Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valehtelin perhetilanteen työhaastattelussa, voiko tästä tulla ongelmia?

Vierailija
02.08.2019 |

Minulta kysyttiin työhaastattelussa perhetilanteestani. Jätin puolet totuudesta kertomatta ja sanoin asuvani kissani kanssa ja olevani valmis muuttamaan työn perässä. Jätin mainitsematta että asun yhdessä poikaystäväni kanssa.

Nyt töiden aloitus on tulossa lähemmäksi ja paikkakunnalle muutto alkaa epäilyttää. En halua muuttaa erilleen ja päivittäinen matkustaminen (yht. 3h/päivä) on minulle ok. Työnantaja maksaa toki matkakulut. Voiko minulle tulla seuraamuksia jos en muuta työn paikkakunnalle? Eikö kaikki ole ihan ok jos vain joka päivä ilmestyn ajoissa töihin?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miten iso kapunki? Joissain löytyy paljon halpoja huoneita. Asut siellä viikot ja viikonlopuksi kotiin

Kaupunki on aika pieni, eikä siellä ole edes yliopistoa. Asuntotarjonta (ainakin viime kuukauden ajalta) on ollut selvästi lapsiperheille ja/tai rikkaille eläkeläisille. Itse en ole rikas eikä kukaan jakaisi asuntokuluja. En ole valmis maksamaan puolta palkastani isosta kalliista asunnosta jota en edes halua tai tarvitse.

- ap

Miksei se poikaystäväsi sitten muuta kanssasi?

Vierailija
22/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan nyt oikeasti ymmärtänyt mitä nuo matkakulut tarkoittaa? Jos sopimuksessa lukee että ”matkakulut korvataan” se tarkoittaa työmatkoja, ei kodin ja työn välisiä matkoja.

Tuosta ettet kertonut poikaystävästä ei ole mitään ongelmaa sinänsä, ei työhaastattelussa tarvitse kertoa perhetilanteesta. Ja kun ei sulla ole lapsia, niin ei tule sitä ongelmaa että joutuisit esim lapsen sairauden takia olemaan poissa ja tällöin valhe paljastuisi. Mutta sinänsä hassua ettet voinut poikaystävästä kertoa, ei työnantaja sitä luultavasti olisi miinukseksi laskenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitapa tähän sanasta sanaan, mitä työsopimuksessa lukee matkakulujen korvaamisesta. Minäkään en oikein usko, että työnantaja korvaa kodin ja työpaikan väliset matkat.

Vierailija
24/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sulle sitten korvataan matkoista? Ootko laskenut ettei mee iso osa palkasta vain junalla suhaamiseen?

Julkiset matkakulut korvataan X kilometriin asti summalla Y senttia per kilometri. Tästä tulisi omalla autolla noin 490 euroa kuussa. Julkisilla mennessä junan kuukausilippu maksaa 350 euroa. Mistään kohtuuttomista summista ei siis ole kyse.

Laskeskelin että työmatkoista ei tule minulle yhtään lisäkuluja, ja asuminenkin on halvempaa koska maksamme sikahalpaa vuokraamme (450 eur) kahteen pekkaan. Jos vuokraan uuden asunnon, en saa matkakorvausta, ja joudun maksamaan sikahintaisen asunnon yksin (800-1000 euroa). Saisin sanoa hyvästit asuntosäästämiselle, ja työpäivän jälkeen olisin tyhjässä kodissa yksin kissan kanssa. En tullut miettineeksi näitä käytännön asioita, kun olin niin innoissani uudesta työstä.

- ap

Vierailija
25/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko miten iso kapunki? Joissain löytyy paljon halpoja huoneita. Asut siellä viikot ja viikonlopuksi kotiin

Kaupunki on aika pieni, eikä siellä ole edes yliopistoa. Asuntotarjonta (ainakin viime kuukauden ajalta) on ollut selvästi lapsiperheille ja/tai rikkaille eläkeläisille. Itse en ole rikas eikä kukaan jakaisi asuntokuluja. En ole valmis maksamaan puolta palkastani isosta kalliista asunnosta jota en edes halua tai tarvitse.

- ap

Miksei se poikaystäväsi sitten muuta kanssasi?

Poikaystäväni on töissa nykyisin kaupunkimme lähellä, alle 10 km päässä asunnostamme. Meillä on todella halpa kaupungin vuokra-asunto, ja jos irtisanomme tämän niin jäämme jumiin kalliisiin yksityisen sektorin asuntoihin. Meillä oli tarkoituksena asua tässä, säästää muutama vuosi turbovauhdilla, ja sitten ostaa talo. Minun työtilanteeni ei vain mennyt suunnitelmien mukaan, enkä uskalla nirsoilla uuden työn suhteen.

