Onko normaalia että kuukautiskierto pitenee
Kommentit (5)
On mielestäni ihan normaalia, voi myös ensin tihentyä ja runsastua, kuten minulla. Joillakin jää ihan yhtäkkiä pois eikä koskaan enää tule (kuten siskollani). Mulla oli vuoden pois ja tuli taas kerran ja jäi pois. Näkyy kaikenlaista vaihtoehtoa olevan eri ihmisillä. Toiset ei huomaa mitään vv-oireita ja toiset melkein kuolee hikoiluun/paleluun. Minä vuorotellen palelin ja hikoilin. Palelusta harvoin puhutaan mutta itse nukuin välillä toppatakki päällä (+villasukat ja pipo ) kahden täkin alla ja silti palelin. Mutta aina kannattaa gyneltä kysyä, saa ehkä varmempaa/oikeampaa/luotettavampaa tietoa.
Sekä pitenee että lyhenee eli menee täysin sekaisin, kun vaihdevuodet lähenevät. Välillä 60 pv ja välillä 20 pv.
Mulla meni juuri kuten oppikirjoissa.
Eli aluksi alkoi tihentyä viidenkympin korvilla, sitten ylipäänsä epäsäännöllistyi. Saattoi olla vain 15 päivän väli tai sitten pari kuukautta. Vaikeata aikaa, kun ei pystynyt ennakoimaan mitenkään.
Sitten ihan viimeisen vuoden aikana on ollut neljänkin kuukauden väli. Tulivat kuitenkin. Nyt olen 55-vuotias ja viimeisistä kuukautisista taas neljä kuukautta. Oletan, että ovat loppu nyt, kun ikääkin on jo yli keskiverron menopaussin reippaasti.
Ensin kuulemma lyhenee, sitten pitenee. Yksilöllistä kai.