Toisesta ketjusta tuli mieleen: Minkä ikäisenä lapsenne saa A. juoda kahvia B. ottaa korvakorut C. meikata
Meillä korvikset sai 8-vuotiaana, meikkiä ei vielä käytä ( on nyt 10v) eikä myöskään ole kiinnostunut juomaan kahvia.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wtf, toisaalla kauhistellaan itsensä lävistyksillä pilanneita naisia ja sitten omat lapset viedään aivan pieninä lävistettäviksi.
korvakorussa on pieni vivahde-ero jos vertaa vaikka silmä-lävistykseen tai pirunsarvi-implanttiin ja halkaistuun kieleen.
Palstalla myös tatuointi on korviksen verrokki. Joten... ;)
Vierailija kirjoitti:
Jännä että kahviin suhtaudutaan näin löysästi, kun se tuomittu energiajuomatölkki sisältää pienen kahvikupillisen verran kofeiinia.
Mieluummin kahvia kuppi silloin tällöin kuin niitä lisäainemössöjä. :)
Kaksi jo aikuista tytärtä. Korviksia tai muita lävistyksiä ei ole vielä kummallakaan, korvikset olisin antanut laittaa n. 15-vuotiaina, mutta kumpikaan ei ole halunnut. Kevyt meikki (lähinnä ripsiväri) on saanut olla yläasteella, missään sotamaalauksessa ei kouluun saanut mennä. Kahvia on kumpikin alkanut juomaan vasta aikuisena, varmaan yläasteikäisenä olisi ollut OK, mutta eivät ole halunneet vielä silloin.
Häh. Onko oikeasti vielä nykypäivänä normaalia juoda kahvia jo 8-vuotiaana? Kofeiini on ihan älyttömän huono juttu kehittyville aivoille. Siirtää myös unensaantia lapsilla helposti jopa 12 h. Eli ainakaan iltapäivällä/illalla ei kannattaisi hörppiä. Nostaa verenpainetta ym.
Olen varmaan tiukkapipo, mutta meillä aikasintaan lukioikäisenä saa juoda kahvia. Silloinkaan en sitä kyllä suosittele. Juon itse kupillisen aamuisin, toinen kupponen saa jo aikaan sydämentykytystä ja päänsärkyä. Siksi ajattelen, että kahvi on lapsen herkälle keholle varmaan melko tuju tavara.
Vierailija kirjoitti:
Korviksia kerjäsi pitkään ja 3.luokalla ne lupasin. Kun asia tuli ajankohtaiseksi, ei niitä enää haluttu. Oli nähnyt riittävästi kavereiden mätiviä korvia ja vaatteisiin juuttuneita koruja. Mä niin tiesin sen ennakkoon :)
Meikata sai kouluun 5. luokalla. Luokan viimeisimpien joukossa. Itse olisin antanut vasta yläasteelle. Mutta eipä ole näkynyt vielä mitään pellemaskeja, siistit meikit laittaa. Kotona sai kokeilla jo 3. lk.
Kahvia on maistellut varmaan 5v ekan kerran. Ei mitään kiinnostusta ollut enää vuosiin.
Mä olen 47v ja olen nähnyt/kuullut irl mätivät reiät tai juuttuvat korut, kumpaakin yhdet. Ala-asteella oli yksi Mari, joka laittoi itse reiät parsinneulaa ja pyyhekumia käyttäen. Sillä oli niitä reikiä komia rivi, yksi tulehtui.
Pojan joukkueessa oli eräs poika, jolla oli jäänyt teippaamatta korvikset. 16v jolla jäi paitaan kiinni koru.
Ei mä näe että nää mätivät ja tarttuvat korut ihan arkea kuitenkaan on. Kaikki hoituu huolellisuudella. Eikä korvakorujakaan voi antaa lapsen hoidettavaksi, vaikka täällä sitä aina vaaditaan. Kyllä 12 vuotiaankin perään vielä pitää katsoa ja muistutella, että onhan hyvin asiat tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että kahviin suhtaudutaan näin löysästi, kun se tuomittu energiajuomatölkki sisältää pienen kahvikupillisen verran kofeiinia.
No tässähän on suuri ero: kahvia juodaan yhdessä vanhempien kanssa päivällä tai juhlissa, energiajuomia vedetään illalla ja yöllä yksin ilman valvontaa. Astmalapselle kahvi on jopa lääke, kehkoputket laajenevat ja hengitys helpottuu.
Mies on syntynyt 1975 ja lapsena hänen ainoa astmalääkkeensä oli vahva musta kahvi. Selittääkin, miksi lähes valkoinen tukka muuttui ekaluokalla äkisti mustaksi :D No ei vais, huvittaa vain tuo yhteys kun sanotaan että tukka tummuu kahvista!
A. Juoda kahvia: yläasteella
B. Korvakorut mahdollisimman nuorena, ettei tule keloideja. Niitä rupeaa yleensä tulemaan 11 ikävuoden jälkeen, joten hyvin voi laittaa vaikka ekalla luokalla. Silloin taisin itsekin saada.
C. Mun puolesta saa meikata vaikka kolmevuotiaana, kunhan ei kekkaloi ne naamassa joka paikassa. :D Ehkä kunnon meikkauksen voisi aloittaa vaikka 7. luokalla.
