Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hätäsektio...?

Vierailija
02.08.2019 |

Meidän kolmas lapsi syntyi reilu kuukausi sitten. Vauvan sykkeiden hidastumisen vuoksi minulle suoritettiin hätäsektio. Sektion aikana selvisi, että napanuora oli synnytyskanavassa puristuksissa, joka siis aiheutti sykkeen hidastumisen. Minut nukutettiin toimenpiteen ajaksi.

Asiaan: kerroin yhdelle tutulle tästä, joka kysyi, että mites synnytys meni. Mutta koska mulla arpa vakaan niin ”Ei voi olla hätäsektio, koska siinä haava aina pystyyn!”

En oikein osannut kommentoida mitään. Synnärillä lääkäri puhui vain hätäsektiosta....

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kumma kommentti! No, jätä omaan arvoonsa, ainahan noita kummallisia "faktoja" tulee etenkin kun kaikilla on kokemusta lasten syntymisestä suoraan tai välillisesti, ja asia on kuuma puheenaihe etenkin tietyssä ikäpolvessa.  

Onnea uudelle äidille! :)

Vierailija
2/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla että sinulle tehty kiireellinen sektio? Toisaalta, mitäpä väliä termillä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsen asennosta ja sijainnista synnytyskanavassa. Yleensä kiireessä pystyviilto, mutta joskus vaaka syystä tai toisesta parempi. Istukan sijaintikin vaikuttanee sekä edelliset arvet.

Vierailija
4/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla että sinulle tehty kiireellinen sektio? Toisaalta, mitäpä väliä termillä on.

Kiireellisessä tuskin nukutetaan....

Vierailija
5/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäsectiossa haava tehdään pystyyn, kiireellinen sectiossa vaakaan. Hätäsectiossa nukutetaan, kiireellisessä sectiossa puudutetaan. Eli sun kohdalla menee nyt vähä ristiin. Mitä sun synnytyspapereissa sitten lukee?

Vierailija
6/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa varmasti tehty hätäsectio, se että nukutettu kertoo myös siitä. Olen kätilö, mun ystävä gynekologi. Hän tekee sekä hätä - että kiireelliset sectiot vaakatasoon (ns pfannestiel). Taitava gynekologi osaa sen.

Vierailija
7/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiireellisessä sektiossa vauvalla ei ole välitöntä hengenvaraa, hätäsektiossa on.

Minulle tehtiin kiireellinen sektio, olin hereillä ja haava vaakasuoraan, odoteltiin gynen lisäksi päivystävä kirurgi paikalle. Päivystävä kirurgi oli toivonut pääsevänsä sektioon, jos sellainen osuisi hänen päivystyksen ajaksi, muuten olisi gyne tehnyt sektion yksinään.

Vierailija
8/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaaka arpi - suunniteltu sectio tai kiireellinen sectio yleensä. Tehdään yleensä puudutuksessa. Pysty arpi - hätäsectio. Yleensä tarve nukuttaa nopeasti sikiön ahdinkotilan vuoksi. Minulla itsellä kiireellinen sectio ja pysty arpi, tehtiin puudutuksessa. Syynä pysty arpeen se, että minulla on ylipainoa ja lääkäri mietti, että nitenkähän sen viillon kanssa, kun se olisi jäänyt mahapoimuun. Sanoin lääkärille, että se on minun läskeille ihan sama miten päin leikataan tai tuleeko näkyvä arpi vai ei, kunhan lapsi saa syntyä terveenä, oli jo sykkeessä laskuja. Viilto tehtiin sitten pystyyn ja onneksi, koska sitten lapsen irrotuksessa lantiosta oli haastetta.

Eikö se lopputulos ole tärkein?!

Onnea perheellenne!

Vierailija
9/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä hätä ollut, kun on nukutettu. Epiduraalin tai spinaalipuudutuksen kanssa olisi mennyt pitempään ennen kuin olisi pystytty leikkaamaan.

