Kuka hullu uskaltaa jättää asuntoauton minnekään yleiselle paikalle ja nukkua sisällä?
Aina on varmasti oveen koputtelijoita, viereen pysähtyviä autoja, epämääräisiä ihmisääniä jne. Itse en hyvin nukkuisi.
Kommentit (60)
"Kaasutuksen" on havaittu olevan usein keksitty tarina, jolla yritetään lypsää vakuutuskorvauksia. Todennettuja kaasutusryöstöjä ei juurikaan ole. Lieneekö yhtään.
En ymmärrä näitä naiveja, joille kaasu tms. -ryöstö ei tule kysymykseen. Asun Keski-Euroopassa ja näistä varoitellaan ihan viranomaisten toimesta, varsinkin jos liikkuu Ranska-Espanja-reitillä.
Kohta ei saa olla missään rauhassa kun suvispölöt raahaa maan täyteen kaikenmaailman nokikolareita ryöstämään ja raiskaamaan.
No onko nyt vähän eri asia joku epämääräinen hostelli, josta kertoja ei oikein edes muista mitään ja jossa porukka ja henkilökunta pääsee ramppaamaan ihan vapaasti, kuin lukittu asuntoauto, jossa nukkuu tasan oma perhe. Kai sinä nyt herranjumala kuulet, jos joku yrittää avata ovia tai ikkunoita jotain kaasujuttuja varten.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä naiveja, joille kaasu tms. -ryöstö ei tule kysymykseen. Asun Keski-Euroopassa ja näistä varoitellaan ihan viranomaisten toimesta, varsinkin jos liikkuu Ranska-Espanja-reitillä.
Ei kai kukaan ryöstöjä ole kieltänytkään, niitähän tapahtuu muillekin kuin asuntoautoilijoille. Mutta miten tuo kaasujuttu siis oikeasti toimii, en vieläkään tajua. Miten se kaasu saadaan sinne asuntoautoon niin, ettei asuntoautossa olijat huomaa mitään?
Vierailija kirjoitti:
No onko nyt vähän eri asia joku epämääräinen hostelli, josta kertoja ei oikein edes muista mitään ja jossa porukka ja henkilökunta pääsee ramppaamaan ihan vapaasti, kuin lukittu asuntoauto, jossa nukkuu tasan oma perhe. Kai sinä nyt herranjumala kuulet, jos joku yrittää avata ovia tai ikkunoita jotain kaasujuttuja varten.
Otapa nyt se suolessasi poikittain oleva avomaankurkku pois ja käyttäydy kuin aikuiset. Kyseessä oli ihan normaali Hostelling Internationaliin kuuluva hostelli. Yksityiskohtia en enää muista siitä syystä, että tapahtumasta on kauan. En tiedä, miksi koit tarpeelliseksi keksiä itse, että "porukka ja henkilökunta pääsee ramppaamaan ihan vapaasti". Varmasti itsekin ymmärrät, että henkiökunnalla on avaimet huoneisiin, mutta ei niihin silti ihan kuka tahansa pääse ramppaamaan vapaasti.
Mulla on parikymmentä vuotta ollut lähes aina pihaovi auki raollaan kaikki kesät.
Pikku Huopalahdessa ollaan, joka lasketaan Helsingin kantakaupunkiin. Yhden ainoan kerran joku juopunut mies örisi siinä oven raossa yöllä. Oli eksynyt ja opastin kotiinsa vaimolle soittaen :D
Että jos mä tässä olen pärjäillyt, niin eiköhän lukitussa asuntoautossakin maan mainiosti.
Mulla on yksi kokemus asuntoautossa nukkumisesta jossain levähdyspaikalla... Ja kyllä, joku ehkä humalainen tai muuten sekopää tuli sinne koputtelemaan ja yritti sisään. Olin lapsi ja kyllä pelotti. Isä kai karjaisi jotain ja tyyppi sitten jätti meidät rauhaan, mutta näin että isäkin säikähti, kun ei tienny millainen hullu siellä on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otapa nyt se suolessasi poikittain oleva avomaankurkku pois ja käyttäydy kuin aikuiset. Kyseessä oli ihan normaali Hostelling Internationaliin kuuluva hostelli. Yksityiskohtia en enää muista siitä syystä, että tapahtumasta on kauan. En tiedä, miksi koit tarpeelliseksi keksiä itse, että "porukka ja henkilökunta pääsee ramppaamaan ihan vapaasti". Varmasti itsekin ymmärrät, että henkiökunnalla on avaimet huoneisiin, mutta ei niihin silti ihan kuka tahansa pääse ramppaamaan vapaasti.
