Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravintotietäjät, kertokaa mulle miksi mulla tulee makeannälkä AINA samaan aikaan

Vierailija
28.07.2019 |

Eli 20-60 minuuttia iltaruoan jälkeen, vaikka olisin syönyt hyvin ja todella täyttävää ruokaa. Päivän aiemmat syömiset vaihtelee päivän mukaan, joskus syön tuhdin aamiaisen, välipaloja ja normilounaan, joskus jää aterioita väliin. Mikään ei tunnu vaikuttavan makeanhimoon. Mutta sitä ei ilmene koskaan aiemmin, aina iltaisin. Nyt kun oon ollut lomalla, päivät laiskanpulskeita ja stressittömiä, niin ihan samanlainen makeanhimo iltaisin kuin kiireisen työviikon aikana. Yleensä syön makeanhimooni vaikka hedelmiä, joskus jogurttia, joskus leipää. Proteiiniako pitäisi syödä? Vai mitä tulisi tehdä? Kovin paljon enemmän en voi päiväsaikaan syödä, koska pelkään lihomista. Mikä tähän auttaisi?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makean himo on sama kuin huumeriippuvuus, eikä liity mitenkään siihen, onko maha täynnä vai ei.

Vierailija
2/9 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on tapa. Tavat seuraa. Kehosi saa yleensä siihen aikaan sokeria, joten se myös haluaa sitä.

Anna kehollesi shokki ja älä anna sille sokeria siihen aikaan. Viikko eteenpäin ja et halua sokeria silloin. Korvaa se hetki porkkanoilla. Vaihtoehtoisesti tee itse omatekoisia popkorneja kattilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt tylsästi mutta en usko, että pääset makean himosta ikinä eroon. Se on monelle niin synnynnäistä eikä mikään konsti auta pysyvästi. Äitini on tästä hyvä esimerkki, ollut pienestä pitäen perso makealle. Toki lyhytaikaiset herkkukiellot purevat, mutta ei pitemmän päälle.

Vierailija
4/9 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keho tottuu tiettyihin rutiineihin. Syöt iltapalan jälkeen aina makeaa niin keho nyt alkaa kaipaamaan sitä. Jos haluat "tavasta" eroon niin lopeta se.

Vierailija
5/9 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri addiktoi, siitä tosiaan tulee keholle riippuvuus niin kuin täällä on jo kommentoitu. Jos ei muu toimi, vähennä asteittain. Laske, paljonko sokeria tuossa kellonajan annoksessasi on. Ota lisäksi ensin vaikka maustamatonta jugurttia ja muutama banaanisiivu. Niissäkin on fruktoosia, laske diabeetikon tyyliin. Älä ota tuoremehua tms. sokeripommia. Porkkanat ovat nyt makean makuisia. Kehosi on kahden viikon kuluttua unohtanut sokerin. Muista myös säännöllinen ruokarytmi.

Vierailija
6/9 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on addiktoivampaa kuin kokaiini

Vierailija
7/9 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että kaikki hiilihydraatit ovat sokereita. Jos syöt iltapalaksi ruisleipää, niin siitä se makeanhimo vain yltyy. Ainoa parannuskeino makeanhimoon on ketogeeniseen ruokavalioon siirtyminen.

Vierailija
8/9 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

googleta pavlovin koirat.  sitten tiedät.

Vierailija
9/9 |
28.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeri on addiktoivampaa kuin kokaiini

Vaikka erään Puskan mukaan sokeriaddiktiota ei ole, koska ihmiset himoitsevat sokeripitoisia ruokia, eivät sokeria sellaisenaan. Hah hah sanon minä, joka lusikoin sokeria vaikka suoraan pussista, jos muuta ei ole saatavilla. Hulluinta tässä on se, etten edes pidä makeasta mausta vaan se ns. juttu on se olo ja tunne, joka sokerista tulee. Siksi onkin selvää, etten mielelläni syö sokeria sellaisenaan, JOS on vaihtoehtoja. Mutta silloin kun sokeria pitää saada, niin kaikki menee tarvittaessa. 

Varmasti on alkoholistejakin, jotka juovat mieluiten esim. olutta/siideriä/viiniä, vaikka tarpeen tullen kelpaakin pirtu tai mikä vaan alkoholipitoinen.

Inhottaa vähättely, kun itse kokee asian ylitsepääsemättömänä ongelmana. Olen kokeillut vaikka mitä, välillä ollut pitkäänkin ilman sokeria (myös leipä, pasta ym.) mutta yksikin retkahdus (yleensä juhlissa ym.) suistaa minut takaisin :(  En ole ylipainoinen, mutta pelkään terveyteni puolesta.