Mies ei kertonut perinnöstä
Mies oli saanut ennakkoperintöä sukulaiseltaan, mutta ei kertonut siitä minulle vaimolleen mitään.
En tarkoita, että olisimme kaikesta tilivelvollisia toisillemme, mutta ihmettelen tätä, varsinkin kun itse olen kertonut perinnöistäni, joista viimeisin oli vuoden sisällä.
Olen itse asiassa hämmentynyt ja loukkaantunutkin, ettei hän jakanut asiaa kanssani.
Mitä mieltä miehen toiminnasta?
Kommentit (24)
Turvaa omaa selustaa eron varalle..
Avioliitossa raha-asiat ovat yhteisiä, ei yksityisasia. Avioliitto on taloudellinen yksikkö. Raha-asioiden salaaminen on petollista. Totta kai jokainen saa perintönsä käyttää miten haluaa mutta salaa... siinä sitä ohjataan avioliiton laivaa epäluottamuksen karille.
En mäkään kerro omistani. Ei se hänelle kuulu
No ei avioliitto sua velvoita mihinkään muuhun kun siihen, että YHTEISET raha-asiat hoidetaan yhdessä ja luottamuksella.
No jos arjessa keskustellaan kauppalistasta ja kaikesta mahdollisesta, niin onhan se kumma että ei tuollaista ennakkoperintöä mainita..
Jiiuhn kirjoitti:
No jos arjessa keskustellaan kauppalistasta ja kaikesta mahdollisesta, niin onhan se kumma että ei tuollaista ennakkoperintöä mainita..
No juuri näin! En ymmärrä ap:n miehen puolustelijoita. Meillä on mieheni kanssa ”omat” rahat, erilliset asuntolainat sekä toisen kokonaan pois sulkeva avioehto, mutta siitä huolimatta (tai ehkä juuri sen vuoksi?) keskustelemme hyvin avoimesti raha-asioistamme. Pitäisin kyllä aivan pöyristyttävänä, jos mies olisi saanut perintöä eikä olisi kertonut siitä minulle. Kaivaisin miehestä vaikka väkisin irti tiedon siitä, MIKSI hän ei olisi kertonut minulle noin merkittävästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa raha-asiat ovat yhteisiä, ei yksityisasia. Avioliitto on taloudellinen yksikkö. Raha-asioiden salaaminen on petollista. Totta kai jokainen saa perintönsä käyttää miten haluaa mutta salaa... siinä sitä ohjataan avioliiton laivaa epäluottamuksen karille.
Eikä ole, se riippuu siitä mitä on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Jiiuhn kirjoitti:
No juuri näin! En ymmärrä ap:n miehen puolustelijoita. Meillä on mieheni kanssa ”omat” rahat, erilliset asuntolainat sekä toisen kokonaan pois sulkeva avioehto, mutta siitä huolimatta (tai ehkä juuri sen vuoksi?) keskustelemme hyvin avoimesti raha-asioistamme. Pitäisin kyllä aivan pöyristyttävänä, jos mies olisi saanut perintöä eikä olisi kertonut siitä minulle. Kaivaisin miehestä vaikka väkisin irti tiedon siitä, MIKSI hän ei olisi kertonut minulle noin merkittävästä asiasta.
Meillä taas ei koskaan udella toisten raha-asioita, molemmilla omat tilit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jiiuhn kirjoitti:
Meillä taas ei koskaan udella toisten raha-asioita, molemmilla omat tilit.
Mielenkiintoista. Onko avioliitossanne paljon muitakin tabuja?
Vierailija kirjoitti:
Jiiuhn kirjoitti:
Vaikutat aika pimeältä.
Kuulostaa oudolta. Epäluottamuslauseelta, jos minä olisin vaimo.
Toisaalta, emme tiedä sinusta. Jos olet kova vaatimaan, niin sittenhän asiassa ei ole mitään oudoksuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole, se riippuu siitä mitä on sovittu.
Kyllä juridisesti aviopuolisoilla on molemminpuolinen velvoite huolehtia puolisosta. Esim. vähätuloisempi puoliso ei tukia saa.
Keskinäiset sopimukset on avoliiton käytänteitä.
Mistä sait kuitenkin tietää asiasta?
Jiiuhn kirjoitti:
Joo ja kun se elämä jaetaan muutenkin kahden ja pitäs olla yhtä. Kyllä minä sanoin miehelleni, että sain perinnnön ja tietenkin tiesi siitä, kun vanhempani kuoli vuoden sisällä.. Sanoin, että sijoitan osan ja loput laitan ihan meidän normaaliin elämään helpottamaan. Eikä meillä ole taloudellista huolta muutenkaan ja toi perintöni oli ihan vaan bonus.. Meni 2v noin, niin mieheni sai myös perinnön ja teki samoin. Sijoitti normaalisti ja laittoi loput meidän normaalin elämän pyörittämiseen. Meidän molempien perinnöt ei ole vaikuttanut meidän arkeen mitenkään. Nyt sitä rahaa on vaan tileillä enemmän. Mikään ei ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jiiuhn kirjoitti:
Vaikutat aika pimeältä.
Voisitko perustella tarkemmin? Meillä on tapana kertoa toiselle pienistäkin asioista (esim. siitä, että kävi ottamassa influenssarokotteen, sai 20 euron palkankorotuksen kuukausipalkkaan tai että söi päivällä hyvää lounasta), joten olisihan se nyt aivan hemmetin erikoista jättää kertomatta siitä, että on saanut tililleen merkittävän summan rahaa. Ja tiedän, että mieheni ajattelisi ihan samalla tavalla, jos vastaavasti minä jättäisin kertomatta perinnöstä.
Ei ollut hänen mielestään mainitsemisen arvoinen summa. En mäkään mitään pikkuhiluja oo raportoimassa.
Aika vaikea arvioida kun ei teitä tunne. Halusiko hän kenties vähän tuumaustaukoa, miten rahan käyttää / sijoittaa? Oletko sinä se nopeampi keksimään rahalle kohteen? Olisiko hän halunnut yllättää sinut ja kustantaa sinut sillä jollekin yllätysmatkalle?
Sinällään, jos mieheni saisi ennakkoperintöä, pitäisin kyllä outona jos saisin siitä kuulla jotain toista kautta ja hän ei olisi siitä minulle kertonut. Mutta minä en kuvittelisi myöskään, että me olisimme ne rahat yhdessä perineet, vaan kunnioittaisin sitä, mitä hän sitten valitsisikaan rahojen kanssa tehdä.
No mielestäni ok, eihän se perintö sinulle kuulu.
Ihmisellä saa ja pitää olla yksityisyyttä parisuhteessa.
Vai onko taustalle se, että sinä haluaisit olla osallisena, suunnitella ja kenties päättää niiden käytöstä?