Se maksaa joka kutsuu?
Jos nainen pyytää uutta miesystäväänsä tyyliin "lähde sinäkin Gardajärvelle kesällä" kun nainen on jo aiemmin matkansa varannut niin tokihan nainen maksaa miehen matkan, eikö?
Vai päteekö se paremmin niin, että kutsuja maksaa, kunhan nainen on saamapuolella?
Kommentit (20)
No mitä nyt taas. Jos viittaat siihen lapsen kustannuksiin, niin ei kai kukaan edes mieti että yksi lapsi kuluttaa bensaa tms enemmän mitä muukin perhe. Menee siinä sivussa. Myöskään ruokaan ei mene 200€
Tässä tilanteessa mies maksaa oman reissunsa
Riippuu vähän miten kutsun esittää. Lähdetkö kaveriksi, olisi edullinen reissu tiedossa? antaa ymmärtää, että molemmat maksaa omat kulunsa. Saanko pyytää sinut seuralaisekseni? taas antaa ymmärtää, että pyytäjä maksaa.
Jos sanoo Lähde sinäkin Garda-järvelle, niin se ei ole varsinainen kutsu vaan pyyntö, että toinenkin lähtisi jos haluaa, ja maksaa oman osuutensa. Jos kutsuu niin silloin jo kysyessä sanoo, että kutsuu mukaan, jolloin kutsuja maksaa suurimman osan, erityisesti matkakuluista. Yleensä kutsuessa käytetään sanaa kutsua. Noin muuten olen sitä mieltä, että molempien tulisi osallistua matkakuluihin, jos kyseessä ei ole että antaisi lahjaksi matkan.
Parempi ettei kutsu ketään ikinä mukaansa mihinkään jos se on noin vaikeaa.
Tai sitten opettelee avaamaan suutaan: "Olen menossa Gardajärvelle kesällä. Varaa säkin matka niin mennään yhdessä."
No. Ma olin jo varannut kesalomani taksi kesaksi erittain hyvissa ajoin. Myohemmin sitten tuli aloitettua vakavampi seurustelu, niin kutsuin sen miehenkin tietysti sinne kohteeseen, silla halusin viettaa lomani hanen kanssaan. Ja kun kutsuin, niin myos maksoin.
Ja olen siis nainen. :)
"Lähde sinäkin mukaan" ei ole kutsu vaan enemmänkin ajatus/ehdotus. Sen jälkeen sitten keskustellaan sopiiko ajankohta ja paljon se maksaisi (ja kuka maksaa).
Luuleeko oikeasti osa ihmisistä että jos kutsutaan jonnekin esim automatkalle, se tarkoittaa että kutsuja maksaa kaiken? Itse ainakin tarjoaisin edes maksua bensasta jne, kun ollaan esim kavereiden kanssa liikkeellä ja samassa rahatilanteessa suunnilleen. Musta on moukkamaista olla edes tarjoutumatta maksamaan mitään kuluista. Eihän mikään ole ilmaista. Itselle ei tulisi mieleenkään että tässä aloittajan jutussa "kutsuja" maksaisi kaikki kulut, ehkä elän omassa kuplassani sitten.
Jos kutsutaan automatkalle niin kutsuja maksaa matkakulut, siis bensan. Totta kai kutsutulla tulee olla matkakassa mukana, että hän voi kustantaa omat ostoksensa ja syömistään ja yöpymiskuluja. Yöpymiskuluja voi maksaa kutsuja. Mutta totta kai jokaisella tulee omaa rahaa mukana. Ei kutsuja kaikkea tietenkään maksa vaan lähinnä matkakulut.
Minusta Suomessa pätee hyvin usein se, että molemmat maksavat osuutensa, tai tehdään jotain nyyttäriperiaatteella, tai jos toinen maksaa jotain, niin toinen sen toisen puolen - jotta edes suurin piirtein laskut menee tasan. Oli kyse matkasta, kesämökkeilykutsusta tai ruokailusta.
Jos mies haluaa tehdä naiseen vaikutuksen, niin sitten miehen kannattaa varautua maksamaan kaikki. Jos taas ei vaikutuksen tekeminen kiinnosta, niin sitten kustannukset jaetaan.
Jaa.... kyllä mä olen naisia kutsunut Marbellassa olevalleni pikku "huvilalle". Eikä tietenkään tarvi lennoista maksaa, asumisesta nyt tietenkään. Rahalla siis. Aina me on joku yhteinen harrastus perillä löydetty, niin ei tarvitse noita euroja koko ajan olla laskemassa.
