Lääkäriin olen menossa lapsettomuuden vuoksi. Neuvoja kaipaan.
Mitä tehdään ekalla lääkärikäynnillä kun lapsettomuudesta on kyse eli
olen varaamassa ihan tk-lääkärille aikaa, mutta olisi kiva tietää miten siellä asiaa pitäisi lähteä eteenpäin viemään ja millaisiin asioihin puututaan ensin? Lasta on yritetty nyt vuoden verran. Ovistestejä oon käyttänyt pari kiertoa, mutta niiden mukaan ovis ei kai tapahdu. Tutkitaanko se jotenkin lääkärissä?
Tiedoista olisin kiitollinen jos jollakin on kokemusta.
Kommentit (4)
Eli ainakin minulla aamulämpö nousee 0,3-0,5 astetta kaksi päivää ovulaation jälkeen ja tuosta olen tiennyt alkaa seuraamaan oireita ja osannut testata. Aina on mittari ollut oikeassa. Kolme lasta on ja yhteensä 10 kk olen lämpöjä seurannut eli jokaista lasta yrittäessä.
Ensinnäkin sinne mennään YHDESSÄ miehen kanssa, sillä sehän on yhteinen ongelma. Ennen varsinaista vastaanottoa mies kävi antamassa spermanäytteen. Kun se oli tutkittu, mentiin yhdessä lääkärin vastaanotolle. Ennen vastaanottoa täytettiin molemmat esitietolomakkeet, jossa minulta kyseltiin kuukautisista, sairauksista, lääkityksistä, leikkauksista, elämäntavoista, henkilötiedot. Lääkäri haastatteli meitä ja sitten tutki miehen sukupuolielimet ja sen jälkeen teki minulle sisätutkimuksen ja ultrasi kohdun ja munasarjat. Nyt on käynnissä minun kuukautiskiertoni kartoittaminen. Eli 3-5 kiertopäivänä verikoe, kierron keskivaiheilla kypsyvän munasolun ultraus ja loppuvaiheilla jälleen verikoe. Näyttäisi kuitenkin siltä, että meillä lapsettomuuden syy on miehessä eli spermanäytteestä löytyi lievää teratozoospermiaa (epämuodostuneita siittiöitä), mutta varmuudeksi tutkitaan vielä tuo minun kiertoni, vaikka esitietojen pohjalta lääkäri arvioi, että siinä ei ole mitään häiriöitä (säännöllinen kierto, ultrassa näkyi puhjennut munarakkula). Kun minun kiertoni on selvitetty, niin päätetään hoitovaihtoehto (tod. näk. meidän tapauksessa inseminaatio), ellei sitten satu tärppäämään (on kuulemma tässä tapauksessa ihan mahdollistakin).
Jos ovista ei tapahdu, saat varmaan Clomifenia ovulaation aikaansaamiseksi. Clomifen-kierroissa munarakkuloiden tilanne pitäisi seurata ultralla, sillä munarakkuloita voi kehittyä useampia. On siis olemassa monikkoraskausriski.
Mittaa aamulämpöjä kierron aikana ja laita ne ylös, siitäkin näkee onko ovista. Heti heräämisen jälkeen mitattu ruumiinlämpö nousee noin 0,3-0,5 astetta ovulaation jälkeen. (Silloin on jo myöhäistä hommailla, mutta ainakin näet, onko ovista). Tämä oli minulla suurena apuna lapsettomuuslääkärille mentäessä.
Saat varmaan tk-lääkäriltä lähetteen lapsettomuusklinikalle. Sinne pääsy voi kestää aika kauan.
Lisätietoja löydät parhaiten Vauva-lehden lapsettomuus-keskustelupalstalta. Siellä joka viikko joku kysyy samaa kysymystä kuin sinä nyt...
Monet lääkärit jo naureskeleekin näille entisajan ohjeille!
Se aamulämpö kun vaihtelee ihan monen asian takia.. onko ollut peittoa päällä yöllä, onko millainen yöpaita ollut päällä, kuinka lämmin makuuhuone on..
0,3 - 0,5 astetta kun on niin älyttömän pieni heitto!
Ainakin yliopistollisissa sairaaloissa lääkäreitä lähinnä huvittaa nää aamulämpömittaukset! Ovulaatiotestit on ovulaation määrittämiseksi nykyään käytössä!