No itsehän kerroit, että epäilet henkilökuntaa ja että samassa huoneessa oli joku toinen tyttöporukka (ymmärsin, että he olivat sinulle vieraita). En mielestäni sanonut, että kuka tahansa pääsee ramppaamaan, vaan että siellä pääsi kulkemaan muitakin kuin vain sinä ja omat kaverisi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on parikymmentä vuotta ollut lähes aina pihaovi auki raollaan kaikki kesät.
Pikku Huopalahdessa ollaan, joka lasketaan Helsingin kantakaupunkiin. Yhden ainoan kerran joku juopunut mies örisi siinä oven raossa yöllä. Oli eksynyt ja opastin kotiinsa vaimolle soittaen :D
Että jos mä tässä olen pärjäillyt, niin eiköhän lukitussa asuntoautossakin maan mainiosti.
Toi on jo tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä Suomessa pitäisi pelätä?
Nukutaan sitä teltoissakin.
Ennen laitettiin luuta oven eteen merkiksi, ettei olla kotona.
Se oli ennen yhtenäiskulttuurin aikaa. Nyt on nyt eikä Suomi ole mikään lintukoto enää (jos on koskaan ollutkaan). Varmasti aikanaan tulilahden ja Bodomin surmat 60-l taitteessa on hieman lannistaneet telttailuintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli ennen yhtenäiskulttuurin aikaa. Nyt on nyt eikä Suomi ole mikään lintukoto enää (jos on koskaan ollutkaan). Varmasti aikanaan tulilahden ja Bodomin surmat 60-l taitteessa on hieman lannistaneet telttailuintoa.
No jaa. Telttailubuumi oli erittäin voimissaan 60- ja 70-luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tutun tuttu kierteli asuntovaunullaan ympäri Eurooppaa ja nukkui pitkään aina levähdyspaikoilla. Kerran heidät ryöstettiin Italiassa ilmeisesti huumaamalla, päästämällä vaunuun jotakin kaasua tms. En ole varma, koska en tunne varsinaisesti tätä tyyppiä, mutta tiedän kyllä eli kyseessä ei ole ns. Varastettu isoäiti-juttu. Sen jälkeen hekin alkoivat majoittua leirintäalueilla.
No just joo. Mitenköhän sitä kaasua noin vain toisten asuntoautoon saa päästettyä niin, ettei kukaan huomaa?
On tuosta ollut juttua lehdissäkin. Keski-Euroopassa on rekkoja ryöstetty tuolla kaasu-konstilla. sitä en tiedä miten ne rosvot sen kaasun sinne sisälle saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä uskaltamista siinä on, että kuuluu ääniä? Jos sinä näet jossain yöllä asuntoauton, menetkö koputtelemaan oveen?
Kyllä. Pysähdyn autolla siihen viereen, ja koputtelun ohessa teen epämääräisiä ihmisääniä.
Sinulla on pikkuisen päässä vikaa, mutta tuskin olet vaarallinen.
Niinpä. Vian ei tarvitse olla iso, jos se on päässä.
Kerran leirintäalueella oltiin teltassa alkamassa nukkumaan kun joku känninen ukko raotti teltan ovea ja tunki aukosta pers*ensä sisään ja pieraisi. Ei niinkään vaarallinen kaasuisku mutta haju oli kyllä melkoinen, taisi äijäparalla olla sisäkalut märäntymistilassa. Tämä siis tapahtui 90-luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tutun tuttu kierteli asuntovaunullaan ympäri Eurooppaa ja nukkui pitkään aina levähdyspaikoilla. Kerran heidät ryöstettiin Italiassa ilmeisesti huumaamalla, päästämällä vaunuun jotakin kaasua tms. En ole varma, koska en tunne varsinaisesti tätä tyyppiä, mutta tiedän kyllä eli kyseessä ei ole ns. Varastettu isoäiti-juttu. Sen jälkeen hekin alkoivat majoittua leirintäalueilla.
No just joo. Mitenköhän sitä kaasua noin vain toisten asuntoautoon saa päästettyä niin, ettei kukaan huomaa?
On tuosta ollut juttua lehdissäkin. Keski-Euroopassa on rekkoja ryöstetty tuolla kaasu-konstilla. sitä en tiedä miten ne rosvot sen kaasun sinne sisälle saavat.