"Lähde Gardajärvelle" on eri asia kuin "tule kanssani Gardajärvelle".
Entäs tälläinen tilanne, tulee tekstiviesti: olisi ylimääräinen teatterilippu, kun mun xxx ei pääsekkään. Nähdään klo xx. Ilmoita heti , tuutko.
Mun mielestä kysyjän pitäisi kertoa viestissään lipun hinta, eikä vasta teatterissa alkaa periä maksua... Tosin vastaajakin voisi kysyä lipun hintaa ennen päätöstä menemistä.
treffit kirjoitti:
No. Ma olin jo varannut kesalomani taksi kesaksi erittain hyvissa ajoin. Myohemmin sitten tuli aloitettua vakavampi seurustelu, niin kutsuin sen miehenkin tietysti sinne kohteeseen, silla halusin viettaa lomani hanen kanssaan. Ja kun kutsuin, niin myos maksoin.
Miksi haluat kertoa täällä kaikki asiasi? Miten ehdit näin paljon palstailla? Oletko joku vanha tuttu provoilija?
treffit kirjoitti:
Siis maksoitko jonku lomamatkan lentoineen vai kutsuitko esim. varaamallesi mökille?
Jos kutsuisin varaamalleni vuokramökille kavereita, en todellakaan pyytäisi heiltä mitään maksua, mutta pitäisin outona,että uusi tuttavuus antaisi maksaa lomamatkan lentoineen päivineen ellei kutsuja ole sitten superrikas.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Siis maksoitko jonku lomamatkan lentoineen vai kutsuitko esim. varaamallesi mökille?
Jos kutsuisin varaamalleni vuokramökille kavereita, en todellakaan pyytäisi heiltä mitään maksua, mutta pitäisin outona,että uusi tuttavuus antaisi maksaa lomamatkan lentoineen päivineen ellei kutsuja ole sitten superrikas.
Lomalle mentiin autolla, ei lentaen. :) Mutta maksoin tietysti bensat, ekstrahenkilosta koituvat lisamaksut ja kaikki ruuat ja juomat.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Miksi haluat kertoa täällä kaikki asiasi? Miten ehdit näin paljon palstailla? Oletko joku vanha tuttu provoilija?
Miksi koet tarvetta kommentoida mun tarvetta kertoa asioistani? :) Jos kysytaan jotain, josta minulla on kokemusta, niin vastaan. Sita kutsutaan keskusteluun osallistumiseksi, ja kasittaakseni tama on keskustelupalsta.
Ehdin palstailla, koska olen toissa ja mulla ei ole mitaan tekemista. Kun kerran tarkkailet minua muutenkin, niin olet varmaan huomannut etta palstailen vain ma-pe ja toimistoaikoina. ;)
Täytyypä tosiaan olla jatkossa selkeämpi jo kutsuessa/ehdottaessa tekemistä, että tarkoitus on jakaa kustannukset. Eipä tosiaan oo tullut mieleenkään että ihmiset voi odottaa, että heille tarjotaan esim. usean sadan kilometrin mittainen automatka (vaikka sitten tarjottaisiinkin lopulta, mutta että mukaan lähtenyt ei edes ehdota että "Paljonko oli bensat, jaetaan kulut" -tyylisesti). Tuossa mitä joku mainitsi teatterilipusta tms, niin itse aina kysyn tarjouksen saadessa ensin, että minkähintainen lippu on? Eipä jää epäselväksi, että paljonko maksaa ja todellakin vaikuttaa siihen että lähdenkö vai ei. Jos on joku semimielenkiintoinen, mutta hinta on 50euroa niin voi olla että jää väliiin, vrt että lippu olisi 0euroa syystä tai toisesta.
Lisäisin vielä että mun mielestä pelkkä kutsu/ehdotus EI ole ilmoitus että tarjoaa. Eri asia on, jos sanoo että tuu mukaan, mä tarjoan! (esim. Lähde mukaan teatteriin, mä tarjoan liput) Mielestäni AINUT selkeä tapa ilmaista että maksua/kulujen jakamista ei odoteta. https://fi.wiktionary.org/wiki/tarjota
Vierailija kirjoitti:
"Lähde Gardajärvelle" on eri asia kuin "tule kanssani Gardajärvelle".
Ja vielä eri asia on "Tarjoan sulle matkan Gardajärvelle"
Mitenkähän lesbot ja homot hoitavat nuo tasa-arvoasiat?