Omat lapseni ovat jo aikuisia. Poika 20v alkoi juoda kahvia ylä-asteella, korviksia ei ole eikä muitakaan lävistyksiä. Tyttö 18 v taas on ollut kahvikissa eskarista asti, korvikset sai 8 vuotiaana, toiset korvikset 11 vuotiaana ja napakorun 16 vuotiaana. Meikata alkoi kun meni ylä-asteelle.
Minkö ikäisiä olette te, joille tarjottiin pullamössöä? Itse olen vm. 80 ja yhä hengissä vaikka mummi ei muuta aamupalaa/välipalaa tarjonnutkaan. Mummi pisti suuhunsa sokeripalan ja joi kahvia pienestä kukallisesta kupista, kun minulla taas oli iso muki johon tungettiin kokonainen pulla kahviin lillumaan ja siitä lusikoitiin <3
Nyt on ikävä lapsuutta. Ja mummia! ;(
Korvikset sai 5-vuotiaana, kun ne itse halusi, meikkaamisesta en ole ikinä sanonut mitään, mutta en muista tytön kuin kokeilleen joskus yläasteella vain todetakseen ettei ole vaivan arvoista :D Kahvia sai juoda kun maistui. Olisikohan ollut 16v kun kahvi alkoi maistumaan.
Korvakorut ja meikkaaminen yläasteella, jos lapsi ehdottomasti haluaa.
Kahvia ei koskaan.
Tyttö nyt 13. Kahvia on saanut maistaa, mutta ei välitä juoda. Saa juoda jos haluaa. Korviin sai reiät 11 vuotiaana. Meikata ei välitä, mutta saa meikata jos tahtoo, kunhan huolehtii myös niiden pois pesemisestä iltaisin.
Tyttö sai korvikset synnärillä, miehen kulttuurin kuuluva asia jota vastustin mutta vauva ei tuntunut edes huomaavan asiaa ja parantuivat hyvin. Meikata saisi jos tahtoisi, muttei tahdo ja kaunishan tuo tummapiirteinen tyttö on ilman ehostustakin ! On nyt siis 14v.
Lapset 17- ja 15-vuotiaita
a) kumpikaan ei ole osoittanut minkäänlaista halua juoda kahvia (ehkä tossa 15 tietämillä olisin antanut jos olisivat halunneet)
b) esikoinen otti korvakorut 12-vuotiaana, kuopus 11-vuotiaana (kymmenen ikävuoden jälkeen olisin varmaan antanut luvan)
c) molemmat aloittivat meikkaamaan yläasteelle siirtyessän, mikä oli minusta oikein hyvä ikä siihen. Ala-asteella joskus laittoivat vähän jotain huulikiiltoa, mikä sekin oli ihan ok
En siis itse ole pitänyt näihin hirveän tarkkoja rajoja, mutta lapset ovat itse kiinnostuneet asioista minusta aika sopivan ikäisinä
Kahvi joskus 14-15, tuskin maistuu edes aiemmin. Kumpaakaan lastani (10, 13) ei kiinnosta.
Korvikset 11 v aikaisintaan, ennemmin 12-13, mieluiten ei ollenkaan. Omista 10 v on halunnut jo pari vuotta, 13 v ei halua.
Meikki kun haluaa kunhan sitä ei pidä pakollisena. Säännöllistä meikkaamista en katsoisi hyvällä alle 15 v. Kumpikaan lapsistani ei ole meikeistä kiinnostunut, mutta meikkauskieltoa meillä ei ole. Kynsilakkaa ovat saaneet jo taaperosta asti silloin tällöin käyttää.
Vierailija kirjoitti:
1. 6-7 v.
2. 7. luokalta.
3. teini-iässä.
Samat meillä
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä antaisitte pojan laittaa korvakorut, jos haluaisi? Saman ikäisenä kuin tytön?
Tässä ei sukupuolella oo väliä, itse annoin pojan laittaa samalla kun siskokin sai.
Tyttäret 19v ja 17v, poika 12v.
Meillä jäi jostain lastenkirjasta elämään vitsi, että kahvia vasta ylioppilasjuhlissa. Niinpä eivät ole olleet kahvista erityisen innostuneita. Ehkä juovat kavereiden kanssa joskus, mut kotona eivät koskaan. Itselleni ei kofeiini sovi, joten en juo kahvia lainkaan. Teenjuontiakin säännöstelen.
Korvikset olisivat saaneet 10-v. Vain esikoinen on halunnut.
Tyttäret ovat voimistelleet pienen ikänsä ja siellä kisoihin kuuluu ehostus jo aika pienestä pitäen. Alle 10v vähän poskipunaa ja siitä sit edetään junnu- ja sennusarjojen käsittämättömiin irtoripsi-nestemäinen luomiväriluomuksiin. Näin ollen ei oo meikkaus ikinä ollut kotioloissa mikään erityinen juttu. Varmaan joskus yläkoulussa alkoivat silloin tällöin meikkailemaan kouluun. Poika ei oo meikistä kiinnostunut.
Kahvi 18 v.
Korvikset 18 v.
Meikit 18 v.
Poika halus 8 vuotiaana reiät korviinsa ja sai ne silloin.