Vierailija
10/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätäsectiossa haava tehdään pystyyn, kiireellinen sectiossa vaakaan. Hätäsectiossa nukutetaan, kiireellisessä sectiossa puudutetaan. Eli sun kohdalla menee nyt vähä ristiin. Mitä sun synnytyspapereissa sitten lukee?

Just kuin sen tutun suusta :D. Papereissa lukee hätäsektio.

Vierailija
11/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaaka arpi - suunniteltu sectio tai kiireellinen sectio yleensä. Tehdään yleensä puudutuksessa. Pysty arpi - hätäsectio. Yleensä tarve nukuttaa nopeasti sikiön ahdinkotilan vuoksi. Minulla itsellä kiireellinen sectio ja pysty arpi, tehtiin puudutuksessa. Syynä pysty arpeen se, että minulla on ylipainoa ja lääkäri mietti, että nitenkähän sen viillon kanssa, kun se olisi jäänyt mahapoimuun. Sanoin lääkärille, että se on minun läskeille ihan sama miten päin leikataan tai tuleeko näkyvä arpi vai ei, kunhan lapsi saa syntyä terveenä, oli jo sykkeessä laskuja. Viilto tehtiin sitten pystyyn ja onneksi, koska sitten lapsen irrotuksessa lantiosta oli haastetta.

Eikö se lopputulos ole tärkein?!

Onnea perheellenne!

Ihanaa, että kaikki meni hyvin :)

Vierailija
12/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ehkä tyytyisin vaan sanomaan, että hätäsektio tai kiireellinen sektio, eipä sillä niin väliä. Vauva tuli turvallisesti ulos ja kaikki kunnossa

Vierailija
13/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ehkä tyytyisin vaan sanomaan, että hätäsektio tai kiireellinen sektio, eipä sillä niin väliä. Vauva tuli turvallisesti ulos ja kaikki kunnossa

No niinpä! Ehdottomasti tärkein asia! Mutta kyllä se pelästytti ja kun lääkäri istui puhumassa, mitä tapahtui...

Vierailija
14/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lapsen asennosta ja sijainnista synnytyskanavassa. Yleensä kiireessä pystyviilto, mutta joskus vaaka syystä tai toisesta parempi. Istukan sijaintikin vaikuttanee sekä edelliset arvet.

Lääkärin kokemus ja osaaminen vaikuttaa myös. Se mihin suuntaan viilto on tehty ei vaikuta hätäsektio määritelmään. Se on nimittäin aikaikkuna ja vaatii yleisanestesian (nukutuksen). Ap:lle on siis tehty hätäsektio ja kaveri puhunut p...aa.

Vierailija
15/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä! Ehdottomasti tärkein asia! Mutta kyllä se pelästytti ja kun lääkäri istui puhumassa, mitä tapahtui...

Ja miksi jonkun toisen pitää kommentoida hätä vrs kiireellinen

Vierailija
16/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle vuonna 2008 hätäsektio päätös klo 9.08 ja siitä vauhdilla saliin ( varmaan 10 ihmistä touhuamassa ympärillä) nukutus ja vauva syntyi 9.25. Viimeinen mitä muistan desinfiointiaineen loukkaus mahan päälle (joo se todella heitetään, ei ole aikaa pyyhkiä) ja anestesialääkärin huuto gynelle: joko saa nukuttaa, sitten lähti taju. Heäsin parin tunnin kuluttua JA KAUNIS SIISTI VAAKAVIILTO.

Onnea vauvasta ap.

Vierailija
17/17 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksilöllistähän tuo liene. Mulle tehtiin kiireellinen sektio spinaalipuudutuksessa mutta viilto tehtiin pystyyn. Vauvan asento oli vissiin sellainen hankala kun oli jo synnytyskanavassa jumissa.Kaikenlaisia jokapaikan tietäjiä aina pyörii synnytysten ympärillä, mutta itse tiedät parhaiten mitä on tapahtunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi