään toteuttava olettamus? Naisilla ainakin seksin harrastaminen väistämättä nostaa kiintymyshormoonien eritystä ja suuremmassa määrin kuin miehillä. Jos seksiä on riittävästi ja se on tarpeeksi hyvää voiko mies kiintyä tai jopa rakastua vai erotteleeko miehet mielessään seksi- ja rakkaussuhteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, miesten ja naisten suhde tunteisiin ja seksiin ei ole niin erilainen kuin kuvitellaan. On aika vanhanaikaista ja stereotyyppistä nähdä mies aina valmiina panokoneena ja nainen kykenevänä nauttimaan seksistä vain unelmiensa rakastetun kanssa.
Vanhanaikaista tai ei, niin olen siinä käsityksessä, että miehillä ja naisilla on biologisesti erilaiset lisääntymisstrategiat: naiset pyrkivät panostamaan yhteen mahdollisimman hyvään kumppaniin, koska lisääntyminen on naiselle isompi panostus ja riski, kun miehet puolestaan pyrkivät panostamaan laadun sijasta määrään. Tämä siis keskimäärin ja kun ajatellaan pelkästään biologisia lähtökohtia. En ollenkaan ajattele, että miehet olisivat tunteettomia robotteja, mutta olen siinä luulossa, että miehet pystyvät helpommin pitämään tunteet ja seksin erillään. Vai onko tämä kulttuurinen itseään toteuttava olettamus? Naisilla ainakin seksin harrastaminen väistämättä nostaa kiintymyshormoonien eritystä ja suuremmassa määrin kuin miehillä. Jos seksiä on riittävästi ja se on tarpeeksi hyvää voiko mies kiintyä tai jopa rakastua vai erotteleeko miehet mielessään seksi- ja rakkaussuhteet?
Lisään vielä, että naiset pyrkivät luontaisesti panostamaan yhteen riittävän hyvään kumppaniin kerrallaan, mutta kumppaneita voi silti olla ajan kuluessa monta, koska naisetkin haluavat jälkeläisilleen geneettistä vaihtelua eivätkä ole sen yksiavioisempia kuin miehetkään.
En ole koskaan harrastanut seksiä ilman tunteita eikä ole halunnut. Seksi ilman tunteita on vain kalpea aavustus oikeasta seksistä ja rakastelusta. Siksi en ole koskaan ymmärtänyt miehiä jotka käy maksullisissa. Seksiä vailla intohimoa. Ei kiitos.
M62
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan harrastanut seksiä ilman tunteita eikä ole halunnut. Seksi ilman tunteita on vain kalpea aavustus oikeasta seksistä ja rakastelusta. Siksi en ole koskaan ymmärtänyt miehiä jotka käy maksullisissa. Seksiä vailla intohimoa. Ei kiitos.
M62
Onko intohimo mielestäsi sama asia kuin rakkaus ja välittäminen vai verrattavissa pelkästään fyysiseen haluamiseen ja himoon, vai liittyvätkö nämä kaikki yhteen?
Kaikki liittyy kaikkeen. Seksi ilman henkistä yhteyttä on vain kalpea aavistus nautinnollisesta intohimoisesta seksistä. Onneksi en ole koskaan haileeta seksiä kokenut. Kun sielut yhtyy on vaikea lähteä vieraisiin naisiin. Niistä ei näe kuin kuoret, tyhjän talon. Intohimoinen seksi on ennenkaikkea henkistä yhtymistä
M62
No kyllä herää joillain miehilläkin tunteet, vaikka pelkästä panosuhteesta on sovittu.
Ottaa päästä kun jokukin sanoi, ettei ripustaudu ja hohhoijaa, sepä vasta ripustautuukin: sata viestiä päivässä ja puheluita, kyttäämistä, kyselyä ja kuvitelmia missä oot ja kenen kanssa. Jos sanoo, ettei nyt huvita niin miksi? Miksi? Mikä on vialla? Mikä sua vaivaa?
Sit kun sanoo, että se on loppu syistä x, y ja z niin ei voi uskoa vaan painostaa ja vonkuu ja väittää vastaan, ettei ole syitä x, y ja z.
Ihminen, tunne itsesi. Jos joku on parisuhdeihminen niin ei kannata hakeutua pelkkään seksisuhteeseen ilman sitoumuksia.
