Opettajien uupumus
Hei te työnne uuvuttavaksi kokevat opettajat! Millä koulutusasteella työskentelet? Kiinnostaa tuon opettajien uupuneisuus-keskustelun perusteella nähdä, saako jokin tietty koulutusaste enemmän ääniä.
T: Opettajan työstä kiinnostunut
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen luokanopettaja ja en niinkään ole työstä uupunut, koska niitä töitä ei edes ole. Muutama sijaisuuspätkä siellä täällä. Ja se on aika uuvuttavaa oikeasti koko ajan täytellä työhakemuksia, soitella kouluille ja päivystää joka aamu, että soitetaanko jostakin koululta, että sijaista tarvitaan. Pitää olla aina valmiina lähtemään sijaiseksi, että niitä myös jatkossa tarjotaan. Luokanopettajia koulututetaan liikaa, joten en suosittele.
No ei tarvitse nyt kesällä.
Olen yhteiskoulussa töissä, jossa opetan sekä yläkoulussa että lukiossa. Tätä vaihtoehtoa ei ollut kyselyssä, joten valitsin yläkoulun.
Vai olet opettajan työstä kiinnostunut?
Missään muussa ammatissa ei näe etukäteen yli kymmentä vuotta mitä se työ tulee olemaan. Turha sitten tulle nettiin keräämään sympatiapisteitä että uuvuttaa....
Eihän tämä näin toimi. Eri koulutusasteilla on eri määrä opettajia töissä, ja naisvaltaisimmat alat lukenevat palstaa eniten. Prosentit eivät ole vertailukelpoisia, joten kyselyn vastaukset eivät kerro mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä näin toimi. Eri koulutusasteilla on eri määrä opettajia töissä, ja naisvaltaisimmat alat lukenevat palstaa eniten. Prosentit eivät ole vertailukelpoisia, joten kyselyn vastaukset eivät kerro mistään mitään.
Jos on itsekin nainen, joka lukee vauvapalstaa ja ehkä hakeutuu yleisimmille (ja naisvaltaisille) opetusaloille töihin, niin ehkä tästä voi jotain mielikuvaa saada. Tarvitseeko vauvapalstallakin olla niin tieteellisesti eksaktia.
Jännä juttu, että tässä kalenterin taittuessa elokuulle, alkaa opettajia kauheasti uuvuttaa. Takanahan on vasta kaksi kuukautta palkallista lomaa, miten tässä nyt jaksaakaan ajatella uutta lukukauden aloitusta 25-tuntisine työviikkoineen, kun syyslomaan, saati kolmen viikon joululomaan on vielä niin tolkuttoman pitkä aika!
Katsoitko eteesi? kirjoitti:
Vai olet opettajan työstä kiinnostunut?
Missään muussa ammatissa ei näe etukäteen yli kymmentä vuotta mitä se työ tulee olemaan. Turha sitten tulle nettiin keräämään sympatiapisteitä että uuvuttaa....
Mutta herran jestas sitä paniikkia ja hysteriaa, kun opetussuunnitelma neljännesvuosisadan välein muuttuu! Tuntijaot menevät uusiksi, saattaa tulla uusi oppiaine ja sisällötkin päivittyvät. Itkua ja volinaa, kun joutuu päivittämään ammatilliset tietonsa ja osaamisensa ajan tasalle ja laatimaan osittain ihan uudet opetusmateriaalit ja -menetelmät. Tai siis pitäisi, mutta eihän wanhojen tarvitse, he voivat jatkaa hyväksi havaitulla linjallaan. Mekkaloida silti pitää.
No onpas negatiivisia vastauksia keskustelussa. :(
Minä olen luokanopettaja ja en niinkään ole työstä uupunut, koska niitä töitä ei edes ole. Muutama sijaisuuspätkä siellä täällä. Ja se on aika uuvuttavaa oikeasti koko ajan täytellä työhakemuksia, soitella kouluille ja päivystää joka aamu, että soitetaanko jostakin koululta, että sijaista tarvitaan. Pitää olla aina valmiina lähtemään sijaiseksi, että niitä myös jatkossa tarjotaan. Luokanopettajia koulututetaan liikaa, joten en suosittele.