- ap

Vierailija
26/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sulle sitten korvataan matkoista? Ootko laskenut ettei mee iso osa palkasta vain junalla suhaamiseen?

Julkiset matkakulut korvataan X kilometriin asti summalla Y senttia per kilometri. Tästä tulisi omalla autolla noin 490 euroa kuussa. Julkisilla mennessä junan kuukausilippu maksaa 350 euroa. Mistään kohtuuttomista summista ei siis ole kyse.

Laskeskelin että työmatkoista ei tule minulle yhtään lisäkuluja, ja asuminenkin on halvempaa koska maksamme sikahalpaa vuokraamme (450 eur) kahteen pekkaan. Jos vuokraan uuden asunnon, en saa matkakorvausta, ja joudun maksamaan sikahintaisen asunnon yksin (800-1000 euroa). Saisin sanoa hyvästit asuntosäästämiselle, ja työpäivän jälkeen olisin tyhjässä kodissa yksin kissan kanssa. En tullut miettineeksi näitä käytännön asioita, kun olin niin innoissani uudesta työstä.

- ap

Tuo tarkoittaa edelleen mahdollisia työmatkoja joihin työnantaja sinut määrää, ei siis matkoja kodin ja työpaikan välillä.

Kannattaa siis autoilla, sillä saat matkakorvausta kuluista veronpalautuksen muodossa.

Vierailija
27/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näin daiju on onnistunut saamaan työpaikan jonka palkalla voi maksella 350 euron työmatkakulut?

Vierailija
28/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kirjoitapa tähän sanasta sanaan, mitä työsopimuksessa lukee matkakulujen korvaamisesta. Minäkään en oikein usko, että työnantaja korvaa kodin ja työpaikan väliset matkat.

Hui, ehditte jo pelottelemaan minutkin :D En halua tunnistettavuuden/salassapidon takia kopioida tekstiä ihan 1:1, mutta työsopimuksen ja sen liitteissä todetaan pääpirteissää seuraavaa:

- työnantaja tarjoaa kuukausittaisen kompensaation työmatkakuluista

- summa on X senttiä per kilometri, max. Y kilometriä yhteen suuntaan, maksetaan vain työpäiviltä

- vaihtoehtoina oma auto, julkiset, tai lease (oletan, että vain johtajatasolle?)

- jos muutan lähemmäksi kuin Z kilometriä niin korvausta ei makseta

- jos asuu säteen Z sisällä ja muuttaa kauemmaksi, korvausta ei makseta

Mielestäni aika reilut ehdot? Muuttovelvollisuus on mainittu vain työntekijöille, joiden pitää olla nopeasti saavutettavissa ja siten asua tarpeeksi lähellä työpaikkaa. Oma työnkuvani ei ole noin tärkeä.

- ap

Vierailija
29/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Tuo tarkoittaa edelleen mahdollisia työmatkoja joihin työnantaja sinut määrää, ei siis matkoja kodin ja työpaikan välillä.

Kannattaa siis autoilla, sillä saat matkakorvausta kuluista veronpalautuksen muodossa.

Yhtä lailla junamatkakulut saa vähentää verotuksessa.

Itselläni oli aikoinaan työsuhde-etuna matkalippu kotoa työpisteeseen, mutta ko työpiste oli eri paikassa kuin varsinainen työpaikka/organisaatio.

Vierailija
31/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui, ehditte jo pelottelemaan minutkin :D En halua tunnistettavuuden/salassapidon takia kopioida tekstiä ihan 1:1, mutta työsopimuksen ja sen liitteissä todetaan pääpirteissää seuraavaa:

- työnantaja tarjoaa kuukausittaisen kompensaation työmatkakuluista

- summa on X senttiä per kilometri, max. Y kilometriä yhteen suuntaan, maksetaan vain työpäiviltä

- vaihtoehtoina oma auto, julkiset, tai lease (oletan, että vain johtajatasolle?)

- jos muutan lähemmäksi kuin Z kilometriä niin korvausta ei makseta

- jos asuu säteen Z sisällä ja muuttaa kauemmaksi, korvausta ei makseta

Mielestäni aika reilut ehdot? Muuttovelvollisuus on mainittu vain työntekijöille, joiden pitää olla nopeasti saavutettavissa ja siten asua tarpeeksi lähellä työpaikkaa. Oma työnkuvani ei ole noin tärkeä.