Kyllä minä pillun tunnen taatusti moloni varressa. Eli kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki liittyy kaikkeen. Seksi ilman henkistä yhteyttä on vain kalpea aavistus nautinnollisesta intohimoisesta seksistä. Onneksi en ole koskaan haileeta seksiä kokenut. Kun sielut yhtyy on vaikea lähteä vieraisiin naisiin. Niistä ei näe kuin kuoret, tyhjän talon. Intohimoinen seksi on ennenkaikkea henkistä yhtymistä
M62
Kaunista luettavaa.
Itsellenikin tunteet on olleet tärkeässä osassa seksiä, toisaalta ei olekaan ollut kuin yksi kumppani jonka kanssa nyt naimisissakin. Nuorena olisin varmaan voinut harrastaa seksiä muutenkin, mutta eipä siihen koskaan ollut semmoista pakkoa ollut että olisin vain etsinyt panokaveria. -40-v mies.
Seksisuhteessa kumppanin pitää olla molemmille sopiva. En osaa ajatella itselle maksullisia naisia, mutta seksisuhde käy, kun kunnioitus ja luottamus on molemmin puolista. Jos on sovittu seksisuhteesta, niin ei siihen kuulu toisen valvominen ja mustasukkaisuus.
Ehkä minussa on jokin vialla ku olen itse parisuhteessa mutta hyväksyn seksisuhteet. Hyväksyn sen takia kun tunteet eivät saa tulla peliin ja vertaan seksisuhdetta esim. terapiaan, hoitoon, hierontaan, ym. hyvinvointipalvelun. Se on minun omaa juttua, joka on parisuhteen ulkopuolista. Vrt. Kampaajalla käynti. Se ei saa mennä tunteisiin, niin että toiseen jää kiinni tunne tasolla. Taas vertaus esim. vaikka hierojaan. Se on vain vastavuoroista palvelua.
Minulla on kokemusta miten se voi mennä naisilla tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Seksisuhteessa kumppanin pitää olla molemmille sopiva. En osaa ajatella itselle maksullisia naisia, mutta seksisuhde käy, kun kunnioitus ja luottamus on molemmin puolista. Jos on sovittu seksisuhteesta, niin ei siihen kuulu toisen valvominen ja mustasukkaisuus.
Ehkä minussa on jokin vialla ku olen itse parisuhteessa mutta hyväksyn seksisuhteet. Hyväksyn sen takia kun tunteet eivät saa tulla peliin ja vertaan seksisuhdetta esim. terapiaan, hoitoon, hierontaan, ym. hyvinvointipalvelun. Se on minun omaa juttua, joka on parisuhteen ulkopuolista. Vrt. Kampaajalla käynti. Se ei saa mennä tunteisiin, niin että toiseen jää kiinni tunne tasolla. Taas vertaus esim. vaikka hierojaan. Se on vain vastavuoroista palvelua.
Mutta nyt ei kysytty meneekö naisilla tunteisiin, vaan miten on miesten laita. Sinä ilmeisesti pystyt pitämään pään ja sydämen kylmänä vaikka seksi olisi hyvää ja toinen osapuoli olisi rakastunut? Otit puheeksi mustasukkaisuuden ja toisen vahtaamisen, kuuluvatko ne mielestäsi rakkauteen ja ovatko ne jonkilainen rakkauden osoitus? Vai onko kyseessä omistamisen ja kontrolloimisen halu pikemminkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt ei kysytty meneekö naisilla tunteisiin, vaan miten on miesten laita. Sinä ilmeisesti pystyt pitämään pään ja sydämen kylmänä vaikka seksi olisi hyvää ja toinen osapuoli olisi rakastunut? Otit puheeksi mustasukkaisuuden ja toisen vahtaamisen, kuuluvatko ne mielestäsi rakkauteen ja ovatko ne jonkilainen rakkauden osoitus? Vai onko kyseessä omistamisen ja kontrolloimisen halu pikemminkin?
Helposti menee molemmin puolin tunteisiin. Kyllä miehilläkin menee, jos löytyy sopiva kumppani. Elämä ei ole pelkkää seksi ja on myös asioita mistä pitää ottaa vastuu esim. lapset. Seksisuhteessa on minun mielestä kyse vain seksistä. Jos esim. omassa parisuhteessa on ongelmia seksin suhteen, niin yksi vaihtoehto on seksisuhde parisuhteen rinnalla.