Luultavasti jonkinmoiset räppänät laitetaan yöksi auki, että ilma vaihtuu eikä tukehdu omiin kaasuihinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ryöstöjä ole kieltänytkään, niitähän tapahtuu muillekin kuin asuntoautoilijoille. Mutta miten tuo kaasujuttu siis oikeasti toimii, en vieläkään tajua. Miten se kaasu saadaan sinne asuntoautoon niin, ettei asuntoautossa olijat huomaa mitään?
Tarkoitin, että nimenomaan varoitetaan kaasuryöstöistä. Nuo tuttavat, jotka olivat kohteeksi joutuneet, epäilivät, että kipatun ikkunan kautta. Toisaalta jos nukkuu, ei kai välttämättä herää vaikka joku onnistuisi raottamaan ovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itsehän kerroit, että epäilet henkilökuntaa ja että samassa huoneessa oli joku toinen tyttöporukka (ymmärsin, että he olivat sinulle vieraita). En mielestäni sanonut, että kuka tahansa pääsee ramppaamaan, vaan että siellä pääsi kulkemaan muitakin kuin vain sinä ja omat kaverisi.
Tuostahan sen voi tarkistaa: kirjoitit "porukka ja henkilökunta pääsee ramppaamaan IHAN VAPAASTI". Miten jotkut ihmiset noin helposti unohtavatkin, mitä ovat kirjoittaneet, vaikka sen kirjoitetun voi ihan helposti tarkistaa. En mä tiedä, miten monella tavalla tuon "ramppaamaan ihan vapaasti" voi tulkita. Hostellissa on ihan normaalia, että huoneessa voi asua yli 10:kin ihmistä.
Epäilin henkilökuntaa jälkikäteen, ei ollut ennen tuota tapausta mitään syytä epäillä ketään. Eivät kaikki rikolliset mitenkään epäilyttäviltä vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutua ja täyttä hölöhölöä. Ennen yhtenäiskulttuurin aikaa? Vai tarkoititko ennen, yhtenäiskulttuurin aikana? Enää ei osata suomen kieltäkään - kun ei ole sen enempää yhtenäis- kuin muutakaan kulttuuria.
Telttailuboomi oli kiihkeimmillään 60- luvun lopulla ja 70-luvulla. Ja mukaan tuli karavaanarit. Bodom ja Tulilahti vain LISÄSI telttailun jännittävyyttä ja arjesta poikkeavuutta.
Kotiinsa on moni kuollut.
Tiedä sitten tuosta... Mä epäilen, että olen kerran tullut kaasutetuksi, tosin multa ei viety mitään. Juttu meni näin: olimme kaverini kanssa hostellissa. Huoneessa asui meidän lisäksemme 3–4 hengen tyttöporukka (en muista enää, tapahtumasta on sen verran kauan). Heillä oli mukanaan iso määrä käteistä. Me maksoimme hostelliyöpymisen luottokortilla.
Kuulin yöllä jotain outoa ääntä (kova ääni, ehkä lasin rikkoutuminen) ja havahduin, mutta jotenkin en pystynyt reagoimaan ja nousemaan ylös. Aamulla, kun heräsimme, huonekavereiltamme oli varastettu rahat. Meiltä ei mitään. Huoneemme vieressä olevasta vessasta oli rikottu ikkuna. Olihan se tilanne vähän kuumottava.
En muista, soitettiinko poliisia tai muuta, meitä ei ainakaan kukaan kuulustellut. Me olimme lähdössä junalle. Koko tilanne oli todella outo, mä olen ajatellut, että tapahtuma meni ehkä näin: hostellin työntekijät tiesivät, että huonekavereillamme on käteistä, mutta meillä ei. He rikkoivat ikkunan lavastaakseen murron ja laittoivat kaasua huoneeseen. Minä ja ystäväni olimme aivan vesiselviä, tytöistä en tiedä, muta eivät he ainakaan tullessaan humalaisilta vaikuttaneet. Jos kaasua ei olisi käytetty, olisimme heränneet. Muistaakseni huonekavereillamme oli rahat tyynyn alla (aivan niin kuin minullakin oli kukkaro ja passi tyynyn alla) – miten he eivät muka olisi heränneet?
Joten joo, en ihan usko siihen, että kaasu on pelkkä urbaanilegenda. Meitäkin VR:n työntekijä varoitti kaasusta, kun ostimme interrail-lippua. Silloin ainakin Puolassa tehtiin yöjunissa paljon noita kaasukeikkoja.