Minkälaisia kokemuksia siitä kun oma vanhempi vetää kunnolla nenästä rahallisesti? (Kauniisti sanoen)
Tein oman isäni kanssa tietokoneohjelmaa yhden vuoden ja alusta lähtien sovittiin että tuotot jaetaan 50%-50%. Tein työstä suurimman osan koska olin se koodari ja halusin oppia lisää uudesta ohjelmointikielestä. Kun ohjelmisto alkoi myymään, en saanutkaan kun 25% myynnistä koska isäni sanojen mukaan: (Hän ei pysty perustelemaan yhtiökumppanilleen 50% maksua sinulle jokaisesta myydystä ohjelmasta. Tämä ohjelma oli osa isompaa kokonaisuutta ja siten sen merkitys ei ollut niin iso yhtiön myynnistä kuin miltä 50% kuulostaa. Painoarvo ehkä n. 3% per toimitus.) Olin luottanut isääni vaikka aiemminkin oli ollut jotain pienempiä omituisuuksia. Koin oloni lievästi sanoen petetyksi enkä kuvitellut että joutuisin tekemään kirjallisen sopimuksen oman isäni kanssa. (Olin vasta 22v. ja hieman naivi sopimusasioiden suhteen.) Pettymys toi mukanaan myös tunteiden osittaisen ja arvostuksen kokonaan häviämisen isäni suhteen.
Onko muilla kokemuksia siitä että oma vanhempi vedättää rahallisesti merkittävällä summalla?
Kommentit (15)
Tässä joudut ehkä lukemaan vähän ylimääräistäkin tekstiä, mutta julma kuvaus siitä, kun omat vanhemmat kusettavat lastaan rahallisesti :( Laitan linkin seuraavaan viestiin.
Oma isäni otti minut töihin, ei tehty sopimusta kirjallisesti kun luotin isääni. Kyselin palkkani perään jatkuvasti kun säästöt alkoivat olla loppu, joita käytin päästäkseni töihin. Tein paljon töitä, myös pyhinä ja joka päivä otin kotiinkin töitä, joita tein iltamyöhään asti. Isäni olisi pitänyt maksaa minulle palkkaa pitkistä päivistä, pyhä-, viikonloppu- ja ylityökorvauksia yhteensä hiukan reilu 10 000e, mutta eipäs maksanut. Kun lopetin ja laitoin välit poikki, laittoi perään vielä valheellisen yli 1000e:n laskun työstä, jota ei koskaan tehty, vaikka piti.
Ap, onpa sinulle käynyt ohraisesti. Isäsi on näköjään piinkova bisnesmies. Et ilmeisesti tuntenut isääsi kovin hyvin, kun et tiennyt, ettei häneen voi luottaa. Tai et osannut epäillä, että hän kohtelisi sinua niin kuin ketä tahansa. Minustakin vanhempi-lapsi -suhde on erityinen, eikä tulisi mieleeni huijata/hyväksikäyttää omia lapsiani - päinvastoin! Omien lasten ottolainat painetaan villaisella ja monessa asiassa joustetaan. Ehkä joku pitäisi minua jopa curling-vanhempana.
25% myynnistä kuulostaa melko hyvältä..? Ja myös tuotoista, tuotoilla kun pitää kattaa kaikki liiketoiminnan kulut ja mahdollistaa kasvaminen sekä investoinnit. Varsinkin jos softa on osa kokonaisratkaisua, johon tarvitaan muidenkin työpanosta. Tutustu alan kulurakenteeseen, niin ehkä ymmärrät paremmin. Ja myös palikkalogiikallasi 25% kuulostaa oikealta, jos on on yhtiökumppani mukana. 50% isälläsi ja 50% yhtiökumppanilla, ja isäsi osuus jaetaan hänelle ja sinulle - 25% molemmille.
Vierailija kirjoitti:
25% myynnistä kuulostaa melko hyvältä..? Ja myös tuotoista, tuotoilla kun pitää kattaa kaikki liiketoiminnan kulut ja mahdollistaa kasvaminen sekä investoinnit. Varsinkin jos softa on osa kokonaisratkaisua, johon tarvitaan muidenkin työpanosta. Tutustu alan kulurakenteeseen, niin ehkä ymmärrät paremmin. Ja myös palikkalogiikallasi 25% kuulostaa oikealta, jos on on yhtiökumppani mukana. 50% isälläsi ja 50% yhtiökumppanilla, ja isäsi osuus jaetaan hänelle ja sinulle - 25% molemmille.
