Opettajat! Voitteko mielestänne lomailla suunnittelupäivään asti? Meillä rehtori on jo viikon ajan pommittanut viesteillä :(
Minä suunnittelen vuoteni niin, että kaikki on syksyä varten selvää jo keväällä. Laitan kamat kasaan kevätjuhlapäivänä ja lähden ihan suoraan mökille. Lomailen koko kesän ja haluan palata töihin tasan silloin, kun pitää palata, eli yleisimmin päivää ennen kuin oppilaat tulevat. Uusi rehtorimme on sitä mieltä, että opettajien on vastattava sähköposteihin jo viikkoa, paria ennen kuin lukuvuosi alkaa, jotta alku sujuu jouhevasti. Pitää voida suunnitella kaikenlaista, eikä aloittaa lukuvuotta vasta suunnittelupäivästä.
Miten teidän koulussa tehdään ja mitä itse olette mieltä? Onko minulla oikeus lomailla (ja olla lukematta sähköpostejani ja vastaamatta puheluihin) suunnittelupäivään asti? Mikä loma se muuten on, jos pitää päivystää ja vastailla työsähköposteihin ja vastata puhelimeen?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy nyt toivoa, ettet ap ole lasteni koulussa opettajana.
Toiset tekevät työtä vähän eri otteella. Toiset lomailevat 2,5 kk ja silti vituttaa.
Voin vaikka vannoa, etten ole lastesi koulussa opettajana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetukseton aika. Mitä se on, ap?
Suomeksi lomaa, jolloin rehtori ei voi olettaa, että luen viimeisimmät käänteet uusien jäteastioiden sijoittelusta opehuoneessa ja niiden värikoodien merkityksestä. Kun näistä kuitenkin infotaan sitten joka tapauksessa suunnitelupäivänä.
ap
Milloin suunnittelet tulevaa lukuvuotta, tutustut oppilaisiin, pedagogisiin asiakirjoihin jne?
Suunnittelen tulevaa lukuvuotta jo keväällä. Tutustun oppilaisiin, kun tulevat kouluun. Pedagogisiin asiakirjoihin tutustuminen ei ole mikään viikon työ. Ne pitää lukea ja niihin pitää reagoida, mutta ei niitä palavereja kesälomalle sovita.
ap
Tämä on just se juttu, miksi erityisen ja tehostetun tuen oppilailla menee hommat päin persettä. Ei auta, että hoitava taho tutkii ja laatii asiakirjoja, pidetään palaveria vanhempien ja moniammatillisten tiimien kanssa, JOS opettaja ei vaivaudu tekemään työtään ja perehtymään uusiin oppilaisiin OPETUKSETTOMALLA AJALLA, joka on juuri tarkoitettu siihen työhön. Ei opettaja voi lennosta antaa tukea, jos ei ole perehtynyt ja tarvittaessa täydentänyt osaamistaan tuen tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy nyt toivoa, ettet ap ole lasteni koulussa opettajana.
Toiset tekevät työtä vähän eri otteella. Toiset lomailevat 2,5 kk ja silti vituttaa.
Voin vaikka vannoa, etten ole lastesi koulussa opettajana.
ap
Koska olet trolli, etkä töissä missään koulussa. En usko, että opettajaksi ajautuisi henkilö, joka edes huvikseen kirjoittelee vauvapalstalle tällaisia aloituksia.
Olen yrittäjä. Vaikka olen lomalla, niin luen sähköpostit (vastaan kiireellisimpiin) ja vastainen myös puheluihin. Olisihan se ihana, jos voisi olla vaikka kokonaisen viikon vastaamatta 😉
Mä en ymmärrä tätä valitusta. Mulla kesälomaa 4 viikkoa ja en pysty pitämään sitä kerralla. Sijainen tekee vain sen mikä ihan pakko tehdä. Sitten tuuraat omien hommien lisäksi kollegaa. Nytkin tein loman jälkeen 15h ylitöitä. Tervetuloa yksityiselle sektorille!
Suunnittelen tulevaa lukuvuotta jo keväällä. Tutustun oppilaisiin, kun tulevat kouluun. Pedagogisiin asiakirjoihin tutustuminen ei ole mikään viikon työ. Ne pitää lukea ja niihin pitää reagoida, mutta ei niitä palavereja kesälomalle sovita.
ap