Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun alakouluikäinen käyttää kaikki rahansa herkkuihin?

Vierailija
02.08.2019 |

On jo pari hammasta paikattu, ja pelko että lisää reikiä tullut kesän aikana.

Oletteko yrittäneet rajoittaa lasten herkun syöntiä, vai saavatko omilla viikkorahoillaan ostaa herkkuja aina kun haluavat?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipäivä on kerran viikossa ja omilla rahoilla ei osteta karkkia. Ja mieluiten kun on karkkipäivä niin yhdessä leivotaan joku herkku minkä lapsi saa päättää. Ilmeisesti aivopesu unohtunut mitä sokeri, huonolaatuinen rasva ym. Shitti mitä karkkien hotkiminen aiheuttaa on unohtunut. Kesällä voi esim. Itse tehdä mehujäitä pakkaseen terveellisistä raaka-aineista.

En ikinä antaisi hengailla kahdestaan kaverin kanssa kuka ostaa ison pussin, suklaalevyn ja limsan. Tuo on iso määrä kaloreita 120kg miehellekkin. Varmaan joku ravinto valistus olisi paikallaan tällaiselle lapselle. Ei ihme että maailma on lihavia täynnä.

Olisi hyvä myös opettaa lapselle mitä hampaiden paikkaaminen maksaa yhteiskunnalle. Siihen menee aika monet 3e viikkorahat.

Vierailija
22/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoon Uuno kirjoitti:

Eiks hampaiden reiät johdu enemmänkin geeneistä? Itellä ei oo koskaan ollut edes yhtään reiän alkua, vaikka join energiajuomaa päivittäin teini-iässä.

Ei johdu geeneistä.

https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suun-sairaudet-ja-tap…

Vanhemmat ja isovanhemmat voivat siirtää suunsairauksia aiheuttavia bakteereita lapselle syljen välityksellä. Lapsi voi periä kotoa puutteellisen tavan hoitaa suuta ja hampaita. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia hyvä omahoito.

https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/usein-kysyttya

Juup. Mutta reikiintymiseen vaikuttaa tasan tarkkaan se, millainen sun suun pH on. Tätähän ei koskaan saa sanoa ääneen missään, mutta niin se on. Mulla ei ole koskaan ollut reikiä, mulla on sen sijaan hamnaskiveä, koska mun suu on happamampi. Jollain toisella emäksisempi ja reikiintyy helpommin. Tietty harjaus vaikuttaa osaltaan, mutta SUURIN syy on pH.

:D suun ph ei riitä reikiinnyttämään hampaita, vaan tähän vaikuttaa yksinomaan karieskanta ja kuinka agressiivinen on. Hammaskiven muodostuminen on sitten taas ihan eri juttu.

T:hammashoitaja

Sä olet vain aivopesty ammattisi puolesta mikä on ymmärrettävää.

En nyt sanoisi tieteellistä faktaa aivopesuksi. Oot varmaan samaa kategoriaa, kun ne ihmiset, jotka ei usko fluorihammastahnaa ja pitää tätä myrkkynä. Sitten hampaat reikiintyneenä tullaan vastaanotolle ja siltikään ei uskota.

T. Hammashoitaja

Sori. Joo meni väärin päin. Minulla on siis emäksisempi syljen pH kun ei reikiinny. Google löytää.

Kyllähän sitä googlesta löytää kaikenlaisia sivuja omille uskomuksilleen

Sieltä löytää. Ja tiedätkö mitä. Minun yksityinen hammaslääkärinikin on myöntänyt tämän olevan totta. Kunnallisella vaan osoitetaan sormella ja sanotaan soosoo, kun et ole pessyt hampaita tarpeeksi ( vaikka todellisuudessa on).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoon Uuno kirjoitti:

Eiks hampaiden reiät johdu enemmänkin geeneistä? Itellä ei oo koskaan ollut edes yhtään reiän alkua, vaikka join energiajuomaa päivittäin teini-iässä.

Ei johdu geeneistä, vaan suussa olevasta karieskannasta. Mitä aikaisemmin vanhemmat tai sukulaiset yms. tartuttavas karies bakteerin lapsen suuhun (pusuttelemalla suulle, käyttämällä tuttia omassa suussa yms.) niin sitä vaikeampi karieskanta yleensä on, kun vastustuskyky ei ehdi kehittyä. Lisäksi sokerin syönti on ravintoa karies bakteerille, joten todellakin kannattaa välttää sokerinsyöntiä. Vanhempien myös kuuluu vielä alakouluikäisten hampaat tarkistaa/pestä, koska varsinkin pienillä alakoululaisilla ei riitä vielä motoriikka hampaiden pesuun. Ja ostakaa sähköhammasharja!