Se on silti jotain muuta kuin mitä Ap sopi OMAN ISÄNSÄ kanssa. En ymmärrä miksi tuolla jaolla ei olisi voinut lähteä alunperinkin liikkeelle. Ei liike-elämässäkään ruveta muuttamaan sääntöjä miten sattuu kesken kaiken. Tosin valitettavasti siinä maailmassa osataan tehdä sopimuksia, mutta kukapa sitä epäilisi omaa vanhemnpaansa..
Olen huomannut että alaa tuntemattomalle voi ohjelmointi ja muut tietokonehommat vaikuttaa paljon helpommilta kuin ne oikeasti ovat. Monet tietokonehommia pyytävät arvioivat siis todella alakanttiin työn vaativuuden ja tarjoavat urakkapalkaksi ehkä 10% oikeasta työmäärästä, tyyliin "no tee nyt vaan joku webbisivu missä voi myydä paria tuotetta ja seurata myyntiä" tms, tajuamatta että tämmöinenkin homma vaatii palvelimia, tietokantoja, turvallisuus- ja salausohjelmia, ulkoasun viilausta yms. Eli siis koska 90% työstä jää asiakkaan kannalta "näkymättömiin" ei hän tajua että kaikki se on todella tarpeellista, ellei halua että kuka tahansa naapurin 12v poika pääsee kirjautumaan järjestelmään ja näkemään kirjapitoa.
Tarkoitan siis että isäsi (tai hänen yhtiökumppaninsa) on voinut toimia noin törkeästi osittain myös tietämättömyyttään.
Mun narskupaska isäni kusetti sillä lailla että siirsi jo eläissään kaiken omaisuuden lempilapsensa nimiin eri keinoin (lahjat, alihintaan myyminen, iso henkivakuutus edunsaajana suosikki, omaisuuden kätkeminen jne. Aikoo varmistaa etten voi vaatia lakiosaa kun sitä ei ole.
Ja ei, en ole huono lapsi vaan päin vastoin lapsista se kiltti ja kuuliainen jota isä vaan kiusasi koko lapsuuden, pahoinpiteli ja kaltoinkohteli.
Narsistin viimeinen voimannäyttö on aina se, että perintökikkailulla näytetään mahtia. Kyllä ole siitä surullinen että sisarukselle on ostettu omakotitalo, kaksi autoa, mökki ja maksettu kalliita ostoksia, itse en ole saanut pennin latia sen jälkeen kun18 täytin.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että alaa tuntemattomalle voi ohjelmointi ja muut tietokonehommat vaikuttaa paljon helpommilta kuin ne oikeasti ovat. Monet tietokonehommia pyytävät arvioivat siis todella alakanttiin työn vaativuuden ja tarjoavat urakkapalkaksi ehkä 10% oikeasta työmäärästä, tyyliin "no tee nyt vaan joku webbisivu missä voi myydä paria tuotetta ja seurata myyntiä" tms, tajuamatta että tämmöinenkin homma vaatii palvelimia, tietokantoja, turvallisuus- ja salausohjelmia, ulkoasun viilausta yms. Eli siis koska 90% työstä jää asiakkaan kannalta "näkymättömiin" ei hän tajua että kaikki se on todella tarpeellista, ellei halua että kuka tahansa naapurin 12v poika pääsee kirjautumaan järjestelmään ja näkemään kirjapitoa.
Tarkoitan siis että isäsi (tai hänen yhtiökumppaninsa) on voinut toimia noin törkeästi osittain myös tietämättömyyttään.