Kaikki on niin yksilöllistä ja kaikki ei sovi kaikille. Olen itse tämän kannalla, jos kotona asiat eivät hoidu sängyssä. Ainakin minä kykenen hoitamaan vaimoni sekä "rakastajatteren". Seksisuhde on luotava tavalla, jossa molemmilla osapuolilla on hyvä olla. Tunnetta voi olla, muttei se saa vaikuttaa toisen parisuhteeseen.
Esimerkiksi jos nainen ei saa kotona oikeanlaista seksi (tiedän tämän olevan aika yleistä) niin mies joka ei saa riittävästi kotona ja heillä tarpeet kohtaavat, niin kaikki voittavat.
Ehkä naisen on vaikea asettua "rakastajattaren" rooliin koska voi tuntua paremmalta vaihtaa nykyinen mies. Monessa tapauksessa tämä seksisuhde olisi hyvä ratkaisu. "Rakastajatar" jaksaisi paremmin omaa parisuhdetta ja se perhe-elämä voisi toimia paremmin. Saisi "rakatajalta" sitä huomiota ja arvostusta, mitä oma mies ei anna, mutta perhe säilyisi ehjänä. Tämä voisi olla myös väliaikainen ratkaisu. Vertaan tämä edelleen vaikka hierontapalveluun.
Tyydytetty tyytyväinen nainen on energisempi ja iloisempi sekä jaksaa sitä perusarkea paremmin. Kokemukseni perustuu pitkiin parisuhteisiin, jossa liian helposti erotaan ja myöhemmin kadutaan. Toinen osapuoli parisuhteessa voi olla liian hallitseva ja toinen joutuu kärsimään. Yleensä tämä kärsivä sapuoli tarvitsee apua.
Ehkä kaikki ei ymmärrä mutta aivan sama. Olen silti tätä mieltä. On minullakin joskus mennyt tunteisiin, mutta se kannattaa miettiä vähän pidemmälle omaa elämää ja yrittää laimentaa tunteita. Joillakin ihmisillä on taipumus toisten hallintaan ja mustasukkaisuuteen, mutta siinä toinen osapuoli kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vähän utelen, mutta mitä mieltä kumppanisi om noista muista seksisuhteista? Valitsetteko yhdessä sen kohteen, vai puhutteko edes asiasta?
Jo alusta lähtinen olen ollut epäitsekäs ja naisen mahdollisimman suuri, suurempi kuin ehkä odottaa, nautinto ollut tavoitteena. Nauttinut naisen nautinnon kautta ja halunnut, että nainelle tulee kiitollisuuden tunne siitä, että harrasti minun kanssani seksiä. Itsekkyys tulee tätä kautta, haluan että nainen kiintyy ja haluaa siten intohimoisesti seksiä kanssani yhä uudestaan. Siihen pyrin joka kerta. Parhaimmassa tapauksessa nainen jään orkkuihin ja minuun kiinni, kuten nyt sitten kävikin. Mutta mikään ei edelleenkään ole muuttunut 40v jälkeen, lähtökohta seksin harrastamisessa on yhä edelleen sama. Vaimoni tekee yhä vieläkin aloitteet seksiin ja haluaa nautintonsa. Toki tälläinen nainen tekee kaikkensa myös vastavuoroisesti. Kuka sitten enää muuta kaipaisikaan.
Jos nyt sitten menisin vieraisiin, toteuttaisin tuota samaa. Silloin naiselle tulisi tunteet mukaan kruunaamaan seksiä, mutta, ISO MUTTA, tunteiden tullessa mukaan saattaisi itselläkin isopyörä heittää. Ilman tunteita, kun ei ole nautinnolista seksiä. Siinä sitä sitten oltaisiin hetken päästä parisuhde pilalla etc. Näitä nähty kaveripiirissä ihan tarpeeksi.
M62
Vierailija kirjoitti:
M62
Sama täällä, en voisi kuvitellakaan yhden yön juttua tai muutenkaan seksiä ilman tunteita.
M41
Olisko tähän vielä mielipiteitä/kokemuksia?
Tutkitustijan miehet rakastuvat naisia herkemmin/nopeammin. Yhtä usein kuin naiset, mutta vähän helpommin. Siinä sulle faktaa, ap.
Mulla on ollut vaan yksi seksisuhde, joka on jatkunut kohta 25 vuotta. Joo, on menny tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tutkitustijan miehet rakastuvat naisia herkemmin/nopeammin. Yhtä usein kuin naiset, mutta vähän helpommin. Siinä sulle faktaa, ap.
Olisko sinulla jotain tutkimusta tai linkkiä suositella?