Velvoitetyöllistyminen kuntaan
Olen ollut pitkään työttömänä. Nyt aukeaa tällainen mahdollisuus saada työtä! Mitä se voisi olla käytännössä? Menenkö jo valmiiseen työpaikkaan, vai räätälöidäänkö mulle ihan oma työ kunnassa?? Onko tämä liian hyvää ollakseen totta?? Olenko ymmärtänyt oikein?
Kommentit (29)
KokPersKristRKP-hallitus poistaa tämänkin edun. Kylmää kyytiä luvassa ikääntyneille työttömille, muutenkin ansiosidonnainen työttömyysturva toimitetaan.
Palkka voi olla ok, mutta sopivaa työtä ei kyetä antamaan/ei haluta antaa.
Työtä voi olla erittäin vähän, joten internetin selailuksi menee työpäivät enimmäkseen. Vaikka olisit ollut samalla osastolla normaalityössä aikaisemmin monta vuotta, ei juuri mitään työtä välttämättä velvoitetyössä anneta. Varsinkin, jos olet ollut välillä normaalityössä sellaisessa työpaikassa, mitä velvoitetyöosastolla ei siedetä/arvosteta. Eli olet ollut petturi.
Jos omistat normaalit, toimivat aivot ja olet yleensä asioista suhteellisen kartalla ja kompassi kädessä, tulet huomaamaan, että sinua gusetetaan ja olet ymmärtänyt koko homman täysin väärin.
Velvoitetyössä kunnalla ollaan kokoaikatyössä, täysillä tunneilla. Siksi joku valitsee mieluummin jonkun muun työn jossa riittää se 18 tuntia viikossa, eikä käytä oikeuttaan velvoitetyöhön.
Ns.helppojakin velvoitetyöpaikkoja on, koska työn täytyy sopia työntekijän terveydelle. Voi olla esimerkiksi arkistointia, kevyempää ohjaajan apuna olemista tms.
Minä olen 57 ja ilman töitä, minua koskee kai ja saan oman työpaikan jota olen hakenut jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulta voidaan kysyä mikä kiinnostaa ja sen mukaan valitaan paikka mihin menet (ei välttämättä sitä ykköstoivetta, mutta hyvällä tuurilla kuitenkin vähän sinne päin). Työpaikalla sitten teet avustavia hommia oman kykysi ja osaamisesi mukaan. Jos homma hoituu hyvin, niin sinua ohjataan ja saat mahdollisuuden kehittää osaamistasi ja kokemuksia siitä voisiko tämä olla oma alasi, jota voisit opiskella ja sitten työllistyä oikeasti. Huonolla tuurilla joudut heittopussiksi, joka tekee "paskahommia" ja keittelee kahvia ja pyörii tyhjänpanttina.
Työttömäksi jääminen alkaa houkuttaa. Nykyisessä työssäni minulle ei enää tarjota kehittymismahdollisuuskia ja olen lopen kyllästynyt. Palkallakaan ei elä. Ehkä työttömyys olisi minun mahdollisuuteni saada uusi työ kun itse hakemalla ei ole tärpännyt.
Velvoitetyöhön on oikeus vain siinä tapauksessa että on tietyn ikäinen, tiettyinä vuosina syntynyt ja ansiosidonnaisen päivärahan enimmäisaika on täyttymässä.
Ei joudu jos antaa valittajille nyrkistä.