- ap

Täsmennyksenä siis että sopimus yksiselitteisesti määrittelee nämä matkat kotioven ja työpaikan välillä, ja työhönottaessa piti täyttää vielä lomake ko. matkasta karttadatan kanssa... Muut mahdolliset matkat ovat siis vielä erikseen, niistä on erillinen korvaus. Näköjään aika poikkeuksellinen linjaus?

- ap

Vierailija
32/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo korvaukset käsitellään sitten palkkana, eli niistä vähennetään ennakonpidätys. Tai näin ainakin pitää toimia, jos haluaa mätkyt välttää

Vierailija
33/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea duunista! Hienoa :)

Vierailija
34/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantaja maksaisi sinulle matkakulut kotoa töihin? Yleensä ne on tapana maksaa ihan itse.

No kyllä jotkut työnantajat ne maksavat.

Vierailija
35/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten porukalla on näin vaikea uskoa tuota asiaa? Ja tätähän aloittaja ei edes kysynyt, mutta siihen takerruttiin kun ei jostain syystä ymmärretä että näinkin jotkut työnantajat toimivat.

Vierailija
36/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea duunista! Hienoa :)

Kiitos! Elän jänniä aikoja :)

-ap

Vierailija
37/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse rekrytoija ja ihmisten venkoilu ja sovittujen asioiden muuttelu ärsyttää. Jos olet antanut ymmärtää, että olet valmis muuttamaan toiselle paikkakunnalle, ei ole ainakaan milläänlailla hyvä asia yhtäkkiä muuttaa mieltä. Ei ole mikään selitys, että ”en silloin asiaa niin tarkkaan miettinyt”. Pitäisi miettiä. Yrityskin miettii sinuun liittyen asioita tosissaan.

Nyt mitä voit tehdä, on hoitaa asiat niin, että tuosta mielesi muuttumisesta ei tule ongelmia. Eli toivottavasti matkustaminen ei osoittaudu uuvuttammaksi kuin nyt luulet. Jos hoidat työsi hyvin ja pitkä työmatkasi ei näy yritykselle negatiivisesti, kaikki ok. Sen sijaan aika nolo homma, jos muutaman kuukauden päästä toteatkin, että jatkuva matkustus käy liian rankaksi, etkä sitä pysty jatkamaan.

Ensi kerralla kannattaa miettiä asiat loppuun asti ennen kuin lupailet. Ei anna sinusta luotettavaa kuvaa, jos ensin sanot toista ja sen jälkeen kun asiat konkretisoituvat, eivät ne sinun puoleltasi sittenkään onnistu.

Korostan vielä, että tuo poikaystävä-asia ei ole tässä se ongelma, vaan se, että olet antanut ymmärtää olevasi valmis muuttamaan, vaikka et todellisuudessa ole.

Toki on myös merkitystä, kuinka asiaa on sinulta kysytty. Jos tuo kysymys on esitetty sivulauseessa hypoteettisena kysymyksenä, firmakaan tuskin olettaa (tai ainakaan pitäisi olettaa), että olet ihan varmasti muuttamassa. Sen sijaan, jos asia on oleellinen ja nimenomaan haluttiin tietää, muutatko toiselle paikkakunnalle jos sinut palkataan kyseiseen rooliin, ei varmasti firmassa ilahduta tästä mielesi muuttumisesta.

Vierailija
38/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekry kirjoitti:

Olen itse rekrytoija ja ihmisten venkoilu ja sovittujen asioiden muuttelu ärsyttää. Jos olet antanut ymmärtää, että olet valmis muuttamaan toiselle paikkakunnalle, ei ole ainakaan milläänlailla hyvä asia yhtäkkiä muuttaa mieltä. Ei ole mikään selitys, että ”en silloin asiaa niin tarkkaan miettinyt”. Pitäisi miettiä. Yrityskin miettii sinuun liittyen asioita tosissaan.

Nyt mitä voit tehdä, on hoitaa asiat niin, että tuosta mielesi muuttumisesta ei tule ongelmia. Eli toivottavasti matkustaminen ei osoittaudu uuvuttammaksi kuin nyt luulet. Jos hoidat työsi hyvin ja pitkä työmatkasi ei näy yritykselle negatiivisesti, kaikki ok. Sen sijaan aika nolo homma, jos muutaman kuukauden päästä toteatkin, että jatkuva matkustus käy liian rankaksi, etkä sitä pysty jatkamaan.

