Millaisia ovat sosiaalityöntekijät? Viikon päästä on tapaaminen heidän kanssaan ja minua jännittää
Olen hakenut apua lapseni takia, koska koen etten enää pärjää hänen kanssaan. Olen melko uupunut sekä vähän masentunutkin.
Eniten pelkään, että minua syyllistetään huonosta äitiydestäni. Olen yrittänyt parhaani. Haluaisin vain lapseni ja itseni asiat kuntoon, jotta voisimme jatkaa tavallista, tasapainoista elämää.
Millaista apua sosiaalihuolto voi tarjota?
Kommentit (12)
Mikä on eliittiäiti?
Onko tosiaan ap sosiaalityöntekijän mielestä eliittiäiti jos kertoo olevansa uupunut ja masentunut?
Kannattaako edes apua hakea jos tilanne on tämä.
Muakin kiinnostaa tietää mikä on eliittiäiti. Voisiko joku sossu vastata?
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ovat... No mä oon n 160cm, tykkään hevistä ja Aura-juustosta ja mulla kaksi lasta ja pupuja lemmikkeinä. :)
Jos oot itse tilannut mut paikalle, niin pidän sua lähtökohtaisesti eliittiäitinä. Suosittelen sulle perheneuvolan palveluita, kotipalvelua ja lapsille tukiperhettä/-aikuista (jos tiedän että sellainen on järjestettävissä, jonot on yleensä jäätävät). Haluan tietää, millainen tuki sulla on terveyspalveluiden puolelta sun oman sairauden hoitoon ja mielelläni autan, jos toivot jotain lisätukea sun hoitosuunnitelmaan.
En halua kahvitella, eikä mua varten tarvi siivota (oikeasti, mulla itselläkin on jäätävä sotku, ne puput ja lapset, katsos..) Mutta haluan jutella kaikkien perheenjäsenten kanssa kun käyn.
onko sulla mitään omakohtaista ongelmaa ahdinkotilanteista? Kuinka hyvin siis voit ymmärtää hädässä olevia? Sun kirjoituksesta tulee sellainen aika kylmä fiilis...
Ihmisiä siinä missä muutkin, eli erilaisia. Haluavat auttaa. Eivät syyllistä sinua, tai ainakaan koulutuksensa ja alansa etiikkapohjan muistava ei syyllistä. Tarkoituksena on keskustella ja katsoa, onko teidän elämässänne jotain sellaisia haasteita, joissa sosiaalihuolto voisi kenties auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on eliittiäiti?
Onko tosiaan ap sosiaalityöntekijän mielestä eliittiäiti jos kertoo olevansa uupunut ja masentunut?
Luulen että hän tarkoitti, että lähtökohtaisesti olettaa sinun tekevän äitinä asiat teidän perheellenne oikealla tavalla ja yrittävän parhaasi. Eli ei siis oleta, että automaattisesti teet jotain väärin tai olet huono jollakin tavalla.
-eri
Eliitti = hyvä, erinomainen. TÄssä yhteydessä viitaten siihen, että äiti itse on toivonut apua, mikä kertoo paljon hyviä asioita. Ei siis mikään sosiaalityötermi, relax. :) Sossu tulee aidosti tutustumaan ja olet tehnyt jo valmiiksi hyvän vaikutuksen pyytämällä itse apua. Se on harvinaista ja hienoa.
Ai niin, älä säikähdä sitä (tod.näk. sosionomia), joka on työparina. Yksin ei saa mennä käynnille ja aina on oltava parina. Kaksi ihmistä ei siis kerro siitä, että sinut on luokiteltu hankalaksi/vaaralliseksi asiakkaaksi jota ei voi yksin tavata.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on eliittiäiti?
No minä en ole sosiaalityöntekijä, mutta varmaan tässä tarkoitettiin, että kun ihminen tajuaa tarvitsevansa apua ja sitten vielä on tarpeeksi tarmokas ja tietäväinen voidakseen hakea sitä itse, on asiat hyvin verrattuna hänen keskivertoasiakkaaseensa. Keskivertoasiakas ei tajua tarvitsevansa apua tai jos tajuaakin, on jo liian väsynyt ottamaan selville, mistä ja miten sitä saisi.
Itselleni ei kyllä sosiaalityöntekijlistö ole ollut mitään iloa. Aikanaan kirjainlapsen tiimoilta istuin monessa kokouksessa, joissa oli myös sosiaalityöntekijä mukana, mutta ne aina katselivat tilannetta hetken, kokosivat paperinsa ja totesivat, että tämä on terveyspuolen asia, ei heidän.
Älä suotta jännitä. Teit kuten itsekin tein tuossa tilanteessa ja pyysin apua, en oikein tiennyt mitä odottaa, mutta olin huolissani pystyinkö riittävään äitiyteen siinä voinnissa missä olin. Todella hyvin kaikki sujui, minua kohdeltiin hyvin asiallisesti ja keskustelimme ajan kanssa. Kysyivät kuinka voivat auttaa ja päädyimme sitten siihen, että perhetyöntekijä alkoi meillä kulkemaan ja soskut jututtivat myös lasta ja olivat tyytyväisiä. Perhetyö kesti muutaman kuukauden, sain vahvistettua itseluottamustani ja äitiyttäni.
On tosi huojentavaa kuulla, että suhtaudutte minuun noin. Olen tosiaan itse hakeut apua. Asun lapseni kanssa kahdestaan ja lapsella on ollut vaativaa uhmaa. Alan myös itse olla tosi uupunut ja masentunut. Yritin hakea itsellenikin apua, mutta toistaiseksi sitä en ole pääkaupunkiseudulta saanut. Auttako sosiaalihuolto asiassa? Itse ajattelisin tarvtisevani jotain terapiaa.
Tuon terapian kanssa auttaminen on hankalampaa. Lastensuojelun asiakkaana voit saada tukea lapsen hoitomenoihin oman terapiasi ym ajaksi. Mutta terapiaa ei suoraan voi järjestää. Toki sossu voi tietää paikkakunnaltasi jonkun sinulle sopivan palvelun mistä et itse tiedä.
Tosiaan, on aina parempi hakea itse apua. Ei kukaan sinulta halua lasta viedä pois tai arvostella vanhemmuuttasi tai sinua. Enemmän yritetään etsiä niitä kohtia missä tukea olisi mahdollista antaa ja mikä auttaisi tilannetta eniten.
Millaisia ovat... No mä oon n 160cm, tykkään hevistä ja Aura-juustosta ja mulla kaksi lasta ja pupuja lemmikkeinä. :)
Jos oot itse tilannut mut paikalle, niin pidän sua lähtökohtaisesti eliittiäitinä. Suosittelen sulle perheneuvolan palveluita, kotipalvelua ja lapsille tukiperhettä/-aikuista (jos tiedän että sellainen on järjestettävissä, jonot on yleensä jäätävät). Haluan tietää, millainen tuki sulla on terveyspalveluiden puolelta sun oman sairauden hoitoon ja mielelläni autan, jos toivot jotain lisätukea sun hoitosuunnitelmaan.
En halua kahvitella, eikä mua varten tarvi siivota (oikeasti, mulla itselläkin on jäätävä sotku, ne puput ja lapset, katsos..) Mutta haluan jutella kaikkien perheenjäsenten kanssa kun käyn.