T. Hammashoitaja

Kysytään ohiksena, kun on asiantuntija paikalla: Onko haittaa hampaille, jos syö sokerisia herkkuja aina ruuan yhteydessä? Eli esim. kolme ateriaa päivässä mutta ei muuta napostelua 

Ei pitäisi olla haitallista. Hampaat kestävät noin sen 5 happohyökkäystä päivässä ja jos syöt esim jälkiruon ruoan jälkeen, menee se samaan happohyökkäykseen. ja sen happohyökkäyksen saa katkaistua esim ksylitolilla tai syömällä pala juustoa. Itse kuitenkin huomaan syötyä sokeripitoista ruokaa, että plakin määrä lisääntyy, joten uskon sen jollain tavalla vaikuttavan, mutta aamuin illoin pesu pitäisi riittää.

T. Hammashoitaja

Vierailija
24/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoon Uuno kirjoitti:

Ei johdu geeneistä.

Vanhemmat ja isovanhemmat voivat siirtää suunsairauksia aiheuttavia bakteereita lapselle syljen välityksellä. Lapsi voi periä kotoa puutteellisen tavan hoitaa suuta ja hampaita. Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia hyvä omahoito.

Juup. Mutta reikiintymiseen vaikuttaa tasan tarkkaan se, millainen sun suun pH on. Tätähän ei koskaan saa sanoa ääneen missään, mutta niin se on. Mulla ei ole koskaan ollut reikiä, mulla on sen sijaan hamnaskiveä, koska mun suu on happamampi. Jollain toisella emäksisempi ja reikiintyy helpommin. Tietty harjaus vaikuttaa osaltaan, mutta SUURIN syy on pH.

:D suun ph ei riitä reikiinnyttämään hampaita, vaan tähän vaikuttaa yksinomaan karieskanta ja kuinka agressiivinen on. Hammaskiven muodostuminen on sitten taas ihan eri juttu.

En nyt sanoisi tieteellistä faktaa aivopesuksi. Oot varmaan samaa kategoriaa, kun ne ihmiset, jotka ei usko fluorihammastahnaa ja pitää tätä myrkkynä. Sitten hampaat reikiintyneenä tullaan vastaanotolle ja siltikään ei uskota.

T. Hammashoitaja

Sori. Joo meni väärin päin. Minulla on siis emäksisempi syljen pH kun ei reikiinny. Google löytää.

Sieltä löytää. Ja tiedätkö mitä. Minun yksityinen hammaslääkärinikin on myöntänyt tämän olevan totta. Kunnallisella vaan osoitetaan sormella ja sanotaan soosoo, kun et ole pessyt hampaita tarpeeksi ( vaikka todellisuudessa on).

Tiesitkö, että suurinosa yksityisistä hammaslääkäreistä on myös kunnalla töissä. Tekee kahta työtä. Plus yksityisillä ne suurimmat ongelmat yleensä tulee. Tiedän montakin hammaslääkäriä, jotka on kunnalta erotettu osaamattomuudensa vuoksi ja he ovat yksityisille siirtynyt.

Vierailija
25/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoon Uuno kirjoitti:

Ei johdu geeneistä.

T. Hammashoitaja

Tiesitkö, että suurinosa yksityisistä hammaslääkäreistä on myös kunnalla töissä. Tekee kahta työtä. Plus yksityisillä ne suurimmat ongelmat yleensä tulee. Tiedän montakin hammaslääkäriä, jotka on kunnalta erotettu osaamattomuudensa vuoksi ja he ovat yksityisille siirtynyt.

ja minäkin tiedän hammaslääkärin, joka nimenomaan julkisella puolella puoskaroi hampaan pilalle....

Itseasiassa 2... Eli kyllä niitä ihan kumpaankin joukkoon mahtuu...

Vierailija
26/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoittaa viikkorahoja, tai niiden käyttöä, kun ei kerran osaa niitä läheskään vastuullisesti käyttää.

Onkohan hieman liian suuret viikkorahat, jos pystyy oikein kunnolla karkkia syömään useampana päivänä viikossa?

Vierailija
27/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Vichy huonoksi hampaille?