Ensi kerralla kannattaa miettiä asiat loppuun asti ennen kuin lupailet. Ei anna sinusta luotettavaa kuvaa, jos ensin sanot toista ja sen jälkeen kun asiat konkretisoituvat, eivät ne sinun puoleltasi sittenkään onnistu.

Korostan vielä, että tuo poikaystävä-asia ei ole tässä se ongelma, vaan se, että olet antanut ymmärtää olevasi valmis muuttamaan, vaikka et todellisuudessa ole.

Toki on myös merkitystä, kuinka asiaa on sinulta kysytty. Jos tuo kysymys on esitetty sivulauseessa hypoteettisena kysymyksenä, firmakaan tuskin olettaa (tai ainakaan pitäisi olettaa), että olet ihan varmasti muuttamassa. Sen sijaan, jos asia on oleellinen ja nimenomaan haluttiin tietää, muutatko toiselle paikkakunnalle jos sinut palkataan kyseiseen rooliin, ei varmasti firmassa ilahduta tästä mielesi muuttumisesta.

Ei millään pahalla, mutta tästä viestistä jäi hieman negatiivinen vaikutelmat. Ei me kaikki uudet rekrytoidut olla mitään selkärangattomia lapamatoja. Otin työn vastaan, joten sen myös hoidan, asumis/työmatkaruljanssi on oma ongelmani. Työttömänä työntekijänä ei ole ekana mielessä kieltäytyä 1) palkatusta työpaikasta 2) oikeasti unelmafirmassani 3) sivuseikkojen takia, vaan hihkutaan ilosta että vihdoinkin päästään taas töihin, ja vielä sinne minne itse halusi.

Työnkuvani ei ole mikään päivystävä aivokirurgi, vaan tekninen toimistorotta. Kukaan ei siis tule tarvitsemaan minua puolen tunnin varoajalla. Minulle jäi kuva että asuinpaikkani/tulevat työmatkani oli isompi ongelma työnantajalle kuin minulle, joten en halunnut ottaa riskiä että en saisi edes työtarjousta jos en ole tarpeeksi joustava. Mielestäni on myös joustavuutta istua junassa se puoli päivää joka päivä. 

Haastattelussa asuintilanne oli yhden, kahden kysymyksen mittainen, sanoin että junamatka on pitkä mutta työmatkat ovat kyllä selvitettävissä. Muistaakseni sanoin että tarpeen mukaan olen valmis muuttamaan, tuohan itse asiassa jättää lopullisen päätöksen vielä auki.

- ap

Vierailija
39/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Kyseessä on niin hyvä työpaikka että taittaisin työmatkat työmatkat vaikka käsillä kävellen, jos se siitä olisi kiinni. En halunnut menettää työpaikkaa jollekin lähempänä asuvalle, ja kuvittelin asumistilanteen olevan ratkaistavissa. Käytännön asunnon haku onkin ollut paljon haastavampaa, uuden paikkakunnan kaikki asunnot ovat liian suuria JA kalliita budjetilleni.

Toisaalta sopimuksessa on myös lupaus matkakuluista joko omalla kyydillä tai julkisilla, tiettyyn kilometrirajaan asti. Voiko työpaikka edellyttää että muutan lähemmäksi ettei korvauksia tarvitse maksaa? Sopimuksessa oli myös maininta muuttokorvauksesta, mutta määräaikaisena työntekijänä minulla ei ole oikeutta siihen.

Työmatkat eivät ole minulle ongelma, junassa istuminen ei haittaa.

- ap

Ei työnantaja voi edellyttää muuttamista, kunhan tulet töihin sovitulla aikataululla.

Työnantaja voi maksaa kodin ja työpaikan välisen matkakorvauksen esim. 50km saakka ja jonkin kiinteän summan ja loput maksat itse ja erotuksen voi laittaa vähennyksenä verotukseen.

Ei pitäisi olla mitään ongelmia, ei ainakaan mikä perustuisi työlainsäädäntöön.

Ja asutko yksin vai poikaystävän kanssa tai millä paikkakunnalla asut, on samantekevää.

Vierailija
40/40 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekry kirjoitti:

Olipa negatiivinen kommentti.

Miten tilanne muuttuu, jos asuu samalla paikkakunnalla ja ajaa työmatkat omalla autolla ruuhka-aikana tai matkustaa 100km päästä junalla toiselta paikkakunnalta?

Ajallisesti samalla paikkakunnalla ja omaa autoa käyttävältä voi mennä jopa enemmän ajallisesti, kuin junalla.