Ymmärrän pointtisi erinomaisesti mutta homma on siinä että isäni ja hänen yhtiökumppaninsa olivat olleet IT-allalla n. 30v. molemmat. Molemmat osaavat vielä ohjelmoida ja hyvin. Lisäksi he ovat toimineet projektipäällikköinä IT-kehityshankkeissa joten tietämättömyydestä ei todellakaan ole kyse. Kyllä, ihmiset voivat olla tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen alan kulurakenteen yrittäjänä. Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Sopimus on sopimus ja eri asia kuin myyntiprovisio. Annan esimerkin. Tehdään keskenään diili et meillä on yhteinen projekti josta teet 70% ja minä osallistun 30%:lla. Sovitaan että jaetaan voitot puoliksi ja omistamme ohjelmiston 50%-50%. Kun tulee maksun aika, niin ilmoitan etten voi maksaa sinulle 50% prosentin jo sovittua provisiota myynnistä vaan maksan sinulle 25% koska muuta en nyt voi. Siksi 50-50 diili on mahdollinen koska laskuttaisit sen myynnistä verojen jälkeen. Tämä ohjelmisto vastaa koko toimituksesta vain n. 3% hinnasta joten siksi 50-50 diili on mahdollinen. Jos tämä olisi ollut kirjallisena niin olisin vienyt asian käräjille. Haluatko vielä yrittää selittää mulle alan kulurakennetta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun narskupaska isäni kusetti sillä lailla että siirsi jo eläissään kaiken omaisuuden lempilapsensa nimiin eri keinoin (lahjat, alihintaan myyminen, iso henkivakuutus edunsaajana suosikki, omaisuuden kätkeminen jne. Aikoo varmistaa etten voi vaatia lakiosaa kun sitä ei ole.
Ja ei, en ole huono lapsi vaan päin vastoin lapsista se kiltti ja kuuliainen jota isä vaan kiusasi koko lapsuuden, pahoinpiteli ja kaltoinkohteli.
Narsistin viimeinen voimannäyttö on aina se, että perintökikkailulla näytetään mahtia. Kyllä ole siitä surullinen että sisarukselle on ostettu omakotitalo, kaksi autoa, mökki ja maksettu kalliita ostoksia, itse en ole saanut pennin latia sen jälkeen kun18 täytin.
Ihan käsittämätöntä!
Olen kovin pahoillani puolestasi.
Ilmeisesti sisaruksellasi ei ole minkäänlaista oikeustajua myöskään, kun häntä ei ole tuo suosiminen häirinnyt.
Kharon-9834794 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen alan kulurakenteen yrittäjänä. Sulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Sopimus on sopimus ja eri asia kuin myyntiprovisio. Annan esimerkin. Tehdään keskenään diili et meillä on yhteinen projekti josta teet 70% ja minä osallistun 30%:lla. Sovitaan että jaetaan voitot puoliksi ja omistamme ohjelmiston 50%-50%. Kun tulee maksun aika, niin ilmoitan etten voi maksaa sinulle 50% prosentin jo sovittua provisiota myynnistä vaan maksan sinulle 25% koska muuta en nyt voi. Siksi 50-50 diili on mahdollinen koska laskuttaisit sen myynnistä verojen jälkeen. Tämä ohjelmisto vastaa koko toimituksesta vain n. 3% hinnasta joten siksi 50-50 diili on mahdollinen. Jos tämä olisi ollut kirjallisena niin olisin vienyt asian käräjille. Haluatko vielä yrittää selittää mulle alan kulurakennetta?
Ap
No nyt kuulostaa järkevämmältä, olisit tämän kirjoittanut aloitukseen. Kyl se vaan niin on että sua kairattiin, ensi kerralla paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavan isä teki samoin. Joko valtava omaisuus suosikkilapselle. Kuoli yllättäen ja oli kyllä tuolle ei-suosikille järkytys.
Ja kaiken kukkuraksi puoliso, eli niiden sisarusten äiti oli juonessa mukana. Että kaikki suosikille.
Kyseessä oli maa rakennusfirma, jossa on tietysti kalliit koneet ja iso omakotitalo ja paljon muuta omaisuutta.
Vasta perunkirjoitustilaisuudessa selvisi, että oli osannut toimia niin, että ei-suosikki ei saa mitään.
Mutta ei tuo mun tuttunikaan ole ollenkaan empaattinen ihminen. Kyllä hänessäkin löytyy tuollaista röyhkeyttä. Varmaan perittyä.
Kharon-9834794 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä en ymmärtänyt tuota selitystä nyt. (en ole yrittäjä, olen laskentatoimen tradenomi ja DI)
Voi harmi, että oma vanhempi kuin vedättää noin:/ Tietty jos ajattelee pidemmälle, niin perintöä odotellessa...