Tiedätkö sinä, että punahilkka-sadun susi kuvaa pedofiiliä
ei sutta.
Tuon sadun vuoksi on susivihaajat piehtaroineet liemissään ikuisuuksia, vaikka satu varoittaa lapsia namusedistä.
Susi ei käy luontaisesti ihmislapsi en kimppuun, pedofiili käy.
Miksei punahilkka-sadun sutta voitu vain esittää miehenä, niin olisi mennyt puupäisimmillekin jakeluun, keistä meidän tulee lapsia varoittaa.
Kommentit (9)
Voi perse... 0/5 tai melkein miinuksia pitäis antaa.
Ei nyt aivan suoraan niin. Tässä eräs tulkinta:
Tarinan alkuperä pohjautuu Alppien eristysalueelle. Tarinan tavoitteena on varoittaa ja osoittaa ihmiskuntamme kielletyistä asioista. Legendan pääosassa toimii nuori tyttö, joka on astumaisillaan aikuisten maailmaan. Tytön punainen huppu symbolisoi kuukautisia.
Nuori tyttö saa tehtävän perheeltään: tytön on lähdettävä metsään viemään leipää ja maitoa isoäidilleen. Kuten näette, tähän asti alkuperäisen ja uuden tarinan eroavaisuudet eivät ole niin huomattavia. Meidän tulee kuitenkin tulkita jokaista elettä ja kuvaa. Metsä on vaarallista riskialuetta lapsille. Se joka läpäisee testin rituaalin tapaan osoittaa kyvykkyyttään nousta aikuisten maailman jäseneksi.
Metsän suurin riski on sudet. Susi symboloi villeyttä ja irrationaalisuutta. Jotain, jonka Punahilkka jo matkaan lähtiessään tietää kohtaavansa. Nuori tyttö onnistuu kuin onnistuukin ylittämään metsän ja pääsemään onnellisesti perille sairaan isoäitinsä taloon. Kaikki tämä muistuttaa pitkälti tarinaa, jonka olemme tottuneet kuulemaan. Muutoksia alkaa kuitenkin näkyä…
Isoäiti pyytää tyttöä pitämään leivän ja maidon sekä syömään keittiössä valmistettua lihaa. Punahilkka suuntaa keittiöön, syö tarjottavan ja tuntee olevansa täynnä. Tämän jälkeen hän tottelee isoäitinsä seuraavaa pyyntöä: riisua vaatteensa yksi kerrallaan ja polttaa ne tulevaisuudessa, ja sitten asettua makuulle isoäidin viereen sängylle. Ajattelematta tilanteen outoutta tyttö suuntaa makaamaan isoäitinsä viereen. Pian hän huomaa käskyjen tulevan isoäidin sijaan sudelta, joka nauraa ja kertoo tytön juuri syöneen isoäitinsä lihaa. Tyttö on syyllistynyt hirvittävään syntiin, kannibalismiin. Myöhemmin susi syö myös Punahilkan.
Symboliikka on epäsuoraa jokaisen hahmon kohdalla: susi edustaa seksuaalista ja väkivaltaista maailmaa. Vanha nainen puolestaan symbolisoi vanhan korvaamista ”uudella”; ja samaan aikaan tyhmänä ja naiivina pidetty ”uusi” syyllistyy yhteen suurimmista pyhäinhäväistyksistä: kannibalismiin. Kuten näette, yksi lapsuutemme rakastetuimmista ja klassisimmista tarinoista pitää todellisuudessa sisällään myös pimeän puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet!
Eli sinä ääliö et vielä tiennyt. 😂
No opitpa tänään taas jotain uutta sinäkin.
Tästä kerrottiin radiossakin taannoin.
Moniko susi juottaa lapsille viiniä ja houkuttelee sänkyyn?
Olen tiennyt, ei vaadita neron aivoja.
Harmi että hienon eläimen maine pitänyt tahrata vertauskuvalla.
Ja Aku Ankka kulkee "munasillaan" ja täysin häpeilemättömästi, mutta jos Aku yllätetään suihkusta se peittää käsillään alapäänsä.
Juu.
Lapsia muinoin myös jätettiin kuolemaan pimeään metsään tai vain tap...Iin omin käsin, ja niistäkin syytettiin sutta "susi vei" kun ei ollut vara elättää. Myös mustalaisia on syytelty ja niistä lapsia varoteltu, vaikka oikeesti on uhkailtu tai varoteltu hulluista sedistä.
*mindblown*
Oikeesti