Osa-aikatyö ja soviteltu päiväraha
Olen ollut jonkin aikaa työttömänä ja olisin mahdollisesti saamassa osa-aikatyön, jossa tunnit tulisivat olemaan noin 23-24 tuntia viikossa. Samalla saisin kuitenkin liitosta soviteltua päivärahaa. Onko muilla kokemuksia osa-aikatyöstä ja sovitellusta päivärahasta? Kannaattaako se ja kuinka paljon suunnilleen teette tunteja ja saatte palkka plus päivärahaa?
Kommentit (11)
Kelarahoissa saa tienata 300€ kuussa ennen kuin palkka vähentää työttömyyskorvausta.Netissä voi lähettää palkkakuitit tuen maksajalle.
Itse teen parhaillaan, mutta paljon pienemmillä tunneilla. Laskurin avulla voit tarkistaa, paljonko soviteltu päivärahasi olisi. 300 euroa/kk voit tienata ilman että päiväraha pienenee eli vasta tuon yli menevä tulo pienentää päivärahaa.
Tottakai kannattaa. Saan tuloja noin 80% siitä mitä saisin kokoaikatyössä. Mitä enempi työtunteja, sitä vähempi liitosta, ja hiljaisempina työkuukausina toisinpäin eli vähempi palkkaa mut enempi sit liitosta.
Kokeilinkin tuollaista laskuria ja sen mukaan soviteltu päivaraha plus palkka olisi jopa muutaman kympin vähemmän kuin tällä hetkellä saan ansiosidonnaista työttömänä ollessani. Tiedän kyllä, että työnteko olisi tulevaisuutta ajatellen kuitenkin kannattavampaa kuin kotona istuminen.
Toisaalta mietityttää, kannattaako työtä ottaa vastaan, sillä kyseinen työ sijaitsee parinkymmenen kilometrin päässä ja sinne on melko heikot kulkuyhteydet ja ja pelkästään työmatkoihin menisi yhteensä noin pari tuntia (kävely plus bussimatkat). Omaa autoa minulla ei ole. Jos vain jatkaisin etsimistä ja yrittäisin saada työtä vähän lähempää.
Taisinkin aluksi laskea väärin sovitellun päivärahan tuolla laskurilla :D Nyt kun laskin päivärahan uudestaan, niin laskurin mukaan saisin yli 1900 euroa bruttona soviteltua ja palkkaa...
Osa-aikatyö + soviteltu päiväraha on muuten ok mutta työkkäri on sitten kimpussa tuon tuostakin, pitää mennä työnhakukursseille yms muuten tulee karenssia. työkkäri yrittää saada ihmiset pois sovitellusta pv rahasta eli joko lähtevät pois työnhausta tai hakevat koko-aikatyön tai toisen osa työn lisäksi. Säästöjä hakevat. Sinällään hassua miksi sitten soviteltu pv raha ylipäätään on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö + soviteltu päiväraha on muuten ok mutta työkkäri on sitten kimpussa tuon tuostakin, pitää mennä työnhakukursseille yms muuten tulee karenssia. työkkäri yrittää saada ihmiset pois sovitellusta pv rahasta eli joko lähtevät pois työnhausta tai hakevat koko-aikatyön tai toisen osa työn lisäksi. Säästöjä hakevat. Sinällään hassua miksi sitten soviteltu pv raha ylipäätään on olemassa.
Ei ole ollut kertaakaan. Työttömyyttä takana 1 v 2 kk, josta osa-aikatyössä 8 kk.
Riippuu varmaan myös iästäsi. Jos nuorempi, niin työuraa vielä monella monta kymmentä vuotta jäljellä, eli töitä hakemaan!
Itse jo lisäpäivillä, päälle kuusikymppinen. Soviteltua saan, ja osa-aikatöitä teen. Maksut ovat kovat, eli vaikka veroprosentti 20, niin yhteensä menee palkasta 30 % (eläkemaksut ym.
Osittain varhennettua eläkettä aloitin 25 %:lla, mutta peruin se.
Ansiosidonnainen ja palkkatyö ehtii kerryttää eläkettä vielä muutaman vuoden lisää, ja sitten 64,5-vuotiaana ei enää tarvitse eläkemaksuja maksaa, jos tämä muori vielä hengissä on...
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt osa-aikatyötä 10 kk ja kertaakaan ei ole työkkäri ollut yhteyksissä. Siitä ei ole kuulunut yhtään mitään, eikä ole tullut kirjelappusiakaan. Saan soviteltua päivärahaa liitolta. En ole työkkärin sivuillekaan kirjautunut kertaakaan.
Teen osa-aikatyön lisäksi lisätunteja, joskus ihan täyden kuukauden. Silloin en saa soviteltua päivärahaa.
Mä tein monta vuotta osa-aikaista ja muutaman kerran sieltä soitettiin ja kysyttiin että onko tilanne vielä sama ja teen osa-aikaista. Mielellään tekisin vieläkin.
Ehdottomasti kannattaa, sen 300e saa tienata korvauksen lisäksi.