Vierailija
28/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Vichy huonoksi hampaille?

Riippuu onko se miten maustettu. Hiilihapot ei ole haitallisia hampaille, mutta yleensä kivennäisvedet on esim sitruunalla maustettu yms. Se vaikuttaa siihen ph arvoon ja voi aiheuttaa hampaille eroosiota

T. Hammashoitaja

Vierailija
29/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajoittaa viikkorahoja, tai niiden käyttöä, kun ei kerran osaa niitä läheskään vastuullisesti käyttää.

Onkohan hieman liian suuret viikkorahat, jos pystyy oikein kunnolla karkkia syömään useampana päivänä viikossa?

Viikkoraha tosiaan vain sen 4e, mutta oli melko vasta synttärit jolloin sai isovanhemmiltaan enemmän rahaa. Oli jäänyt usean kuukauden ajan viikkorahat lähes käyttämättä, mutta nyt kun on ollut enemmän tämän yhden kaverin kanssa, niin kaikki törsätty herkkuihin. Muut kaverit eivät ole samanlaisia onneksi. Herkkujen syönti on kohtuullista, joskus saatetaan joku jäätelö ostaa tai vastaavaa. T. Ap

Vierailija
30/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoon Uuno kirjoitti:

Ei johdu geeneistä, vaan suussa olevasta karieskannasta. Mitä aikaisemmin vanhemmat tai sukulaiset yms. tartuttavas karies bakteerin lapsen suuhun (pusuttelemalla suulle, käyttämällä tuttia omassa suussa yms.) niin sitä vaikeampi karieskanta yleensä on, kun vastustuskyky ei ehdi kehittyä. Lisäksi sokerin syönti on ravintoa karies bakteerille, joten todellakin kannattaa välttää sokerinsyöntiä. Vanhempien myös kuuluu vielä alakouluikäisten hampaat tarkistaa/pestä, koska varsinkin pienillä alakoululaisilla ei riitä vielä motoriikka hampaiden pesuun. Ja ostakaa sähköhammasharja!

T. Hammashoitaja

Kysytään ohiksena, kun on asiantuntija paikalla: Onko haittaa hampaille, jos syö sokerisia herkkuja aina ruuan yhteydessä? Eli esim. kolme ateriaa päivässä mutta ei muuta napostelua 

Ei pitäisi olla haitallista. Hampaat kestävät noin sen 5 happohyökkäystä päivässä ja jos syöt esim jälkiruon ruoan jälkeen, menee se samaan happohyökkäykseen. ja sen happohyökkäyksen saa katkaistua esim ksylitolilla tai syömällä pala juustoa. Itse kuitenkin huomaan syötyä sokeripitoista ruokaa, että plakin määrä lisääntyy, joten uskon sen jollain tavalla vaikuttavan, mutta aamuin illoin pesu pitäisi riittää.

T. Hammashoitaja

Näin, mulla on vain neljä viiden tunnin happohyökkäystä päivässä, eikä reikiä.

Vierailija
31/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsella yksi kaveri joka aina houkuttelee karkkiostoksille. Ja kysymys ei ole jostain yhdestä suklaapatukasta tai jäätelöstä, joka sekin iso syötävä pienelle lapselle, eikä pitäisi olla päivittäistä (ylipaino, hampaat). Vaan ostavat limpparipullot ja oman jättikarkkipussin tai ison suklaalevyn! Ihan järkyttävää. Olen yrittänyt motivoida sanomaan tälle yhdelle kaverille ettei aina ole pakko niitä herkkuja ostaa tai viettämään aikaa ihan muiden kavereiden kanssa, kun tuntuu olevan ainoa tekeminen mitä keksivät tämän yhden kaverin kanssa: herkkujen ostaminen ja syöminen.

Voisiko lapsen kaverin äitille tai isälle vihjata tästä.

Rasvamaksaa on nykyään jo lapsilla johtuen sokerin liiallisesta syömisestä.

Vierailija
32/32 |
02.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viikkorahan saantiin liittyi ehto, että herkut ostaa edelleen vanhemmat ellei muuta sovita. Nyt kesällä otti leirille rahaa säästöpossusta, mutta noin muuten herkuttelut on yleensä perheen yhteisiä, käydään yhdessä jätkillä tai leffassa tai juodaan limpparia ravintolassa tai leivotaan, eikä siihen päälle tartte ostaa omalla rahalla karkkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän