Miksi ihmisten mielestä on OK syödä ruumista ja juoda verta ehtoollisella?
Olkoon vaan Kristuksen ruumis tai vaikka Elviksen. En halua syödä yhteen kenenkään mätää ruumista edes ajatuksen tasolla!
Siis hyi hitto! Kuvottavaa!
Kommentit (35)
Ja sitten paheksutaan paloittelusurmaajia vaikka itse ollaan oltu juuri ruumista _syömässä_ :D
Mäkin olen aika usein miettinyt tuota valeateistien jumalaa, pastafarista lentävää spagettihirviötä.
Joku Cthulhu-tyyppinen spagettimössö lentää taivaalla, woot?
Katolisethan uskovat, että ehtoollisleipä papin hokkuspokkuksen jälkeen ihan oikeasti muuttuu palaksi ruumista. Evlutit "vain" symboloivat tuolla kannibalismia.
Tätä on muuten hauskasti käsitelty seuraavassa kirjassa:
https://cdon.fi/kirjat/yuval-noah-harari/21-oppituntia-maailman-tilasta…
Se on sitä parempaa kannibalismia. Miettikää jos jeesus olisi hirtetty niin kirkoissa olisi hirsipuu alttarin takana.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä parempaa kannibalismia. Miettikää jos jeesus olisi hirtetty niin kirkoissa olisi hirsipuu alttarin takana.
Kyllä. Tuotakin harva tulee edes ajatelleeksi, että kristinuskon symboli on muinainen kidutusväline. Olisihan hirttoköysikin tietysti komea.
Juuda:
10 Nämä sitävastoin herjaavat sitä, mitä eivät tunne; mutta minkä he järjettömäin eläinten tavoin luonnostaan ymmärtävät, sillä he turmelevat itsensä.
11 Voi heitä, sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin eksytykseen ja hukkuvat niskoitteluunsa niinkuin Koora!
12 He likapilkkuina teidän rakkausaterioillanne julkeasti kemuilevat ja itseään kestitsevät. He ovat vedettömiä, tuulten ajeltavia pilviä, paljaita, syksyisiä puita, hedelmättömiä, kahdesti kuolleita, juurineen maasta reväistyjä,
13 rajuja meren aaltoja, jotka vaahtoavat omia häpeitään, harhailevia tähtiä, joille pimeyden synkeys ikuisiksi ajoiksi on varattu.
Vierailija kirjoitti:
Katolisethan uskovat, että ehtoollisleipä papin hokkuspokkuksen jälkeen ihan oikeasti muuttuu palaksi ruumista. Evlutit "vain" symboloivat tuolla kannibalismia.
Kyllä luterilaiset uskovat, että pyhittämisen jälkeen leipä ja viini muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Reformoidut sen sijaan uskovat siihen, että kyseessä on pelkkä vertauskuva. Juuri ehtoolliseen liittyen luterilaisilla ja katolisilla on paljon yhtäläisyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Juuda:
10 Nämä sitävastoin herjaavat sitä, mitä eivät tunne; mutta minkä he järjettömäin eläinten tavoin luonnostaan ymmärtävät, sillä he turmelevat itsensä.
11 Voi heitä, sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin eksytykseen ja hukkuvat niskoitteluunsa niinkuin Koora!
12 He likapilkkuina teidän rakkausaterioillanne julkeasti kemuilevat ja itseään kestitsevät. He ovat vedettömiä, tuulten ajeltavia pilviä, paljaita, syksyisiä puita, hedelmättömiä, kahdesti kuolleita, juurineen maasta reväistyjä,
13 rajuja meren aaltoja, jotka vaahtoavat omia häpeitään, harhailevia tähtiä, joille pimeyden synkeys ikuisiksi ajoiksi on varattu.
Ei vastaa kysymykseen tuo päätön jorina.
Hyvä, että tästä puhutaan.
Päädyin puolivahingossa kirkkoon töihin ja tämä oli yksi niistä asioista, jotka häiritsivät minua kovasti. Jouduin työn puolesta osallistumaan viikoittain tuohon riittiin. Välillä ahdisti ihan hirveästi, että miksi tällainen verenjuonnin ja ruumiin syönnin ympärillä pyörivä kultti on vielä nykypäivänä niin suosittu, eikä kukaan tunnu tätä asiaa ymmärtävän. Kaikki puhe lähimmäisenrakkaudesta ja kuolemanjälkeisestä elämästä tuntuu vain keinolta houkutella pahaa-aavistamattomia mukaan pimeisiin rituaaleihin, joiden todellisesta merkityksestä heillä ei ole mitään käsitystä.
