Äitini opettaa lastani tuhlamaan!
Kauhealla vaivalla olen yrittänyt opettaa lasta säästäväiseksi ja ottamaam esimerkkiä Roope Ankasta joka ei käytä rahaa mihinkään turhaan vaan säästää kaiken ylimääräisen, nyt kuitenkin äitini on alkanut tahalleen vesittämään kovaa työtäni ja opettaa lasta tuhlaamaan esimerkiksi ettei ole mitään väärää ostaa jäätelöä, käydä elokuvissa tai shoppailla uusia vaatteita. Mutta jos nuo jättää tekemättä ja syö sen sijaan sen terveellisen lounaan kotona ja katsoo ohjelmat telkkarista niin siinäkin säästää kuukausittain paljon rahaa.
Kommentit (3)
Mun vanhemmat opettaa lapsia mässäilemään, ja se on vielä turhaittavampaa kuin tuhlaaminen. Molemmat toki tapoja, joita en lapsilleni haluaisi.
Mikähän hiivatti siinä on kun (itsekin lihavien) vanhempieni silmissä näkyy suunnaton tyytyväisyys antaessaan lapsille herkkuja? Miksi??
Ja kyllä, olen puhunut asiasta. Tiukastikin. Monesti. Mutta ei auta ei, alkavat vaan marttyyreiksi. Lopulta sanoin lapsille, että te ETTE ota mummolassa mitään. Olivat oikein houkuttelemalla houkutelleet lapset ottamaan ja "pidetään tämä salaisuutena".
Vaikeaa tämä on siksi, että vanhempani asuvat lasten koulun vieressä ja heistä on iso apu iltapäivisin kun itse käyn töissä. Siksi ei onnistu kyläilyn kieltäminen, enkä halua sitä tehdäkään koska lapset rakastavat mummolaansa.
Sori tulin vähän norppimaan tähän ketjuun, mutta oli pakko avautua 😁
Aloituksesta jäi vähän epäselväksi ostaako isoäiti ne jäätelöt ja elokuvaliput omilla rahoillaan. Vai "yllyttääkö" lasta ostamaan nämä tuotteet omilla rahoillaan. Ja jos isoäiti ostaa jäätelön tai vie lasta elokuviin omilla rahoillaan, niin ihan tosissaanko sanot, ettei isoäiti saisi tätä tehdä. Perusteluna ettei lapsi tällöin opi säästämään?
Meillä lapset saavat summan x kuukaudessa rahaa. Näillä he saavat tehdä mitä haluavat. Toinen lapsi on luonnostaan aika pihi ja hänellä onkin aina rahaa säästössä. Toinen tykkää tuhlata. Useamman kerran on ollut tilanne, että hän huomaa kaupassa jotain minkä haluaisi. Mutta rahat loppu. Tällöin kerrotaan, että kuinka kauan hänen täytyy säästää jotta saa tuotteen. Lapset vielä alakoulussa, ja uskon että myös tuo toinen oppii aikuisikään mennessä mikä vaikutus sillä on jos rahat heti tuhlaa.
Mielestäni on parempi että lapsi saa omalla tavallaan opetella rahan käyttöä vielä kotona asuessaan näillä pienillä kuukausirahoilla. Se että nyt kiellät häntä käyttämästä omia rahojaan ja vain säästämään. Saattaa johtaa siihen, että kun et ole enää vieressä vahtimassa alkaa hän urakalla tuhlaamaan, kun kukaan ei ole vieressä motkottamassa.
Totta. Ei kannata lähteä kävelylle, koska kenkien pohjat kuluvat ikävästi.
Kannattaa käyttää pipoa, niin hiuksia ei tarvitse pestä tai leikkauttaa.