Onko teillä sairauksia jotka "seuraavat hautaan asti"?
Minulla todettiin vasta reuma ja apuna on ruokavalio ja lääkkeet. Teini-iän anoreksiasta jäi osteoporoosi. Olen alle 30 niin ahdistaa miten nuo vaikuttavat tulevaisuudessa vaikka nyt ovatkin vielä suht vaivattomia.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen liikatoiminnan vuoksi sain radiojodihoidon, jonka tuloksena tuli kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt joudun käyttämään kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkettä loppuikäni.
En halua vähätellä mutta koetko tuon ongelmaksi? Itselläni on kilpirauhanen poistettu kokonaan mutta en sitä juuri ajattele. Minulla on myös reuma ja se on paljon ikävämpi vaiva. Tyroksiinin määrää pitää toki välillä säädellä suuntaan ja toiseen mutta ei tuo kilpirauhasen puuttuminen sinänsä haittaa elämänlaatua.
Astma, reuma-tyyppisiä kipuja ja kankeutta, ei reumadiagnoosia(suvussa samaa), suolistovaivoja, kyky muistaa ja tunnistaa ihmisiä huono(kiusallinen ominaisuus).
Lyhytmuisti huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen liikatoiminnan vuoksi sain radiojodihoidon, jonka tuloksena tuli kilpirauhasen vajaatoiminta. Nyt joudun käyttämään kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkettä loppuikäni.
En halua vähätellä mutta koetko tuon ongelmaksi? Itselläni on kilpirauhanen poistettu kokonaan mutta en sitä juuri ajattele. Minulla on myös reuma ja se on paljon ikävämpi vaiva. Tyroksiinin määrää pitää toki välillä säädellä suuntaan ja toiseen mutta ei tuo kilpirauhasen puuttuminen sinänsä haittaa elämänlaatua.
Keskustelun aihe on: "Onko teillä sairauksia jotka "seuraavat hautaan asti"?", joten kyllä minä kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkkeitä syövänä sanon sen seuraavan minua hautaan asti. Mua se ei haittaa, lääkitys saatiin ekalla yrittämällä kohdilleen, ja vajaatoiminta on ns. "pientä". Mutta kyllä mua häiritsee joka aamu ottaa lääke. Mielummin olisin ilman mitään lääkkeitä. En koe enkä sano kellekkään olevani "sairas" tms, vaikka lääkkeen joka päivä otankin. Mutta mielummin olisin ottamatta. Ja seuraahan tämä hautaan asti, vaikkei reuma olekaan. Ärsyttävää tuollainen vertailu kun sitä ei tässä keskustelussa haettu kenen hautaan mukana tuleva sairaus on ikävin. T. Eri
Sokeritauti ja masennus, huono maha
Krooniset selkäkivut ja ”visual snow”.
Molemmista jo vuosikymmenien kokemus.
Jälkimmäiselle kuulin nimenkin vasta muutama vuosi sitten. Sitä ennen luulin olevani ainoa, jolla kyseinen vaiva on.
Välilevyrappeuma lanneselässä, koko ajan on kipeä, vuosia jo ollut
Tämä perkeleen syömishäiriö. Ei tunnu koskaan jättävän mun päätä rauhaan, vaikka fyysisesti oon ihan ok.
Colitis ulcerosa, eli haavainen paksusuolentulehdus. Loppuikä pitää syödä lääkkeitä ja käydä kontrollitutkimuksissa.
Munuaisten vajaatoiminta ja synnynnäinen tai mahdollisesti lapsuudessa kehittynyt vika kummassakin munuaisessa. Syy ei selviä ehkä koskaan. Diagnoosi tuli vasta aikuisena.
Astma, nivelreuma, monen nivelen nivelrikko (kahdessa nivelessä jo tekonivelet), verenpainetauti ja munuaisten vajaatoiminta. Onhan noita.
Likinäkö ja hajataitto.
Ei tosin seuraa hautaan asti jos päätän mennä silmäleikkaukseen.
Muita ei ole ja tääkin varmaan helpoimpia ”sairauksia” mitä on.
MS-tauti. Reilu 6 vuotta sitten sain rajun pahenemisvaiheen, minkä jälkeen jouduin osastolta vielä pariksi viikoksi neurologiseen kuntoutussairaalaan, jossa opettelin uudestaan kävelemään ja kävin myös puheterapiassa.
Siellä vihdoin tajusin, katsellessani esim. lievästä aivoinfarktista kuntoutuvia, että diagnoosini on aika synkkä. Rappeumasairautena MS-taudin kulku on tilastollisesti aina alaspäin, vaikka yksittäisestä pahenemisvaiheesta palautuisi ja parantuisikin (kuten minulle kävi).
En vieläkään ole ihan ymmärtänyt tätä sairautta, koska voin taas niin hyvin. Ajattelenkin, että ehkä itse kuulun siihen vähemmistöön, jolla tämä tauti ei koskaan etene kovin pahaksi. Hautaan asti tämä kyllä kestää, jollei Jumala yliluonnollisesti paranna minua tai jollei tähän keksitä parantavaa hoitoa (joka korjaisi jo syntyneetkin vauriot).
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Astma, paska selkä ja vammautunut käsi.
Vierailija kirjoitti:
Jälkimmäiselle kuulin nimenkin vasta muutama vuosi sitten. Sitä ennen luulin olevani ainoa, jolla kyseinen vaiva on.
Miten tuo näköhäiriö ilmenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo näköhäiriö ilmenee?
Parhaiten sitä kuvaa ehkä analogisella telkkarilla näkyvä ”lumisade” kun lähetys on päättynyt.
Eli olo on vähän niinkuin katselisi aavistuksen huonosti viritettyä TV-kanavaa. Koko ajan.
Omassa variaatiossani esiintyy lisäksi pieniä pisteitä, jotka syttyvät, tekevät esim pienen kaaren ja sammuvat. Tämä niin nopeasti, että toisinaan niistä ehtii havaitsemaan vain sen välähdyksen.
Kun tätä tutkittiin 90-luvulla niin esimerkiksi näkökenttätestissä syttyvien valopisteiden havaitseminen oli haastavaa, kun näkökenttä on koko ajan täynnä pientä välkettä.
Neurologisissa tutkimuksissa löydettiin viittauksia migreeniin, josta myös kärsin toisinaan, mutta silloin näköoireet ovat toisen tyyppiset.
Hoidoksi tarjottiin beta-salpaajia joita söin jonkin aikaa, mutta lopetin, kun niistä ei ollut apua.
Ruusufinni, selän välilevyongelmat. Jälkimmäinen pysyy ihan ok:na jos liikun joka päivä. Ruusufinnin kanssa olen tapellut jo vuosia...
Olin 18, kun psoriasis todettiin. Sen jälkeen on tullut monta muuta kroonista vaivaa. Joka aamu ja joka ilta kourallinen nappeja naamaan.
Ja hassua on, kun ulospäin näytän hyvinkin terveeltä!
Iskias-hermon ongelmiin liittyvä isovarpaan koukistajalihaksen halvaantuminen, joka aiheutti latuskajalan ja alemman nilkkanivelen yliliikkuvuuden. Ei liene korjattavissa.
Autismi