Sanotaanko raamatussa jossakin kohtaa, ettei ihminen voi syntyä uudestaan?
Olen sydämen kristitty ja olen melko varma, että jotkut ihmiset vaan ovat saaneet uuden elämän. Sellaiset, joilta elämä riistetty pois liian aikaisin tsoien taholta tai joku onnettomuus?
Kommentit (9)
Ei sanota ja siellä kysellään, että onko Jeesus Johannes kastaja. Johannes Kastajahan eli ennen Jeesusta, joten mitäpä muuta tuo ihmettely meinaisi kuin jälleensyntymistä?
Vierailija kirjoitti:
Ei suoraan, mutta kyllähän siellä ihan selväksi tehdään että mitä käy, ja tuo ei kuulu kuvioon.
Ripariope
Sanotaanko sitten kuitenkaan? Kun Raamattuhan sanoo useaan otteeseen ja selvästi, että jumalakin on useita, miksei siis kuoleman jälkeisiä tapahtumiakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suoraan, mutta kyllähän siellä ihan selväksi tehdään että mitä käy, ja tuo ei kuulu kuvioon.
Ripariope
Sanotaanko sitten kuitenkaan? Kun Raamattuhan sanoo useaan otteeseen ja selvästi, että jumalakin on useita, miksei siis kuoleman jälkeisiä tapahtumiakin?
Siis jumaliakin on useita. Kullakin kansalla omansa.
Ei sanota suoraan, mutta kristinuskon perusoppejahan on se, että ihmisille on luvattu uusi elämä kuoleman jälkeen.
Tämänhän ilmeisesti Jeesus konkreettisesti näytti ilmestyttyään kuolemansa jälkeen opetuslapsilleen.
Ja ristillä Jeesus sanoi toiselle niistä ryöväreistä, että "Tänä iltana olet oleva minun kanssani Paratiisissa."
Eli elämän on siis kristinuskon mukaan jatkuttava maallisen kuoleman jälkeen, mutta millä tavalla, siitä en ainakaan minä Raamattua lukiessani ole saanut selkoa. Luultavasti sitä ei ole tarkoituskaan ihmisen tietää, koska Jumalahan ilmoitti olevansa salattu. Ja vasta koko ihmiskunnan maallisen ajan kuluttua Jumalan suuri salaisuus selviää ihmiselle. Jostain syystä tämä on aina ollut minulle lohduttava asia, kun en ole ymmärtänyt lukemaani. Raamattu on ainakin minulle kamalan vaikeaselkoinen, mutta olen päättänyt, että ei ole minun pakko kaikkea ymmärtääkään.
Jossain kohdassahan sanotaan niinkin, että kun aika on täyttynyt, vainajat nousevat haudoistaan. Onko se pelkkä kielikuva vai todellinen tapahtuma, en voi tietää.
Sielunvaelluksessa on sellainen hankalasti käsitettävä asia, että siinähän yksi ja sama sielu siis eläisi monessa ihmisessä. Kuka sitten näistä monista ihmisistä olisi se, joka lopulta "nousee haudastaan" vai jakaantuko sama ihminen kymmeniksi tai sadoiksi eri ihmisiksi... alkaa mennä jo mystiseksi.
Teidän täytyy syntyä uudelleen ylhäältä- ei jälleensyntyä, se on ihan eri asia. Ihminen on aina sama kun kerran syntyy, hän muuttuu mutta sielu on aina sama. Ja vastuullinen omalla nimellään.
Raamatusta on 1500- luvulla poistettu jälleensyntymisoppi. Pappien toimesta , että kansa eläisi kurissa ja herran nuhteessa.
Raamatussa ei opeteta jälleensyntymistä vaan uudelleensyntyminen tarkoittaa sielullista prosessia. Ihminen on aina sama Raamatun mukaan ja hänen arvonsa on tässä ainoalaatuisuudessa.
Raamatussa sanotaan kuoleman jälkeen tulevan ikuinen elämä taivaassa. Tästä seuraa loogisesti, ettei sen jälkeen voi olla mitään muuta. Ikuinen on ikuinen, eikä sen jälkeen voi tulla mitään muuta. Jos sen jälkeen tulisi jotain muuta se ei olisi ikuinen vaan päättyvä.
Yksinkertaisella logiikalla päädytään vastaukseen, että jos kuoleman jälkeen koittaa ikuinen elämä paratiisissa on uudelleensyntyminen mahdottomuus.
Jos nyt ylipäätään uskoo mihinkään raamatun tarinoihin...
Ei suoraan, mutta kyllähän siellä ihan selväksi tehdään että mitä käy, ja tuo ei kuulu kuvioon.
Ripariope