Lähdin tuosta työstä, koska eihän tuo ollut selväjärkisen hommaa. Erosin kirkosta. Eroa sinäkin. Voit tehdä sen netissä saman tien. Jos eroat tämän vuoden viimeiseen päivään mennessä, et joudu maksamaan kirkollisveroa enää ensi vuodesta. Omalla pienellä palkallani tämä teki noin 290€/vuosi. Jos et halua käyttää noita rahoja itseesi, anna vaikka itse valitsemaasi hyväntekeväisyyskohteeseen.
Siis miten kenellekään on tullut edes mieleen, että kyse olisi mistään muusta kuin vertauskuvasta. Eihän kukaan Jeesuksen lihaa syönyt. Eikö tuo nyt ole vähän sama kun nostetaan malja vaikka hääpäivälle. Ei se skumppa mikään hääpäivä ole, vaan keino juhlistaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Katolisethan uskovat, että ehtoollisleipä papin hokkuspokkuksen jälkeen ihan oikeasti muuttuu palaksi ruumista. Evlutit "vain" symboloivat tuolla kannibalismia.
Taas asiantuntija vauhdissa :D
Katoliset uskovat, että vaikka leivän aksidenssit (Aristotelisessa mielessä) pysyvät täysin samana, sen substanssi muuttuu Jeesuksen ruumiiksi ja vereksi. Näin ollen kaikki ne oudot legendat siitä kuin ehtoollisen nauttija "tuntee kurkussaan veren maun" ovat joko legendaa tai huonosti tulkittua oppia. Toki on mahdollista että jossain Etelä-Amerikassa tai Kaakkois-Aasiassa seurakuntalaiset, edes johtohenkilöt, eivät välttämättä ole kovin lukuihmisiä.
Ev-lutit eivät sano, että leipä ja viini symboloivat Jeesuksen verta ja ruumista. se vain "on" Jeesuksen ruumis, ehtoollisen mysteeri ei ole selitettävissä järjellä.
Uusprotestanttiset kirkkokunnat uskovat pääsääntöisesti että ehtoolinen on symbolinen muistoateria.
Näin pähkinänkuoressa
Mitähän jeesus itse tuumaisi ruumiinsa syömisestä ja verensä juomisesta? Kuulostaa ihan kauhuelokuva meiningiltä tuollainen ruumiilla mässäily ja veren juonti.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten kenellekään on tullut edes mieleen, että kyse olisi mistään muusta kuin vertauskuvasta. Eihän kukaan Jeesuksen lihaa syönyt. Eikö tuo nyt ole vähän sama kun nostetaan malja vaikka hääpäivälle. Ei se skumppa mikään hääpäivä ole, vaan keino juhlistaa sitä.
Hyväksyn kristittynä sen, että ehtoollista kritisoidaan, jopa pilkankin (en viittaa lainaamaani viestiin, vaan koko ketjuun). Se, että emme ole sapelit ojossa tämän jälkeen metsästämässä syyllisiä osoittaa että elämme länsimaisessa sivistysyhteiskunnassa emmekä paremman etnisen värinän piirissä.
Olisiko kuitenkin niin että teologia kannattaa jättää ihmisille, jota sitä ovat hiukan lukeneetkin. Esimerkiksi ehtoollisen tulkinta symbolisena muistoateriana sai kannatusta yllättäen vasta reilusti 1900-luvun puolella (no, en suoranaisesti ole ottanut selvää mitä esim. metodistit, anglikaanit tms uskovat). Aika myöhään siis tämä tulkinta on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän jeesus itse tuumaisi ruumiinsa syömisestä ja verensä juomisesta? Kuulostaa ihan kauhuelokuva meiningiltä tuollainen ruumiilla mässäily ja veren juonti.
En usko että kovin pahaa. Itsehän hän asetti ehtoolliskäskyn, ja tämä asia mainitaan kaikissa neljässä evankeliumissa eli kuvaus lienee aika luotettava. Miksi ihmeessä ihmiset kommentoivat tähän ketjuun vaikka rippikoulun perusasiatkin ovat nähtävästi unohtuneet?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän jeesus itse tuumaisi ruumiinsa syömisestä ja verensä juomisesta? Kuulostaa ihan kauhuelokuva meiningiltä tuollainen ruumiilla mässäily ja veren juonti.
Jeesushan itse on kehottanut näin tekemään hänen muistokseen. Viimeisellä ehtoollisella jakoi itse leivän ja viinin.
Se juominen ja syöminen on Kristuksen kertakaikkisen uhrin takia. Symbolinen kaikki. Jos ei ymmärrä yli konkreettisten operaatioitten niin ei ymmärrä.
Sitä ei voi tietää minkä osan ruumiista syö ehtoollisella. Voi olla varvas tai pala pakaraa. Ei kuulosta mitenkään houkuttelevalta.
Tämä on yksi kristinuskon tarinan omituisimmista asioista. Ja niitä on paljon.